Sfântu Gheorghe via Broadway, pe ruta Internet
Proiectul covăsnean „Din vară pe Broadway” promite să cucerească rețelele de socializare
Producții video amuzante, filmate în mare parte în diverse locații din Sfântu Gheorghe încep să facă înconjurul internetului sub brandul proiectului „Din Vară pe Broadway”/ DVPB. În fața și în spatele camerei de luat vederi stau patru tineri din reședința de județ care creează conținut video pentru online, folosindu-se de tematici actuale, dar mai ales de umor. Totul pentru prietenie, dar și faimă spun, mai în glumă, mai în serios, Cătălin Bernard (Cătă), Bogdan Radu, Edi Brandabura și Adelina Muntean (Deli).
În mai puțin de doi ani de la înființare, proiectul celor patru covăsneni, proaspăt absolvenți de liceu, „Din Vară pe Broadway” are deja motive de mândrie: un videoclip cu peste 107.000 de vizualizări, peste 1.800 de urmăritori pe Instagram, peste 1.400 de abonați pe canalul de Youtube și aproape 600 de urmăritori pe Facebook.
Cu cifre în creștere și motivați de dorința de a continua munca împreună, viitorii studenți s-au mutat din Sfântu Gheorghe la București pentru a-și continua studiile și drumul pe Broadway-ul internetului.
La început a fost... școala
„Călătoria” în lumea digitală a echipei „Din Vară pe Broadway” a început în noiembrie 2016, odată cu prima producție video lansată online. Fără vreun obiectiv precis sau conturat, tinerii de la Colegiul Național „Mihai Viteazul” au pornit astfel în aventura vieții lor, conduși doar de dorința de a face oamenii să râdă.
„Nu a fost o chestie planificată, să facem un canal de Youtube. Eram la școală, într-o sală în care erau mai multe instrumente, niște tobe, o chitară, un stativ de microfon, ne-am prostit și ne-am filmat. L-am pus pe Youtube și ne-am făcut și pagină de Facebook”, a spus, într-un interviu acordat ziarului „Observatorul de Covasna”, Edi Brandabura, în vreme ce Bogdan Radu ne-a explicat de unde numele atât de neașteptat al proiectului: „Era o glumă pe internet cu Becali, „Din vară la Steaua” și cum noi eram cu muzica și cu dansul am zis «Din vară pe Broadway». Și așa a rămas”, a precizat acesta.
Trei băieți și-o fată
Echipa de bază a fost întotdeauna formată din cei trei băieți, Cătălin, Bogdan și Edi, însă al patrulea membru, dintr-un motiv sau altul, s-a tot schimbat. Asta până când a apărut Deli în peisaj.
„Eram prieteni toți și tocmai rămăseseră doar trei în echipă și m-au întrebat pe Messenger: Vrei să fii din Vară pe Broadway? Și am tot vorbit cu ei și mi-am dat seama că într-adevăr sunt. Și am început să filmăm. Nu a fost nimic planificat”, ne-a spus Deli, care ne-a mărturisit că proiectul i-a adus trei prieteni pe viață.
„De ce facem asta? Am putea să fim acasă acum și să ne odihnim”
Nicio discuție nu e plictisitoare cu cei patru tineri din cale afară de amuzanți, muncitori și conectați la tot ceea ce îi înconjoară, cum de altfel nici interviul din spatele acestui articol nu a fost. Din discuții am aflat, printre altele, că realizarea unui videoclip poate să dureze de la câteva ore, chiar și până la o lună. Se întâlnesc, dezbat idei, aleg o temă, se pun pe filmat și abia apoi imaginile ajung la editat și ulterior, dacă a ieșit ce trebuie, pe Youtube și în continuare pe restul internetului.
„E distractiv deocamdată, că nu e muncă. Nu câștigăm bani din asta. (...) Pentru mine cel mai greu e să vin cu o idee bună. Avem perioade în care lucrăm foarte mult, scoatem foarte des clipuri și suntem antrenați și avem și perioade când apar probleme, mai trebuie să luăm pauze și atunci ne scad creativitatea și exercițiul”, ne-a spus Bogdan.
„A fost o situație la un moment dat când stăteam în parc toți și eram super obosiți, după nu știu câte ore de filmat și ne uitam unii la alții și ne gândeam: „De ce facem asta? Am putea să fim acasă acum și să ne odihnim. De ce suntem aici și ne chinuim să tragem un cadru de 100 de ori?”. Apoi ne-am amintit ce satisfacție enormă avem când iese video-ul. Suntem cei mai fericiți. Ne uităm de 100 de ori ce impact are, ce comentarii, câți oameni l-au văzut. Toată satisfacția merită efortul depus. (...) În plus, eu îi consider pe băieți cei mai buni prieteni”, ne-a mărturisit Deli, în timp ce Edi a confirmat cele spuse de aceasta: „Pare multă muncă, dar noi ne bucurăm când ne întâlnim, pentru că petrecem timp împreună și ne distrăm împreună. Noi râdem de fiecare dată și ne distrăm când filmăm”.
„Mie mi se pare că facem ce ne place nouă și la cine prinde, aia e. (...) Lumea trebuie să râdă. Mie asta mi se pare important. Iar dacă îți place, nu e muncă”, ne-a spus editorul video al echipei, Cătălin Bernard, care a precizat că ar fi și păcat ca în ziua de azi internetul să nu fie utilizat la adevărata sa valoare: „Cu internetul poți să te expui foarte repede către o masă foarte mare de oameni. Mi se pare foarte tare chestia asta, dacă știi să profiți de ea”, a spus acesta.
Videoclipuri cu mult umor și câteodată cu mesaje sociale
Chiar dacă nu toate videoclipurile care ies din „casa de producție” DPVB au un anume mesaj țintit spre un public țintă vizat, ceea ce e clar este că umorul nu lipsește și că alături de „Din Vară pe Broadway” se râde. În același timp, există și clipuri care văd lumina internetului pentru a transmite chiar mesaje sociale.
„Sunt unele clipuri care chiar au mesaje. Spre exemplu cel cu Second Hand Challenge arată că nu e nicio rușine să-ți cumperi haine din second hand și că nu toți trebuie să purtăm haine de la nu știu ce branduri din nu știu ce magazine. Avem o serie de videoclipuri cu DVPB News în care facem mișto, dar atragem și atenția asupra faptului că posturile de știri au devenit așa mai superficiale în ceea ce privește informațiile pe care le transmit”, a spus Edi.
„Cred că dacă nu era mediul online, mă făceam pictor. Trebuie să spui cumva ce ai de spus. Eu am impresia că toți oamenii care fac Youtube sunt artiști sau creează ceva, content, au ceva de spus. Probabil, dacă ne nășteam acum 30 de ani, făceam altceva prin care să spunem ce avem de spus”, a completat și Bogdan.
Abilități dobândite cu ajutorul DVPB
Pe lângă devotamentul și dorința de a se dedica proiectelor pe timp îndelungat, proiectul „Din Vară pe Broadway” le-a adus tinerilor covăsneni abilități de viață precum vorbitul în public sau în fața camerelor de luat vederi, utilizarea instrumentelor de Social Media (ca de exemplu Youtube, Facebook, Instagram), editarea video sau planificarea.
„Se vede cât de emoționați eram la început, cât de crispați. Ne filmam de o mulțime de ori pentru că ne era rușine. Acum, că e camera în față sau nu, e același lucru. (...) Am învățat să folosim o pagină de Instagram și suntem mai dezghețați decât eram înainte”, a mai spus Deli.
Urmează „Din București pe Broadway”
Abia ce au terminat cu înscrierile și confirmările la facultăți, dar nu e rost să se despartă. „Din vară pe Broadway” va continua, spun cei patru membri, care povestesc că au ales Bucureștiul ca oraș în care să-și continue studiile atât datorită oportunităților mai mari de dezvoltare, cât și pentru faptul că pot să rămână împreună. Deli a ales Sociologia, Cătă – Publicitatea, Bogdan – Jurnalism și Edi – tot Jurnalism, însă cu mari dorințe de a fi admis la Actorie.
„Ne-ar fi durut să ne despărțim”, a spus Deli, în timp ce Bogdan a dezvăluit că deși va mai dura puțin, „în 5 ani ar trebui să facem ceva bani din asta”.
„Sunt youtuberii ăștia mai mari din afară, care fac clipuri de 8, 9 ani. Când mă uit la ei, mă gândesc «wow, da!». Așa aș vrea să ajungem și noi. Nu să rămânem printre cei mulți care fac, ci să fim «ăia» de acolo, de undeva. Sper să evoluăm foarte mult. Cu cât faci mai mult, cu atât o să devii mai bun”, a spus și Cătă.
Așadar, povestea „Din Vară pe Broadway” a început la Sfântu Gheorghe și continuă în capitală, cu același entuziasm și cu mai multe oportunități. În final, vă spunem și noi ceea ce ne transmit în încheierea fiecărui videoclip cei patru DVPB: „Like”, „Share” și „Subscribe”!