VIDEO Sfântu Gheorghe face istorie: viceprimar, o tânără în vârstă de 24 de ani
Conducerea primăriei vrea să transmită mesajul că tinerii sunt așteptați să se implice mai mult
Consiliul Local Sfântu Gheorghe a decis miercuri ca din conducerea Primăriei Sfântu Gheorghe să facă parte și viceprimarii Tóth Birtan-Csaba și Vargha Fruszina. Dacă primul a ocupat și în mandatul trecut aceeași funcție, în locul fostului viceprimar Sztakics Éva a fost desemnată Vargha Fruszina, o tânără în vârstă de 24 de ani. O numire care pare să fie istorică, având în vedere că este, cel mai probabil, cea mai tânără persoană care a ocupat vreodată această funcție în primărie. Edilul-șef, Antal Árpád, spune că are argumente serioase care l-au determinat să ia această decizie, cel puțin surprinzătoare, dar și interesantă.
După ce în urmă cu două zile, consilierii locali și primarul și-au preluat mandatele câștigate în urma alegerilor din 27 septembrie, sala de ședințe a primăriei a prins din nou viață, într-o nouă adunare a aleșilor locali. După ce s-au îndeplinit formalitățile, primarul Antal Árpád a primit cuvântul să prezinte propunerile sale pentru cei care să îi fie, pentru următorii patru ani, colegi în șefia primăriei.
Dacă Tóth-Birtan Csaba a fost o numire la care mulți se așteptau, poate pe bună dreptate, cel de-al doilea viceprimar a fost o surpriză: Vargha Fruszina. Votul a trecut fără emoții, mai ales că UDMR, din care fac parte toți edilii numiți, are o majoritate covârșitoare în CL.
Artă, tradiție și tineret
Emoționată, dar în același timp încrezătoare și dornică de implicare, noul viceprimar, tânăra care la o primă apariție a lăsat impresia unui om modest, dar muncitor și dornic de afirmare, a precizat că se va ocupa de latura culturală din administrație, dar și de tineret.
Vargha Fruszina este absolventă Facultății de Istoria Artei din Cluj. Pasiunile sale sunt arta plastică, istoria artei și tradiția – dansul și muzica populară. În perioada anilor de facultate a fost reprezentantul studenților. „O altă pasiune este cea de a ajuta oameni. Acum sunt într-o poziție în care pot să îmi îndeplinesc toate cele trei pasiuni. Am fost rugată să fiu reprezentant de cultură și de tineret. Cred că sunt destul de motivată și destul de dinamică pentru această responsabilitate”, a spus Vargha Fruszina miercuri, după învestire, într-o conferință de presă.
Dacă la vârsta ei, mulți tinerii abia se hotărăsc ce căi să urmeze în carieră, noul viceprimar din Sfântu Gheorghe a acceptat să se implice la un așa nivel în politică pentru că a realizat că aceasta este o șansă pe care nu trebuie o scape printre degete, după cum ea însăși ne-a spus.
„Nu prea am mai avut legături cu politica, dar când am fost rugată să accept această poziție, m-am gândit că este o posibilitate unică. Așa ceva nu o să mai existe, de asta sunt sigură. Și voiam să încerc. De fapt asta e, dacă vreau să fiu sinceră, fiindcă sunt multe posibilități și este o responsabilitate foarte mare, dar aceste două componente pot să lucreze paralel și poate să fie reciproc”, a declarat aceasta.
Să dispară barierele dintre tineri și instituțiile publice
Primarul Antal Árpád a motivat această alegere prin faptul că își dorește să aducă mai aproape de tineri administrația publică și astfel să deschidă uși, respectiv să dispară anumite bariere, care acum există între aceștia și instituțiile publice. În acest context el a spus și că în perioada următoare se va accelera și procesul de digitalizare – datorie mai veche față de cetățenii orașului.
„Cred că este un mesaj foarte puternic din partea noastră faptul că dăm această posibilitate tinerilor, să aibă încredere în instituții. Adevărul este că tinerii au o reticență față de instituții, față de clădiri, față de birocrația care există, din nefericire, în aceste instituții. Noi dorim să avem un proces accelerat de digitalizare în perioada următoare. Suntem foarte rămași în urmă din acest punct de vedere și avem datorii către cetățeni. Eu cred că aceste lucruri vor merge în paralel și tinerii trebuie să vadă în această instituție și sunt convins că prin domnișoara viceprimar vor vedea un partener. Cred că se deschid, virtual niște uși, dispar niște bariere între tinerii din oraș și instituții”, a spus primarul.
Tot acesta a punctat, atât în conferința de presă, cât și în cadrul ședinței de CL, că simte că nu mai reușește să înțeleagă noua generație, deși a fost și el tânăr atunci când a câștigat primul mandat de primar, la 32 de ani.
„Nu am căutat un înlocuitor pentru doamna Sztakics, avem alte scopuri pentru perioada următoare. Vom reorganiza inclusiv aparatul de specialitate al primarului. Mesajul meu către tineri prin această nominalizare este acela că ne dorim ca ei să participe într-un număr mai mare și mai activ în viața orașului. Când am ajuns primar am avut 32 de ani și am crezut că o să înțeleg întotdeauna tinerii. Între timp am ajuns să am 45 de ani și nu prea îi mai înțeleg pe cei din generația de 20 și. Am învățat că cel mai bine înțelege cineva din generația respectivă. Acesta este mesajul pentru tineri: au în acest moment o persoană în conducerea orașului, care este de-a lor, trăiește ca ei, gândește ca ei. Să aibă foarte multă încredere în domnișoara viceprimar și să își expună problemele, gândurile, ca să găsim soluții”, a declarat edilul-șef.
Primarul Antal Árpád a spus și că rolul lui va fi mai departe să pună accent pe tot ceea ce înseamnă viață economică, unde îi va avea alături de consilierul local Debreczeni László, dar și pe Édler András, președintele CCI Covasna, dar și pe educație. Aici va conta mai departe pe ajutorul fostului viceprimar Sztakics Éva, de meserie cadru didactic, dar și pe consilierul Kondor Ágota, directoarea de la „Székely Mikó”.
Angajări și reorganizare în primărie
Mai mult, primarul a spus că în această perioadă are loc o reorganizare a aparatului de specialitate al primarului, în sensul că se vor face noi angajări, pentru că se vor scoate mai multe posturi la concurs, dar și pentru că se împart sarcinile între cei trei edili.
„Alaltăieri când am depus jurământul, vă spun sincer că m-a emoționat faptul că am o echipă foarte frumoasă. Sunt foarte mulți tineri. Nu numai în grupul UDMR, ci și Alianța Maghiară din Transilvania are în acest moment delegați doi tineri. Și pe domnul Comăneci îl știm foarte bine, am avut o relație foarte bună cu dânsul. Eu sunt foarte optimist și foarte energic, mai ales că și în ceea ce privește aparatul de specialitate al primarului suntem într-o situație în care această criză epidemiologică, pe lângă foarte multe lucruri negative, a adus și multe lucruri pozitive în viețile noastre și anume că foarte mulți tineri s-au întors în oraș, din alte orașe, din alte țări. Și încercăm să le oferim posibilitatea să se angajeze la noi la primărie. Practic tot ce înseamnă în acest moment posturi libere în primărie, scoatem la concurs și dorim să facem și din acest punct de vedere un salt calitativ, să întărim aparatul de specialitate. Eu pot că am foarte multe visuri, pot să am un Consiliu Local foarte bun, dacă la nivelul administrativ al aparatului propriu nu reușim să întărim echipa ca să țină pasul, atunci ne vom putea realiza doar în parte aceste visuri. Pe de altă parte, se va reorganiza aparatul de specialitate, având în vedere și noile sarcini primite de cei doi viceprimari. Și evident de domnul city manager, domnul Czimbalmos, care în continuare va fi alături de noi”, a explicat edilul.
Tóth-Birtan Csaba – responsabil de investiții, proiecte, dar și de latura socială
Tóth-Birtan Csaba, reales în funcția de viceprimar, a spus că în noul mandat va continua ceea ce a început în mandatul precedent, dar și că va primi și noi responsabilități.
„În primul rând mă voi ocupa de investiții, de proiecte și de achiziții publice, pentru acest lucru este nevoie de reorganizarea structurii aparatului primăriei, dar în primul și în primul rând este nevoie de cooptarea de noi colegi. Pot să spun că suntem sub-dotați cu personal de specialitate și va trebui să găsim în primă fază modalitatea să completăm efectivul primăriei. Vine o perioadă foarte înghesuită, să spun așa. Sunt proiecte care au fost contractate, sunt în fază de proiectare și urmează execuția lor din perioada de finanțare anterioară. Acestea trebuie terminate până în 2023, deci în acest mandat. Urmează să concepem și să depunem proiecte pentru o nouă etapă de finanțare. Vom avea nevoie de ajutor serios și asta este prima mea îndeletnicire, să găsesc oameni să întărim echipa”, a declarat Tóth-Birtan Csaba.
Acesta a spus și că își asumă răspunderea și rolul în realizarea unui salt calitativ în serviciul public de gospodărire comunală.
„De asemenea va trebui să mă ocup și de problemele sociale. O parte din acestea le am deja în portofoliu prin grupul de acțiune locală Sepsi, unde lucrăm cu zonele defavorizate din oraș, deci vin în completare și celelalte probleme sociale de care trebuie să se ocupe primăria”, a mai spus viceprimarul.
Alt moment unic: „Nu mai există niciun municipiu reședință de județ unde o formațiune politică să aibă o asemenea majoritate”
Ambii viceprimari au fost aleși, așa cum am mai precizat, fără emoții, mai ales că UDMR a obținut în CL Sfântu Gheorghe o majoritate covârșitoare. Totuși, putere mai multă înseamnă responsabilitate mai mare, a spus primarul.
„Nu mai există niciun municipiu reședință de județ unde o formațiune politică să aibă o asemenea majoritate, respectiv nici în municipiul Sfântu Gheorghe nu s-a mai întâmplat ca vreun grup politic să aibă o asemenea majoritate. Eu am spus că în aceste momente, pe de o parte trebuie să fim generoși cu opoziția noastră – dacă se poate spune așa, și tocmai de aceea am propus două funcții de președinte de Comisie pentru PNL, respectiv pentru Alianța Maghiară din Transilvania. Ne dorim ca în conducerea fiecărei comisii de specialitate să fie prezenți și consilieri care nu sunt de la UDMR pentru că ne dorim totuși să fie o armonie. Eu întotdeauna mi-am dorit ca deciziile și hotărârile să se ia în unanimitate în Consiliul Local. În continuare mă voi strădui ca să am aceste discuții, întâlniri cu reprezentantul celor de la PNL, respectiv Alianța Maghiară din Transilvania. (...) În ceea ce privește mesajul către cetățeni, acesta este că am primit o responsabilitate imensă. Pe de o parte este un feedback că ceea ce am făcut până acum, că drumul pe care am pornit, direcția pe care mergem este o direcție bună, dar evident este și o responsabilitate în plus. Trebuie să facem și mai mult. Acest lucru ni-l și dorim, avem experiența necesară, avem dorința, avem motivația, deci sunt convins că împreună cu cetățenii orașului vom putea face lucruri frumoase”, a declarat primarul.
Mesajul majorității UDMR pentru comunitatea românească
În ceea ce privește mesajul pentru comunitatea românească, cea care a rămas cu un singur reprezentant în CL, Antal Árpád a spus: „Vom avea grijă de fiecare cetățean din acest oraș, indiferent de naționalitate. În ceea ce mă privește, dar evident și prin domnul Comăneci, ușa mea e deschisă, sunt deschis să discutăm, să ascult problemele și să găsim soluții pentru problemele lor. Tinerii în aceeași măsură se pot adresa către domnișoara viceprimar. Eu cred că din acest punct de vedere pornim cu un pas nou, cu o energie nouă, cu motivație nouă, cu planuri noi”.
Primarul Antal Árpád a precizat de asemenea că în perioada următoare va urma o etapă de acomodare pentru noua echipă. Acesta a spus și că atunci când cineva ajunge într-o funcție publică, are nevoie de 100 de zile pentru a se obișnui cu aceasta. „Eu îmi aduc aminte că în primul mandat, după 100 de zile am făcut primul raport de activitate. Sunt convins că așa se va întâmpla și aici”, a rememorat edilul.
După depunerea jurământului și conferința de presă, zumzetul din sala de ședință s-a stins. Nici taclalele la care se înviorau în trecut consilierii locali nu mai sunt ce au fost. Au rămas în urma lor luminile aprinse și, din depărtări, se ițeau voci pierdute în spatele ușilor din birourile unde mai sunt angajați „scutiți” de telemuncă. Lumea s-a dus la treabă. Sunt primele zile din următorii patru ani.