INTERVIU 19 martie 2021

„Mediul creat în clasa Step este un mediu în care potențialul copilului poate fi amplificat”

de Iulia Drăghici - Taraș | 5081 vizualizări

Interviu cu prof. înv. primar Alina-Ramona Coznean și Rodica Floroian

Învățătoarele Alina-Ramona Coznean și Rodica Floroian sunt în aceeași echipă de 9 ani și prietene de-o viață. Pentru că se pregătesc să întâlnească o nouă generație de „stepiști”, am stat de vorbă cu ele ca să ne dea „din casă” câteva informații, utile pentru părinții care urmează să aleagă pentru prima dată școala pentru cei mici ai lor, despre acest sistem alternativ de învățare, Step By Step, unde au o experiență importantă.  

Ce ne puteți spune, în primul rând, despre voi? Ce ați vrea să știe părinții despre echipa voastră? 

Alina-Ramona Coznean: Lucrez în învățământ de 22 de ani, iar în Alternativa Step by Step de 19 ani. Totul a început ca o provocare, în anul 2002, când mi s-a oferit șansa de a lucra la Step by Step, la Colegiul Național „Mihai Viteazul”. Fiind absolventă a profilului pedagogic din cadrul acestui liceu, responsabilitatea era de două ori mai mare. Lucrez cu Rodica la clasă de 9 ani. Ne completăm foarte bine și știm că fiecare copil are propriul drum către succes, dar fiecare drum către succes se deschide cu o educație mai bună. O educație mai bună înseamnă în primul rând respect pentru personalitatea copilului și adaptare la individualitatea acestuia. Ca dascăli educăm atât inima, cât și mintea fiecărui copil aflat în grija noastră.

Rodica Floroian: În anul 1990 am terminat Liceul Pedagogic din Blaj și atunci am fost repartizată la Colegiul Național „Mihai Viteazul”. Am avut timp suficient să dobândesc experiență atât în ceea ce privește sistemul clasic de învățământ, cât și în Alternativa Step by Step cu care am luat cunoștință în anul 1998. Din anul 2012 fac echipă la clasă cu Alina, înainte însă de a fi partenere noi eram prietene vechi, acesta fiind cred că punctul nostru forte. Ne completăm perfect, comunicăm eficient, iar acestea ne fac să ne simțim bine în clasă. Elevii noștri declară că vin cu plăcere la școală și sunt fericiți. Împreună am reușit să închegăm colective frumoase cu copii descurcăreți, independenți, comunicativi și cu încredere în sine.

Ce trebuie să aibă în vedere părinții care se gândesc să își înscrie copiii la Step By Step? 

Părinții trebuie să știe că deprinderile și cunoștințele programate a fi asimilate pe parcursul ciclului primar sunt aceleași ca în învățământul tradițional. Diferența constă în metoda de formare a acestora. Sala noastră de clasă este diferit amenajată, avem mese delimitate de dulapuri cu materiale specifice unei activități (matematică, citire, arte, științe, construcții), constituind astfel Centrele de activități. Pereții vor fi decorați preponderent cu lucrări realizate de copii. La clasă lucrăm două învățătoare, fapt care permite fiecărui elev să poată învăța și ajunge la înțelegerea completă a sarcinilor. Nu avem catalog pentru note și nici pixuri roșii pentru eventualele greșeli de scriere sau de calcul. Pentru evaluare folosim „Scaunul autorului” unde și cel mai timid copil își va dori să ajungă la un moment dat pentru a împărtăși colegilor reușitele sale. La finalul fiecărui semestru se completează Caietele de evaluare, structurate pe competențe. Programul școlar va fi de la 8 la 16, iar copiii nu vor avea teme pentru acasă.

Din punctul vostru de vedere, care este cel mai mare avantaj care vine cu acest stil de învățare?

Marele avantaj îl constituie predarea orientată după necesitățile copilului. Noi, învățătoarele alături de familie clădim fundația pe care copilul își dezvoltă personalitatea, își descoperă pasiunile sau talentul și pornește pe calea către succes. Mediul creat în clasa Step este un mediu în care potențialul copilului poate fi amplificat, în care dezvoltarea este sănătoasă, naturală, în respect pentru unicitatea fiecărui copil.

În Alternativa Educațională Step by Step, fiecare copil parcurge 10 pași de la Potențial la Performanță:

  • Gândire critică – Educăm copiii să dezvolte strategii pentru a-și atinge obiectivele, să planifice și să analizeze.
  •  Cultivarea talentului - Educăm copiii să-și descopere și să-și cultive prin muncă talentele înnăscute.
  • Curiozitate - Educăm copiii să învețe, pentru a face performanță din curiozitate și din dorința de a explora.
  • Creativitate - Educăm copiii să-și cultive creativitatea și să o folosească pentru a-și îndeplini visele și potențialul.
  •  Încredere - Educăm copiii să aibă încredere în ei și ceilalți, să colaboreze și să facă echipă, să aprecieze și să se lase apreciați.
  •  Diversitate - Educăm copiii să aibă curajul să accepte că suntem diferiți.
  •  Expresie de sine – Învățăm copiii cum să comunice, nu ce să vorbească.
  •  Bucurie - Îi învățăm pe copii să vină la școală cu bucurie și să le placă să învețe.
  • Ascultare - Îi ascultăm pe copii cu mintea, cu ochii și inima, comunicăm cu ei și îi înțelegem.
  • Leadership & Responsabilitate - Îi învățăm pe copii să își asume responsabilități pentru ei și pentru comunitate și să acționeze. 

Cum arată o zi în clasa Step by Step?

Programul propriu-zis începe cu: ÎNTÂLNIREA DE DIMINEAȚĂ. 

Agenda zilei -  reprezintă planificarea activităților zilei;

Calendarul zilei- Precizarea zilei, a datei, a evenimentelor sociale şi personale legate de ziua de respectivă, inclusiv aspectul vremii, comentariile şi întrebările;

Mesajul zilei - un mesaj interactiv conceput de învăţător pentru a introduce cunoștințele sau deprinderile noi de achiziţionat şi de prelucrat pe Centre de activităţi; 

Noutățile -  Copiii se înscriu pentru a comunica celorlalţi noutăţile sau experienţele personale deosebite. Noutăţile sunt comunicate celorlalţi din „Scaunul Autorului”, unde copilul va fi valorizat, dar va avea şi responsabilitatea comunicării, întrucât urmează întrebările şi comentariile colegilor. 

CENTRE DE ACTIVITĂȚI -  Fiecare centru are pregătite pe masă sarcinile, specifice pentru scriere, citire, științe, arte, construcții sau matematică. Fiecare grup – şi fiecare individ – prezintă în fața celorlalți rezolvarea sarcinilor la centrul respectiv. Este un moment al EVALUĂRII – la care iau parte colegii, cu întrebări, sugestii, etc., dar şi învăţătorul. 

Povestea zilei și alte activități în completare. 

În ce fel trebuie să se pregătească, dacă trebuie să se pregătească în vreun fel, părinții și copiii care au în plan să urmeze alternativa Step?

Considerăm că debutul școlar al fiecărui copil, vine inevitabil cu multe emoții. Sfatul nostru, dacă ne este permis, ar fi să ne înarmăm, elevi, dascăli și părinți cu bucurie și multă răbdare. Ne dorim ca părinții să fie parte din echipa noastră, să lucrăm ca parteneri în educația propriilor copii.

Dacă astăzi v-ați afla în primele zile de școală și ați fi la rubrica „Noutăți”, ce le-ați spune copiilor care se pregătesc să înceapă școala în vremurile de azi? Dar „Mesajul zilei” care ar fi?

Noutățile ar consta în prezentarea noastră, învățătoare și elevi, a sălii unde ne vom desfășura activitățile și în linii mari le vom descrie modul cum  se va desfășura viața lor de proaspeți școlărei. 

Mesajul zilei: Dragi copii,

Ne așteaptă

O aventură fascinantă.

Vom descoperi o mulțime

De minunății.

Ne vom juca, vom desena, 

Vom cânta, vom învăța,

Vom fi politicoși

Și respectuoși.

Haide, nu mai aștepta,

Luăm ghiozdane, luăm creioane!

Totul este gata!

Pornim ca săgeata!

De ce criterii ar trebui să țină cont părinții atunci când aleg școala pentru copiii lor? 

Este important ca părinții să își cunoască foarte bine copilul și să înțeleagă ce sistem i se potrivește cel mai bine. Pot vizita școala și observa fețele copiilor, dacă sunt fericiți, implicați sau se exprimă liber. Să aleagă un loc în care copilul să se simtă bine, un mediu creativ care să facă procesul de învățare mult mai ușor. Învățătoarea face și ea parte din acest mediu și e nevoie să fie aleasă în funcție de stilul şi de preferința copilului pentru că ea este cea care imprimă stilul în care copilul va învăța și dragostea de învățătură.

În final, care ar fi motivul principal pentru care le-ați sugera părinților să aleagă CNMV?

Dincolo de prestigiul Colegiului Național „Mihai Viteazul”, de baza materială de care dispune și de cadrele didactice deosebite, un motiv ar fi atmosfera în care predomină interesul pentru educație, pentru reușita în viață, pentru relația bazată pe respect între profesori și elevi, pentru activitățile interesante desfășurate în școala noastră.

În încheiere, le transmitem părinților următorul mesaj: dacă vă  doriți un copil pregătit pentru o lume nouă, modernă să fie deschis și să se adapteze ușor schimbărilor alegeți CNMV și Alternativa Step by Step. 

Distribuie articolul:  
|

INTERVIU

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.