Terapie cu unde sonore în mediul acvatic pentru copiii cu nevoi educative speciale
Aproape 40 de copii cu nevoi educative speciale participă, în premieră, la un program de terapie cu unde sonore în mediul acvatic, în cadrul unui proiect iniţiat de Asociaţia Help din Sfântu Gheorghe şi Centrul de cercetări subacvatice din judeţul Covasna.
Proiectul, finanţat de Fundaţia pentru Comunitate prin programul „MOL pentru sănătatea copiilor“, constă într-o serie de audiţii muzicale subacvatice, beneficiile acestei metode, denumite TUSMA, fiind confirmate de testele clinice efectuate de Institutul Naţional de Recuperare, Medicină Fizică şi Balneoclimatologie.
„Terapia se numeşte TUSMA, este o prescurtare de la terapie cu unde sonore în mediul acvatic (...) În ianuarie, februarie, martie şi aprilie a.c. s-au desfăşurat testele clinice la Bucureşti, în cadrul institutului (...), iar în perioada 10-12 mai, la Bucureşti am fost la cea de-a 15-a Conferinţă Naţională de Balneologie şi Recuperare Medicală, unde am prezentat rezultatele, iar succesul a fost foarte mare (...) Această terapie a fost implementată la Olteni pentru aproape 40 de copii de la Şcoala Specială şi suntem la a 14-lea şedinţă săptămânală şi mai avem încă două (...) În ce constă terapia - copiii primesc nişte veste gonflabile care îi ajută să fie ţinuţi deasupra apei în poziţie orizontală, astfel încât capul şi urechile să fie în apă, iar în apă este un difuzor special care emite nişte unde sonore, respectiv melodii, deci un program terapeutic, iar în momentul în care undele ajung prin conducţie osoasă la craniu, acesta se transformă în cutie de rezonanţă şi influenţează toate organele care sunt înăuntru (...) Practic, TUSMA este un motor de accelerare a neuroplasticităţii, cum e denumită în termeni medicali, respectiv de dezvoltare a unor căi neuronale noi“, a declarat pentru AGERPRES Szabo Jeno, coordonatorul Departamentului de terapii speciale din cadrul Centru de cercetări subacvatice.
Acesta a menţionat că ideea proiectului a pornit, iniţial, de la experienţele avute, cu ani în urmă, în timpul unor studii de comunicare între oameni şi delfini prin intermediul sunetelor subacvatice.
„În apă undele au o viteză de cinci ori mai mare şi vin din toate părţile, să spun aşa, nu pot să distingi direcţia de unde vin aceste unde, câtă vreme în mediul aerian ne dăm seama care este direcţia sursei de zgomot datorită faptului că ajunge la o ureche mai repede şi la alta mai târziu, dar sub apă nu există acest lucru pentru că toate ajung în acelaşi timp perceptibil de creier şi din cauza aceasta acţionează asupra craniului din toate părţile şi induce această rezonanţă (...) Deci, TUSMA se bazează pe stimularea controlată a neuroplasticităţii sistemului nervos, reducând timpul în care mecanismele fiziologice duc la reorganizarea structurală şi funcţională a materiei cenuşii şi albe (...) Noi nu facem altceva decât stimulăm şi accelerăm această neuroplasticitate, care duce la reducerea timpului în care survin anumite modificări, de la câţiva ani sau luni la câteva săptămâni“, a precizat Szabo Jeno.
Potrivit reprezentanţilor Asociaţiei Help, cei aproape 40 de copii care iau parte la terapie provin de Şcoala Gimnazială din localitatea Olteni şi prezintă diverse deficienţe grave sau multiple, autism sau sindrom Down.
„Asociaţia noastră funcţionează din 1993 cu ajutorul unei asociaţii din Elveţia şi scopul primordial a fost să ajute pregătirea psiho-pedagogilor din România, mai precis din judeţul Covasna (...) În 2015 am refăcut statutul asociaţiei, l-am actualizat puţin şi am pus o pondere mai mare pe ajutarea copiilor cu cerinţe educative speciale (...) Şi astfel am ajuns în parteneriat şi cu domnul Szabo, împreună cu care am câştigat acest proiect (...) După părerea mea, acest proiect este o noutatea absolută pe meleagurile noastre, copiii cu deficienţe severe fiind ajutaţi prin această terapie să se relaxeze, să aibă o sincronizare a mişcărilor mai bună şi aşa mai departe. Am mai avut un proiect câştigat la Fundaţia pentru Comunitate, în cadrul căruia am amenajat o sală multisenzorială cu lumini, mirosuri şi echipamente speciale tot pentru copii cu cerinţe educative speciale, care funcţionează în cadrul Şcolii Speciale din Sfântu Gheorghe“, a declarat preşedintele Asociaţiei Help, Szocs Levente.
Reprezentanţii Fundaţiei pentru Comunitate au precizat că au ales să finanţeze acest proiect atât pentru caracterul său novator, cât şi pentru profesionalismul persoanelor implicate.
„Proiectul Aqua Musica a fost apreciat de juriu pentru profesioniştii implicaţi şi pentru că se adresează exact nevoilor specifice acestor copii cu dizabilităţi (...) Fundaţia pentru Comunitate a fost înfiinţată în 2008 în Cluj cu scopul de a sprijini talentul, solidaritatea şi diverse grupuri defavorizate (...) Programul „MOL pentru sănătatea copiilor“ este destinat copiilor care suferă de afecţiuni grave sau afecţiuni grave permanentizate, pentru copiii care au boli cronice sau trăiesc cu diverse dizabilităţi, iar în cadrul acestui program, lansat în 2009 după modelul din Ungaria, am sprijinit până acum 171 de proiecte cu o valoare de peste 2,8 milioane de lei“, a declarat Pap Zsuzsa, coordonatoarea de programe la Fundaţia pentru Comunitate.
Scafandrul covăsnean Szabo Jeno a avut, de-a lungul timpului, şi alte proiecte interesante, spre exemplu, în urmă cu câţiva ani a înfiinţat o „şcoală subacvatică“ pentru surdo-muţi unde aceştia erau ajutaţi, prin intermediul audiţiilor subacvatice, să desluşească sunete şi să înveţe cuvinte.
De asemenea, s-a implicat în mai multe proiecte educative pentru copii, printre care ''My Lake“, „Regatul apelor“ şi „Şcoala altfel“.
Scafandrul Szabó Jenő, care are o experienţă de aproape trei decenii în acest domeniu, a absolvit Facultatea de Geologie din Cluj, iar în anul 1994 a obţinut brevetul internaţional de instructor, având atestat inclusiv din partea NAUI (SUA), cea mai mare organizaţie din lume pentru training subacvatic.
În studenţie a lucrat împreună cu căpitanul Jacques Ives Cousteau, pe care l-a însoţit într-o expediţie ce a avut ca scop evaluarea gradului de poluare a Dunării, începând din Pădurea Neagră şi până la vărsarea ei în Marea Neagră, iar în 2007 a lucrat cu Muzeul de Arheologie din Mangalia şi a făcut parte din echipa care a descoperit cetatea scufundată Callatis.