SOCIAL 15 octombrie 2013

Chiar avem nevoie să bem doi litri de apă pe zi?

de Covasna Media | 12 vizualizări

Sigur aţi văzut sau aţi auzit reclamele care ne recomandă să consumăm zilnic 2 litri de apă pentru a ne menţine hidrataţi. Recent, dr. Chris van Tulleken, de la University College London Hospital a decis să discute des­pre mitul celor 8 căni de apă pe zi şi să ne explice ce spun studiile.

Potrivit BBC, la începutul acestui an, oamenii de ştiinţă din Australia au realizat un experiment care nu a mai fost realizat până acum. Scopul studiului a fost de a descoperi ce se întâmplă cu performanţa după des­hidratare. Prin urmare, specialiştii au pus un grup de ciclişti să exerseze până când aceştia au pierdut 3% din greutatea corpului prin transpiraţie. Apoi, performanţele acestora au fost estimate în trei cazuri distincte: când nu s-au hidratat cu nimic, când s-au hidratat suficient pentru a reveni la un nivel de deshidratare de 2% şi apoi când s-au rehidratat total.

Până acum, studiul nu pare diferit de altele, dar totuşi, diferenţa a fost că de data aceasta participanţii nu ştiau câtă apă au băut, pentru că fluidul le era administrat intravenos. Acest lucru este esenţial deoarece noi toţi, dar mai ales atleţii, au o relaţie psihologică foarte puternică cu consumul de apă.

În mod surprinzător, nu s-a constatat nicio diferenţă de performanţă între cei care au fost rehidrataţi complet şi cei care nu fuseseră rehidrataţi. Şi totuşi, poate că rezultatele nu ar trebui să fie chiar atât de surprinzătoare, din moment ce oamenii au evoluat realizând mişcare intensă în căldură, sub puternica lumină a soarelui. De aceea, noi suntem capabili să tolerăm pierderea apei din organism destul de bine, pe când chiar şi o suprahidratare relativ moderată ne poate crea probleme serioase de sănătate.

De la dezhidratare la suprahidratare 

Există o idee acceptată şi deja înrădăcinată în mentalul colectiv care spune că ar trebui să consumăm zilnic 8 căni de apă (2 litri) pe zi, pe lângă alte lichide sau mâncare.

Este uşor de crezut că dacă lipsa apei este un lucru rău, atunci hidratarea este un lucru bun, mai ales dacă luăm în considerare faptul că un consum moderat de apă îmbunătăţeşte starea pielii, ne ajută să gândim limpede, reduce riscul de pietre la rinichi etc.

Dar, pentru a analiza problema aşa cum se cuvine, dr. Chris van Tulleken a adus în atenţie mai multe studii care susţineau afirmaţia potrivit căreia indivizii ar trebui să consume 2-3 litri de apă pe zi.

Analiza lor indică faptul că oamenii care urinează mult dezvoltă mai rar pietre la rinichi şi că un consum mai mare de apă ar putea reduce riscul de apariţie a infecţiilor tractului urinar (mai ales în cazul femeilor). Mai mult, cei care au publicat analiza au făcut referire şi la un studiu surprinzător care indică faptul că în mod paradoxal, un aport crescut de apă creşte riscul de cancer de vezica urinară.

Şi atunci care este adevărul legat de consumul de apă?

Oamenii din zonele cu climă temperată, care nu fac activitate fizică susţinută au nevoie de 6-8 căni de apă pe zi, dar o parte din lichid poate fi obţinut din alimente, alcool, cafea etc. În plus, cafeaua şi berea nu ne deshidratează în mod semnificativ.

Nu există dovezi concrete care să indice că 8 pahare de apă pe zi, consumate în plus pe lângă restul băuturilor, v-ar face bine. În realitate, există riscul ca atât de multe lichide să vă facă rău.

Însă, cel mai important lucru este acela că nu trebuie să ne facem probleme referitor la cât de multă apă bem, pentru că trupul ne va cere exact atât lichid cât avem nevoie. Dacă bem prea multă, vom urina apa în exces, iar dacă bem prea puţină, ni se va face sete.

Să spui că ar trebui să bei mai multă apă decât îţi cere corpul este ca şi cum ai spune că trebuie să respiri mai des decât ar fi necesar, susţine dr. Chris van Tulleken explicând că, la fel ca în orice altă situaţie similară, moderaţia este cheia.

Distribuie articolul:  
|

Anunțuri

SOCIAL

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.