INTERVIU 22 noiembrie 2021

„Noi, elevii, suntem prinși la mijloc între decizii luate din pix și orgolii”

de David Leonard Bularca | 1497 vizualizări

Interviu cu președintele Consiliului Județean al Elevilor Covasna, Marian Calcea

Într-un context în care sistemul educațional din România are parte de noi reguli de la o săptămâna la alta, iar incertitudinea privind acest domeniu este din ce în ce mai pronunțată în societate, am discutat cu unul dintre reprezentanții elevilor covăsneni, președintele Consiliului Județean al Elevilor (CJE) Covasna, Marian Calcea. Am aflat de la el cum își împarte timpul între pasiuni și școală, ce lipsuri are sistemul românesc de învățământ, cum reușește CJE Covasna să ajungă la toți elevii din județ, dar și ce demersuri au în plan reprezentanții elevilor covăsneni. Răspunsurile la aceste întrebări, dar și la altele, în interviul de mai jos. 

 

D.L.B.: Ca introducere, spune-ne, te rog, cine este Marian Calcea? Ce crezi că ar trebui să știe oamenii care citesc acest interviu despre tine?

M.C.: Marian Calcea este un elev în clasa a X-a la Liceul Teoretic “Mircea Eliade” din Întorsura Buzăului, care nu vrea și nu se plictisește niciodată. Cred că plictiseala și oboseala sunt doar niște chestii mintale, cu care ne mințim pe noi înșine, strict pentru a ne dezerta de productivitate. Nu sunt obosit până nu-mi spun mie în cap că sunt obosit. Sunt pasionat de tenis de masă, de graphic design, de digital marketing, de calisthenics și, bineînțeles, iubesc să-mi reprezint colegii și să fac voluntariat. În adolescență, voluntariatul este un pilon bun care te ajută în dezvoltarea ta, personală și profesională.

D.L.B.: Ești președinte al CJE Covasna, dar ai și alte proiecte în desfășurare. Te-ai ocupat și de promovarea unor evenimente de la nivelul comunității (ÎntorsuraFest, acum ActorFest). Mai mult, ai și un business propriu din câte știu, online. Cum reușești să ai timp de toate? Mai ales că ești încă elev. 

M.C.: Da, anul trecut intrasem în nișa digital marketing-ului și a investitului, începând să promovez și să administrez mai multe campanii de reclame de Facebook și Instagram, la nivel internațional. De anul acesta, m-am ocupat și la nivel zonal de identitatea vizuală, promovarea și comunicarea în cadrul evenimentelor: ÎntorsuraFest, Ziua Fermierului Sitean, respectiv ActorFest. Cum reușesc să am timp de toate? Inițial, mă gândeam că “și oamenii de succes au tot 24 de ore”, poate sună clișeic, dar după asta m-am ghidat ceva timp. Ulterior, am realizat că cea mai mare greșeală pe care un antreprenor poate să o facă, este să recunoască că nu știe să facă ceva, și să plătească pe unul care știe. Ei bine, nici eu nu am recunoscut o perioadă că nu știu să fac time management, dar parcurgând anumite cursuri, reușesc. Nu cred în premisa “nu am timp”, e strict vorba de priorități. Așadar, dacă îi spui unei persoane să facă ceva și spune că nu are timp, are alte priorități. E simplu.

D.L.B.: Cum ți se pare sistemul de învățământ din România? Ca elev, nu ca reprezentant al acestora.

M.C.: Mă bucur că am intrat în subiectul ăsta, chit că este unul complex, despre care am putea discuta ore-n șir. În primul rând, una dintre problemele pe care le-am sesizat este că nu e productiv să ai păreri. Încă există acea mentalitate, că nu este ok să îți exprimi punctul de vedere asupra unui subiect, care te vizează în mod direct, ca beneficiar primar. Luăm, din păcate, parte la un sistem în care ori ești cel mai bun, ori nu ești “capabil”. Elevii, nu doar din România, tânjesc după validare, de asta lucrurile pe care le fac se axează pe a fi recompensați, prin premii, note sau material. Mai mult, dacă ne raportăm la modul în care elevul este evaluat în ceea ce privește actul educațional, este întotdeauna făcută prin ochii altor persoane. Ce părere ai despre tine, nu pare să conteze în procesul de a-ți atinge scopurile. Ne întrebăm prea des ce părere au ceilalți despre noi, și asta nu e un lucru bun. Cei care îți “prezic viitorul” sunt ceilalți, ei te cataloghează ca fiind bun sau mai puțin bun, ei îți dau note și îți spun dacă vei reuși sau nu. În altă ordine de idei, școala nu te pregătește pentru viitor. Nu avem parte de educație financiară, nu știm cum să ne administrăm banii, apăi să-i investim. Ne trezim după atâția ani de școală, cu o diplomă-n mână și nu știm cum să ne facem un credit bancar eficient, nu știm cum și în ce să investim, riscurile deschiderii unei afaceri, dar și altele. Educația antreprenorială din școli este de cele mai multe ori luată în glumă și materia din ea nu se mai pliază pe actualele necesități. De educația sexuală nu mai zic, în contextul în care suntem numărul unu în Europa la mame sub 15 ani, avem primul copil născut în 2021 de o fată de 14 ani și avem cea mai tânără bunică din lume. Dar încă unii nu conștientizează importanța acestei materii.

D.L.B.: Și acum, ca reprezentat al elevilor, care sunt cele mai dese probleme în cazul cărora elevii vă cer sprijinul? 

M.C.: Burse, evaluări și bullying. Din semestrul viitor, se vor majora toate tipurile de bursă și criteriile pentru care se acordă. Consiliul Județean al Elevilor Covasna, care este unica structură de reprezentare a elevilor covăsneni și vocea a 33.000 de elevi, va trimite adrese în baza legii 544/2001 tuturor primăriilor din județ, pentru a înțelege situația din teritoriu și dacă acestea respectă legea. Legat de evaluări și bullying, având în vedere că există mulți elevi care nu cunosc prevederile Statutului Elevului, mulți nu știu că pot contesta rezultatele evaluărilor și că nu poți fi supuși asupra niciunui abuz, indiferent de natura sa sau de către cine e realizat. În acest sens, pe lângă Raportul privind Implementarea SE la nivelul județului Covasna, vom susține, sperând că și situația ne va permite, caravana CJE în toate liceele din județ, unde vom vorbi despre drepturile și îndatoririle elevilor.

D.L.B.: Cum reușiți să comunicați cu toți elevii - mai ales că vorbim despre un județ în care sunt elevi care vorbesc doar în limba maghiară - astfel încât mesajele voastre să ajungă la toată lumea? 

M.C.: Crearea unui act educațional de calitate se raportează la cât de echitabil și incluziv este acest proces. Momentan, avem un director de Departament care cunoaște ambele limbi și ne ajută cu tradusul demersurilor noastre. Chiar zilele acestea, am trimis o adresă oficială către MAKOSZ, structura reprezentativă a elevilor maghiari din țară, pentru a stabili un parteneriat, să putem fi mai aproape de toți elevii din județ.

D.L.B.: Dacă în cadrul altor proiecte bănuiesc că poți fi răsplătit pentru munca depusă, știu că în cadrul CJE Covasna toată munca este desfășurată în regim de voluntariat. Mai ales având în vedere acest aspect, ce te-a făcut să îți dorești să conduci această structură?

M.C.: Când eram în clasa a IX-a, am văzut un demers la nivelul liceului în care studiez, chiar când erai tu președintele Consiliului Școlar al Elevilor (n. red. realizatorul interviului fost în trecut reprezentant al elevilor), unde cereați respectarea legii privind transportul gratuit al elevilor. Am observat munca depusă și după ce am văzut că a dat roade, îmi imaginam bucuria și satisfacția pe care ați avut-o când ați aflat că demersul a fost unul de succes. Ei bine, din clipa aceea mi-am dorit și eu să mă implic. Satisfacția pe care o ai când faci ceva pentru elevi este enormă. A fi reprezentant al elevilor înseamnă responsabilitate, muncă, stres, reușite și nereușite. Inițial, am început ca membru al Consiliului Școlar al Elevilor din liceu, după am candidat ca președinte, luând locul secund, cu un rezultat bun. În noiembrie 2020, am candidat ca vicepreședinte în cadrul Biroului executiv al CJE Covasna și din luna iulie sunt președintele structurii.

D.L.B.: Spune-ne puțin mai multe despre CJE Covasna. Ce își propune mai exact să facă?

M.C.: Ne dorim să fim cei care ajută la distrugerea monotoniei redată de ore și evaluări. Aș împărți prioritățile noastre în 2 categorii:

  1. Îmbunătățirea actului educativ, pe baza dorințelor elevilor.
  2. Evenimente.

Legat de prima menționată, am trimis deja propunerea de colaborare cu MAKOSZ și urmează să începem înființarea consiliilor școlare ale elevilor junior din județ, în școlile gimnaziale. Elevii din clasele V-VIII nu se simt reprezentați de nimeni și se întâmplă des multe abuzuri, care încalcă strict un Ordin de Ministru, și anume Statutul Elevului. Mai mult, după cum am spus și la altă întrebare, bursele elevilor sunt o prioritate pentru noi. În funcție de răspunsul primăriilor după ce trimitem adresa, vom cere respectarea legii sau majorarea burselor. Nu în ultimul rând, ne dorim să ținem caravana CJE Covasna, unde vom explica pe înțelesul tuturor prevederile Statului Elevului și că pot conta pe noi de fiecare dată când au o problemă. Legat de al doilea punct menționat, evenimente, prin acestea reușim de fapt distrugerea acelei monotonii. Elevii din județele Covasna, Harghita ș.a.m.d., nu beneficiază de multe activități extra-școlare, acesta e unul dintre motivele pentru care am candidat. Începusem, alături de colegii mei, organizarea Turneului de Fotbal Covasna în Sfântu Gheorghe, dar noile restricții ne-au încurcat planurile. Dar desigur, odată ce situația ne va permite, îl vom reprograma, alături de alte evenimente.

D.L.B.: Este ceva ce oamenii nu știu despre CJE și tu crezi că ar trebui să știe?

M.C.: Da. Atunci când sunt luate decizii din pix, și noi suntem martorii și victimele acestora. Vorbim și de actuala situație, unde se iau decizii fără să fie consultați actorii principiali ai sistemului de învățământ. Cerem să se respecte legea și nu suntem luați în ecuație, deși legea prevede asta. Încercăm din răsputeri să luptăm pentru acel mediu educațional despre care suntem sătui să auzim doar la nivel declarativ. A fi vocea colegilor tăi este mai mult decât un slogan. Este muncă și ne place această „meserie”.

D.L.B.: Într-un comunicat de presă transmis recent de structura pe care o conduci se menționa că în perioada următoare v-ați propus să realizați mai multe demersuri. Ne poți spune ce presupun, concret, fiecare în parte?

M.C.: Nu vrem să ne stabilim priorități de dragul PR-ului, care sunt irealizabile. Consultăm elevii și pe baza acestor consultări cerem autorităților să respecte dorința lor. Legat de demersurile concrete, am detaliat mai sus. 

D.L.B.: Fiind președinte al CJE Covasna intri des în contact cu Inspectoratul Școlar Județean (IȘJ) Covasna, primării, Consiliul Județean etc.. Vă ajută autoritățile în demersurile voastre sau mai degrabă vă încurcă?

M.C.: Momentan am primit sprijin din partea autorităților locale de fiecare dată când am cerut, mai ales din partea IȘJ. Ceea ce suntem curioși să aflăm, și anume cuantumurile pe care primăriile le acordă pentru bursele elevilor, vom vedea din semestrul viitor.

D.L.B.: Că tot vorbim de autorități, cum văd elevii reglementările privind testarea în școli pentru prevenirea răspândirii pandemiei? Este o măsură bună? Dar, mai ales, este ea realizabilă?

M.C.: Solicităm tratarea situației cu repeziciune și reglementarea procedurii de testare în conformitate cu situația din teritoriu, nu după cum cred unii și alții că este la școală. Noi, elevii, suntem prinși la mijloc între decizii luate din pix și orgolii. Într-adevăr, pragul vaccinal în rândul personalului angajat este o măsură necesară, dar nu suficientă. Ar trebui luate în calcul și rata de incidență, capacitatea de testare, infrastructura sanitară, posibilitatea menținerii distanței fizice dar și altele. Consiliul Național al Elevilor a cerut prin mai multe poziții Ministerului Educației convocarea Comisiei de Dialog Social, pentru a lua cele mai bune decizii pentru elevi.

D.L.B.: Ce mesaj ai pentru elevii, profesorii și părinții din județul Covasna?

M.C.: Să aibă încredere în structura de reprezentare a elevilor covăsneni pentru că pregătim multe demersuri, care sperăm să ajute procesul de dezvoltare a mediului educațional covăsnean. Dar și să ne urmărească pentru a fi la curent cu ultimele noutăți, pe Facebook: „Consiliul Județean al Elevilor Covasna” și Instagram: @cje_covasna.

Sursa foto: David Solomon, fotograf BdP CJE Covasna

Distribuie articolul:  
|

INTERVIU

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.