INTERVIU 15 decembrie 2017

ANGAJATORI DE TOP DIN JUDEȚUL COVASNA. „Clermont este a doua mea casă, este familia mea”

de Iulia Drăghici - Taraș | 6102 vizualizări

Interviu cu Ovidiu Costea, proprietarul hotelului de patru stele „Clermont” din stațiunea Covasna

În prag de sărbători, venim în întâmpinarea cititorilor noștri cu un cadou special: debutul campaniei marca „Observatorul de Covasna” - „ANGAJATORI DE TOP DIN JUDEȚUL COVASNA”. Acest proiect este unul care își dorește să aducă în fața oamenilor adevărații eroi ai societății, oamenii curajoși, care în ciuda tuturor piedicilor reușesc să pună pe picioare afaceri de succes, care creează locuri de muncă și implicit un viitor pentru locuitorii județului Covasna.

Primul episod îl dedicăm proprietarului și directorului Hotelului Clermont din stațiunea Covasna, Ovidiu Costea. Un ambasador al turismului din județul Covasna, hotelul de patru stele a aniversat în luna noiembrie un deceniu de existență.

În 2007, în stațiunea Covasna pornea la drum Clermont, cu o investiție inițială de 5 milioane de euro. Astăzi, hotelul este un etalon și reprezintă cu cinste nu doar orașul, ci întreg județul, peste tot în țară și în lume. 10 ani de Clermont au însemnat, în cifre, 3.653 de zile de activitate continuă (din 15 noiembrie 2007), peste 100.000 de oaspeți, peste 190.000 de camere ocupate, peste 300.000 de înnoptări, un grad de ocupare de minim 50% pentru 8 din cei 10 ani, peste 11.000 de consultații medicale, respectiv peste 350.000 de proceduri medicale efectuate.

În 2017, firma TOP STAR 2000 a lui Ovidiu Costea a ocupat locul I în topul firmelor din județul Covasna la categoria sa.

Bilanțul Hotelului Clermont mai arată și că, de-a lungul celor 10 ani, afacerea a general 131 de locuri de muncă, peste 13 milioane de lei taxe și impozite plătite către bugetul local și către bugetul de stat, peste 17,5 milioane de lei plătiți sub formă de venituri către angajați și, nu în ultimul rând, peste 120.000 de lei folosiți în donații și pentru proiecte sociale. Așadar, îl aducem în fața dumneavoastră Ovidiu Costea, sufletul și mâna de fier din spatele afacerii „Clermont”.

Domnule Costea, să începem prin a ne spune cum a fost anul 2017 pentru Hotelul Clermont, din perspectiva dumneavoastră?

A fost un an frumos, bun, în creștere ca și volum de vânzări, ca și cifră, ca și musafiri. Am avut și evenimente corporate mult mai bune, cu clienți de la bănci, asigurări, firme mari, multinaționale, care au auzit de Clermont și au decis astfel să vină în zonă.

Care este cea mai mare realizare de până acum cu Hotelul Clermont?

Fiecare pas din cei 10 ani de până acum este o realizare frumoasă. Fiecare pas e mare și la fel de important. Am avut evenimente foarte mari, dar și evenimente mici, și pe toate le-am tratat cu aceeași importanță.

Ce înseamnă Clermont pentru dumneavoastră?

Clermont este a doua casă, este familia mea.

Credeți că această perioadă politică și economică în care ne aflăm este una propice investițiilor? Experiența dumneavoastră ce vă spune?

În general, politicul ar trebui să ajute societățile comerciale, dar și societățile comerciale ar trebui să țină cont de politic, dar mai degrabă de partea economică și să-și vadă înainte de  propria afacere și să o dezvolte, să meargă înainte și pe timpuri bune și pe timpuri mai grele.

Ați ajuns la o aniversare specială pentru voi, cea de 10 ani de existență. Dacă v-ați întoarce în timp, ce ați schimba?

Acum doar vârsta aș schimba-o. (Râde) Aș vrea să mai fiu tânăr să fac din nou ce am făcut până acum. Din fericire am ajuns la aproape 50 de ani și am realizat proiecte importante. Din 1992, de când ne-am privatizat prima dată, am crescut un mare brand, Ardealul, iar acum, de 10 ani încercăm să creștem un  alt mare brand, Clermont. Nu cred că aș putea să fac altceva sau mai multe. Toate s-au făcut la timpul lor, în funcție de mediul economic și politic, la nivel național și internațional.  Dacă aș putea să fac mai mult, nu cred că mi-aș dori, pentru că sunt mulțumit cu ce am.

Am vrea să le spunem cititorilor noștri cine este Ovidiu Costea, în spatele acestui statut de proprietar și director al Hotelului Clermont?

Sunt un localnic al orașului Covasna. Am o familie de trei membri. Sunt împreună cu soția mea în drumul de a crea acest brand, Hotelul Clermont. Fiul meu, în vârstă de 18 ani, termină acum liceul și din fericire, spune că o să continue studiile și că se va orienta către management antreprenorial – economic. Sper că o să vină din urmă cineva și să facă mai multe. În general, noi suntem oameni simpli, care muncim mult și ceea ce facem, facem cu sufletul, pentru noi și pentru cei care sunt în jurul nostru, angajați, prieteni, familie.

Aveți în subordine aproximativ 130 de angajați, ceea ce înseamnă că sunteți o sursă de venit, de existență pentru 130 de familii covăsnene. Cum vă face să vă simțiți acest aspect?

Suntem o sursă de venit pentru 130 de familii, dar sunt mulți care fac același lucru ca și noi. Cred că toată lumea caută locul cel mai bun de muncă, banii cei mai mulți și caută să fie cel mai bine pentru ei. Noi încercăm să le oferim ceea ce caută pentru ei și familiile lor și sper că și reușim.

Care sunt criteriile de care țineți cont atunci când angajați o persoană?

În primul și primul rând, încercăm să angajăm persoane care au experiență pe posturile scoase la concurs. Apoi căutăm să fie prezentabili pentru acel post, iar în spate să aibă un istoric cât mai bun, adică să nu aibă în spate desfaceri ale contractelor pe motive disciplinare sau din alte motive neplăcute. În general, pentru noi nu e o problemă dacă un om vine din șomaj. Ceea ce căutăm sunt persoane serioase, responsabile și care să dea dovadă de profesionalism.

Cum ar trebui să fie relația dintre angajat și angajator?

Într-un an, cred că 100% din timp trebuie să fim profesioniști inclusiv în perioadele de pregătiri și cursuri suplimentare pentru ca vorbim despre o activitate non-stop. Nu vorbesc doar de Clermont, ci peste tot, în toate domeniile, cred că relația profesională trebuie să fie cea mai importantă. Există însă zile și perioade pe parcursul unui an pe care le dedicăm discuțiilor individuale sau în cercuri restrânse pentru îmbunătățirea activității în echipă. Nu vorbim însă doar de atribuții și ce trebuie să faci la job, acest dialog trebuie să ducă și la îmbunătățirea permanentă a condițiilor de muncă.

La nivel național este o problemă generală în ceea ce privește forța de muncă pregătită, calificată. La dumneavoastră, fiind în domeniul turismului, cum se vede această situație?

Din cei 130 de angajați pe care îi avem, din fericire 60% sunt de 10 ani în firmă, ceea ce este bine. Vizavi de lipsa calificări, din păcate nu există școli de pregătire în domeniu. În ultimii cinci ani de zile nu au venit ospătari calificați dintr-o școală profesională. Tot personalul pe care îl angajăm trebuie școlit aici, noi îi învățăm să lucreze. Totuși, cred că trebuie să mergem înainte exact ca până acum, adică să încercăm să angajăm tineri, dar și oameni la vârsta a doua și să îi calificăm și să îi pregătim la locul de muncă, aici la noi.

Spuneați că 60% din personal este de la început, de 10 ani alături de dumneavoastră. Sunt aproape 60 de oameni. Cum ați reușit să îi țineți alături atât timp?

Încercăm să ne facem datoria față de toți angajații. Îi plătim la zi, tot ce le promitem le dăm, încercăm să le și cerem. Eu zic că a fost un parteneriat.

Din punctul dumneavoastră de vedere, un angajator de top  din România, ce calități ar trebui să aibă?

Seriozitatea trebuie să fie pe primul loc.

Studiile și mass-media națională plasează în general județul Covasna printre cele mai sărace, fie că vorbim de salarii, forță de muncă, investiții și așa mai departe. Din perspectiva dumneavoastră cum se vede această problematică?

Nu cred că suntem un județ care suntem tot timpul pe negativ. Avem firme bune în județ, foarte mari la nivel național, care funcționează bine, dar fiind un județ mic nu ne putem compara cu județul Brașov sau Cluj sau București. La nivel de județ mic, eu cred că suntem destul de bine ca și brand, ca și afaceri.

Ce înseamnă să fi angajator într-un județ ca acesta, multietnic?

Nu am avut niciodată probleme. Avem angajați de acum 10 ani, ba chiar 20 de ani și de etnie maghiară și română.

Aveți o experiență vastă ca antreprenor. Ce sfaturi aveți pentru tinerii aflați la început de drum?

Să învețe cât mai mult și să nu părăsească România. Să rămână aici pentru că se găsește de muncă. Cine vrea găsește. Cel mai important este să acorde importanța cuvenită studiilor, din școala primară, până la studiile universitare.

Spuneți-ne și de ce să vină oamenii la Clermont?

Noi încercăm să le oferim ceea ce le-am oferit și în cei 10 ani de până acum, adică încercăm să le facem șederile cât mai plăcute. Oamenii care vin aici pot să se bucure de ceea ce ne oferă în primul rând stațiunea balneoclimaterică de interes național, Covasna. Avem o zonă cu resurse naturale pe partea de tratament pentru afecțiuni cardiovasculare și reumatice. Clienților care vin pe partea de business, le oferim un centru mare de conferințe, cu 10 săli de dimensiuni de la 20 de metri pătrați până la 500 de metri pătrați. Avem și partea de spa, cu terapii corporale, cu piscină acoperită, cu saune uscate și umede, jacuzzi. În ceea ce privește partea de petrecere a timpului liber, avem pistă de bowling, biliard, cafenea, restaurant, respectiv un teren de sport multifuncțional, pentru fotbal, handbal, tenis de câmp, panou de escaladă, tiroliană, tir cu arcul, UTV-uri, ATV-uri, biciclete. Avem o gamă variată pentru ca oaspeții noștri să nu se plictisească și să aibă ce să facă.

Cum va arăta hotel Clermont, în viziunea dumneavoastră, la aniversarea de 15, respectiv 20 de ani?

Noi încercăm să ne menținem. Nu știu dacă ne dorim și mai mult, dar o să fim fericiți dacă reușim să îl menținem unde este acum. Suntem mulțumiți de cum merge ca și afacere. Nu vrem creșteri mari. E foarte bine unde suntem.

Distribuie articolul:  
|

INTERVIU

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.