CULTURA 27 octombrie 2020

D-Butan-T, festivalul care arată că orice e posibil

de Iulia Drăghici - Taraș | 1718 vizualizări

Doi tineri actori talentați, Mădălina Mușat și Iulian Trăistaru, au intrat în echipa TAM 

Sfârșitul de săptămână trecut s-a încheiat cea de-a cincea ediție a festivalului dedicat debutului în lumea teatrului, D-Butan-T, eveniment organizat la Sfântu Gheorghe și Constanța, în perioada 19 – 26 octombrie. A fost o experiență care a venit la pachet cu o mulțime de provocări, date fiind restricțiile impuse de COVID, dar în același timp o ediție la fel de reușită ca celelalte. Astfel, în urma evenimentului, trei tineri actori au primit oferte de muncă – doi la Teatrul „Andrei Mureșanu” din Sfântu Gheorghe și unul la Teatrul de Stat din Constanța. Este vorba despre Mădălina Mușat și Iulian Trăistaru, care au intrat în familia TAM și Ștefan Mihai care se alătură colectivului teatrului din Constanța. 

Anna Maria Popa, managerul TAM și inițiatorul festivalului D-Butan-t, spune că organizarea acestui eveniment a necesitat maximă flexibilitate și creativitate din perspectivă organizatorică, în contextul restricțiilor cauzate de COVID-19. 

A fost o ediție extrem de dificilă. Cel mai greu ne-a fost că a trebuit să ne adaptăm din mers, nu de la o zi la alta, ci din oră în oră, pentru că se modifica constant ceva și noi trebuia să găsim în permanență alte și alte variante pentru a putea merge mai departe. Am fost puși în situația de a trece din offline și online, să deschidem teatrul de la Constanța și după două ore să îl închidă pe al nostru. Chiar a fost un du-te-vino foarte dificil din punct de vedere organizatoric”, a declarat luni, pentru Observatorul de Covasna, Anna Maria Popa. 

Tot aceasta a punctat că nivelul spectacolelor înscrise în concurs a fost foarte ridicat, la fel ca numărul de participanți sau ca alegerea câștigătorilor. 

„Pentru mine este o dovadă supremă a faptului că Dumnezeu este alături de noi și ne protejează, pentru că altfel nu văd cum am fi putut să încheiem cu succes această ediție, dar am reușit. Și cea mai mare bucurie și cel mai mare câștig este că interesul față de festivalul D-butan-T a crescut extraordinar. Am pornit de la 70 de debutanți înscriși în concurs, care jucau împreună într-un total de 27 de spectacole. Din această sumă, la Constanța au fost selectate să se joace 8 spectacole în cadrul cărora jucau 30 de nominalizați. Cu ajutorul juriului de specialiști, am reușit ca din acești 30 de tineri foarte buni, să ajungem la o listă scurtă de 5 finaliști, care, din punctul meu de vedere, toți sunt foarte, foarte talentați și foarte bine pregătiți. Pentru noi a fost o surpriză uriașă cu cât profesionalism au venit și au jucat pe scena teatrului nostru, venind într-un timp foarte scurt cu spectacole dezvoltate pentru acest eveniment. Ceea ce înseamnă că acești copii își doresc foarte mult să își construiască o carieră în teatru și pentru noi este un foarte mare câștig că am reușit să îi includem în echipa noastră și că putem să le oferim șansa de a se dezvolta alături de noi”, a spus managerul TAM. 

Premianții ediției 

Festivalul de anul acesta, organizat în condiții atipice, a avut nu doar unul, ca până acum, ci trei premii mari. Câștigătorii au fost Ștefan Mihai, care a obținut un contract de muncă la Teatrul de Stat din Constanța, Mădălina Mușat și Iulian Trăistaru, care se vor alătura colectivului Teatrului „Andrei Mureșanu”. Ambii au fost nominalizați atât pentru spectacolul „Povești corecte politic de speriat copiii”, regizat de Andrea Gavriliu, dar și cu „O viață normală”, în regia lui Norbert Boda. 

Mădălina Mușat, în vârstă de 25 de ani, este absolventă a Facultății de Teatru si Film din cadrul Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, secția Actorie, clasa prof. Miklós Bács. Aceasta a debutat pe scena Teatrului de Stat din Constanța în 2014, în spectacolul „Niște…năroji”, regizat de Iulian Enache. În finala D-Butan-t, acesta a pus în scenă „Jurnalul unei menajere” - adaptare după monodrama „Menajera” din piesa „S-a întâmplat într-o joi” de Elise Wilk. Regie si scenariu – Mădălina Mușat. 

„D-butan-T a însemnat pentru mine o mare șansă. Este dificil pentru un actor să se angajeze într-un teatru, cu atât mai mult în asemenea condiții. D-butan-T mi-a oferit acest lucru și sunt recunoscătoare echipei pentru încrederea pe care a avut-o în mine. Echipa TAM ne-a primit cu brațele deschise și cu o căldură imensă, oferindu-ne tot ce am avut nevoie pe parcursul acestor zile pline de emoție, motiv pentru care sunt extrem de entuziasmată să mă alătur lor. Cred că vor urma zile bune alături de ei, pline de muncă și de profesionalism. Abia aștept să începem treaba!”, a declarat, pentru Observatorul de Covasna, Mădălina Mușat. 

Iulian Trăistaru, în vârstă de 22 de ani, este originar din Timișoara. Și acesta este absolvent al Facultății de Teatru și Film din cadrul Universității „Babeș – Bolyai” din Cluj-Napoca. În finală, el a adus spectacolul „Torța” - text și regie - Iulian Trăistaru. 

„Pentru mine, a fi unul dintre finaliști a însemnat, în primul rând, o șansă foarte mare. Am simțit și o oarecare presiune pentru că, după părerea mea, aveam mult de câștigat, dar la fel de mult de pierdut. Mi-am dorit foarte mult să spun povestea acestui tânăr, Jan Palach, și cred că acest gând m-a ajutat să scap de o bună parte din emoții (sau, cel puțin, să „uit” de ele o vreme). Mă bucur foarte tare că fac parte din echipa TAM, că am reușit să mă alătur lor (în pofida acestor vremuri cel puțin nesigure), sunt niște oameni extraordinari alături de care abia aștept să încep lucrul”, ne-a spus și Iulian Trăistaru.

Motivul pentru care TAM a putut ca anul acesta să ofere două, nu un contract de muncă este pentru că din echipă a plecat recent un coleg. „De curând am aflat că un alt coleg își dorește să încerce o carieră în cu totul alt domeniu și atunci am hotărât să profităm de această ocazie și dacă tot avem acești tineri foarte talentați la îndemână, să oferim această șansă cuiva care chiar are nevoie de ea la început de drum”, a spus Anna Popa. 

Managerul TAM, spune că este posibil ca spectacolele în care s-au regăsit cei doi tineri să fie preluate în repertoriul teatrului. 

Suntem în discuții cu ei să le preluăm spectacolele în repertoriu, ne dorim foarte mult ca într-un timp foarte scurt publicul nostru drag din județul Covasna și mai ales din Sfântu Gheorghe să aibă ocazia să îi întâlnească și personal pe scenă. Asta înseamnă că trebuie să mai avem puțină răbdare, să respectăm toate regulile și procedurile din contextul actual, să avem grijă de noi și unii de ceilalți, ca într-un timp, sperăm noi cât mai scurt, să ne revedem pe scena teatrului nostru”, a transmis aceasta. 

Tot în cadrul „D-butan-T” a fost oferit un al patrulea trofeu - Premiul special – spectacolului „Povești corecte politic de speriat copiii”, realizat de Andrea Gavriliu, pentru calitățile plurivalente ale interpretării și nivel ridicat de performanță al mijloacelor de expresie. 

Juriul a fost compus din: Gelu Colceag (regizor, director Teatrul Mic București), Radu Apostol (regizor), Florin Toma (actor, director Teatrul „Fani Tardini” Galați), Ovidiu Caita (regizor, director artistic Teatrul de Nord Satu Mare) și Vava Ștefănescu (coregraf, director Centrul Național al Dansului București).

Finaliștii D-butan-T 2020 au fost Iulian Trăistaru, Mădălina Mușat, Ștefan Mihai, Ileana Ursu și Alin Gabriel Turcu. 

Online-ul, o cârjă pentru a ajuta la depășirea perioadei marcată de restricții 

Evenimentul s-a bucurat de asemenea și de prezență și public în online. Totuși, locul teatrului este în sălile de spectacol, spune Anna Popa, care punctează că această modalitate de a transmite virtual producțiile este una de moment, un compromis din cauza vremurilor. 

Am avut foarte multe vizualizări. Mă uitam inclusiv la workshop-urile susținute de juriu, că era interes crescut. Am avut cumulate sute de vizualizări, nu doar la acestea, ci și la spectacolele difuzate în online. Mi-aș fi dorit să avem și o componentă suplimentară, dacă ne-ar fi funcționat planul inițial, ca publicul să poată veni în sală, să vadă proiecțiile spectacolelor pe ecran mare. Sigur, senzația și experiența ar fi fost total diferite, dar încet-încet se pare că ne creștem și acest public online. Eu sper să fie doar o perioadă de trecere. Sperăm să nu ne blocăm aici și că tot ceea ce poate să ne ofere online-ul, pe cât este de bine venit, pe atât să fie de sezonier. Da, suntem puși în această situație, profităm la maxim de orice unealtă care ne ajută și ne aduce plus valoare, dar totuși locul teatrului este în viață, alături de spectatori în format fizic. Încercăm pe cât posibil online-ul să îl folosim doar ca o cârjă care să ne ajute să trecem cât mai bine peste greutățile actuale”, a explicat aceasta. 

Atât Anna Maria Popa, cât și Erwin Şimșenshon, managerul Teatrului de Stat din Constanța, al doilea organizator principal al evenimentului de anul acesta, spun că D-butan-t a arătat că instituțiile și oamenii au succes mai mare atunci când muncesc împreună. 

În cadrul premierei de duminică seara, într-o intervenție live de la Constanța, Erwin Şimșenshon a spus că „juriul a avut o treabă destul de dificilă” și că D-butan-T este „o coproducție care cred că arată că lucrurile se pot face împreună, că atunci când teatrele lucrează împreună, genul ăsta de demersuri au mult mai mare succes și pot avea succes. Ar trebui să se întâmple din ce în ce mai des”. 

„Este o perioadă foarte grea și numai împreună și numai cu psihicul sus și cu moralul foarte pe pozitiv putem să trecem peste toate greutățile pe care le întâlnim în cale”, a spus și Anna Popa. 

Tot aceasta a punctat că își dorește ca ediția a VI-a, dedicată debutului regizoral, de anul viitor, „să fie o ediție live, așa cum ar trebui să fie teatrul mereu”.  

Artiștii câștigători din edițiile precedente sunt: Paula Rotar, actriță (2016); Nagy Botond, regizor (2017); Gabriella Spiridon, scenograf (2018) și Simona Dabija, coregraf (2019). 

Sursă foto: Facebook/ D-Butan-t și  Volker Vornehm

Distribuie articolul:  
|

CULTURA

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.