Crește numărul absențelor, scade numărul elevilor covăsneni
În primul semestru, cei 28.125 de elevi din județ au înregistrat aproape 500.000 de absențe, jumătate dintre ele nemotivate
Numărul elevilor covăsneni este în continuare în descreștere, în vreme ce numărul absențelor în rândul acestora a crescut, după cum arată un raport al Inspectoratului Școlar Județean (IȘJ) Covasna privind starea învățământului. Raportul IȘJ arată că tendința descrescătoare a numărului de elevi, constatată în ultimii patru ani şcolari, se menţine accentuată în anul şcolar 2013-2014, când sunt cuprinşi în subsistemul educaţional covăsnean 36.322 de preşcolari şi elevi, cu 799 mai puţini decât în anul şcolar precedent. Aceste realități au dus la scăderea numărului de clase, atât la învățământul primar cât și la cel liceal, în vreme ce reintroducerea în sistem a învăţământului profesional a făcut ca la nivelul județului să avem în prezent 24 de astfel de case, cu un număr total de 529 de elevi.
Aproape 500.000 de absențe în numai cinci luni
Din păcate însă, absenteismul continuă să reprezinte o problemă pentru învățământul din județ, iar potrivit Raportului, în primul semestru al acestui an școlar, cei 28.125 elevi din județ au înregistrat 489.909 de absențe; dintre acestea, jumătate sunt absențe nemotivate. Dacă în anul școlar precedent aveam în jur de 360.000 de absențe, din care 200.000 nu erau motivate, este clar că absenteismul este în plină ascensiune.
Așa cum era de așteptat, cele mai multe absențe le-au acumulat elevii de liceu cu frecvența la zi, urmați fiind de elevii de gimnaziu. La polul opus se situează cei din învățământul primar și liceenii de la seral ori frecvență redusă, care au absențe sub media județeană.
Media semestrului I pe acest an școlar arată că la liceu – zi avem 24,23 absenţe/elev, în vreme ce în anul școlar anterior aveam puțin peste 18 procente.
Liceele tehnologice conduc detașat în topul chiulangiilor
În ceea ce privește unitățile școlare care au acumulat cele mai multe absențe, în fruntea clasamentului se află – surprinzător sau nu, liceele tehnologice: „Kós Károly”, „Puskás Tivadar”, „Berde Áron” și „Constantin Brâncuși” din Sfântu Gheorghe, „Nicolae Bălcescu” din Întorsura Buzăului, precum și „Apor Péter” şi „Gábor Áron” din Târgu Secuiesc. În aceste școli, media absențelor nemotivate pe elev variază între 47% și 75%. La licee tehnologice precum „Kós Károly” și „Puskás Tivadar” avem o medie de 30, respectiv 25 de absențe/elev, cifre în creștere față de cele din anul școlar precedent. Chiar dacă încă se află printre liceele cu probleme de absenteism, Liceul Tehnologic „Constantin Brâncuși” a făcut progrese față de anul trecut: atunci avea o medie de aproape 33 de absențe/elev, iar acum cifra a scăzut la 16 absențe/elev.
Liceele teoretice se află la polul opus, fenomenul absenteismului fiind încă ținut sub control. Cu toate acestea, sunt câteva licee teoretice unde numărul absențelor a crescut, deși nu îngrijorător și nu comparabil cu cel de la liceele tehnologice. Astfel, după mai mulți ani în care a avut probleme cu absențele și a reușit să le reducă printr-un plan de măsuri interior, la Colegiul Național Mihai Viteazul (CNMV) a crescut din nou numărul absențelor: de la o medie de 6,55 absențe/elev în anul școlar anterior, s-a ajuns la o medie de 9 absențe/elev în primul semestru al acestui an școlar. Creșteri au mai fost și la Liceul Teoretic „Mikes Kelemen” din Sfântu Gheorghe și la Liceul Teoretic „Nagy Mózes” din Târgu Secuiesc.
Școlile din comunitățile rome, vulnerabile la absenteism
Trecând la gimnaziu, și aici sunt probleme cu absențele, iar cele mai multe absențe s-au înregistrat în școlile situate în comunitățile de romi. Astfel, la Școala Gimnazială „Neri Szent Fulop” din Sfântu Gheorghe avem o medie de 35 de absențe/elev, la Școala Gimnazială „Boloni Farkas Sandor” e o medie de 62 de absențe/elev – din care 92% sunt absențe nemotivate, iar la Școala Gimnazială „Czetz Janos” din Ghidfalău avem o medie de 87 de absențe/elev din care 81% sunt nemotivate. Nici la Școala Gimnazială „Romulus Cioflec” din Araci situația nu e cu mult mai bună, căci și aici avem o medie de 32 de absențe/elev, din care 85% nu sunt motivate.
Planuri și măsuri de redresare
Inspectoratul Şcolar propune o serie de măsuri pentru ca în semestrul al doilea al acestui an situația absențelor să se modifice: inspecţii tematice teritoriale pentru verificarea modului de gestionare a fenomenului de absenteism la nivelul unităţilor de învăţământ, clarificarea situaţiei elevilor neşcolarizaţi, neîncheiaţi şi cu abandon, întărirea pazei la intrarea în unităţile de învăţământ pentru a diminua numărul elevilor care pleacă de la ore și discuţii cu părinţii şi vizite la domiciliul elevilor din învăţământul obligatoriu care acumulează multe absenţe. Din păcate însă, unele dintre aceste măsuri sunt fără prea mare efect atunci când vorbim despre copiii din comunitățile rome, care de multe ori au și alte responsabilități în familie, astfel că nu mai ajung să poată merge la școală ori să țină pasul cu colegii lor.
„Într-adevăr, numărul absențelor a crescut simțitor în acest prim semestru, iar IȘJ încă analizează situația, pe baza Raportului. Au fost propuse încă din Raport o serie de măsuri, atât la nivelul Inspectoratului cât și al unităților școlare mai ales – pentru că ele se află în prima linie, cum s-ar spune, și în imediata apropiere a evenimentelor, astfel încât să putem modifica acest fenomen. S-a solicitat o analiză temeinică asupra cauzelor, urmează să vedem cum se vor aplica măsurile menite să schimbe situația, astfel încât aceste date să se modifice favorabil la finele anului școlar”, ne-a declarat inspectorul școlar general adjunct, Rădița Palela.
Aceasta a ținut să menționeze că multe dintre absențele nemotivate de la ciclul primar sunt cauzate de răceli și diverse alte boli, în care elevii nu au mers la cursuri câte o zi sau două, dar părinții nu i-au mai dus la medic, prin urmare nu a fost posibilă motivarea absențelor acumulate.
A crescut numărul corigenţilor
În ceea ce privește ponderea elevilor rămaşi în sistem, aceasta e în creștere comparativ cu anul şcolar 2012-2013, căci dacă în anul şcolar precedent ponderea era de 99,26%, în anul şcolar în curs acest procent a crescut la 99,73%. Probleme avem însă pe partea de promovabilitate, căci la finele semestrului I al acestui an școlar, aici s-a înregistrat o ușoară scădere: din cei 24.299 elevi, au fost declaraţi promovaţi 20.707 elevi, ceea ce înseamnă o promovabilitate de 85,22%, cu o scădere de 1,06% faţă de anul şcolar anterior. Numărul corigenţilor a crescut cu 227, reprezentând 10,82% din numărul de elevi, comparativ cu primul semestru al anului şcolar precedent. A crescut totodată și numărul elevilor a căror situație școlară a rămas neîncheiată: de la 600 câți erau în aceeași perioadă a anului școlar trecut, la 825; în plus, numărul celor neșcolarizați aproape că s-a dublat, crescând de la 78 la 136.