CULTURA 21 octombrie 2018

Sub apă sau submarinul galben al zilelor noastre

de Iulia Drăghici - Taraș | 1012 vizualizări

Cronica spectacolului prezentat în cadrul Festivalului național de debut în scenografie (15-20 octombrie 2018, Sfântu Gheorghe)

Ne aflăm la Sfântu Gheorghe unde în această perioadă are loc Festivalul de teatru D-butant-T, eveniment care anul acesta își propune să aducă la lumină o parte esențială a lumii spectacolului: scenografia. Festivalul  urmărește astfel evoluția câtorva tineri scenografi de la noi care își propune să creeze noi spații de existență teatrală, mai mult sau mai puțin convenționale în raport cu spectacolele montate.

E 2018 și ne uităm în jurul nostru. Obiectele sunt pe atât de colorate pe atât de lipsite de utilitate sau viață. Ținem în mână aproape continuu o sursă de lumină care are nevoie de toată energia noastră pentru a-și intra pe deplin în drepturi controlându-ne reacțiile și implicit viețile. Purtăm pelerine și ochelari care inevitabil ridică un zid între noi și celălalt.  Ochii noștri se deschid și începem să realizăm că realitatea pe care spectacolul „Sub apă” în regia lui Sebastian Marina, de la Teatrul Matei Vișniec Suceava ne-o propune se întâmplă deja. Inițial ea este plasată de dramaturga Carmen Ella Greenhill în anul 2051. Ne întrebăm astfel dacă nu cumva ne mișcăm noi împotriva timpului sau progresul ne depășește capacitatea de a asimila ascensiunea rapidă a evoluției tehnologice.

Spectacolul se concentrează în jurul a două povești despre emigranți care se intersectează pe parcurs, trecerile fiind delimitate de personajul colectiv (Clara Popadiuc, Horia Butnaru, Bogdan Amurăriței, Sergiu Moraru, Teona Stavarachi)  care vrea să înfățișeze imaginea unei societăți deficitare, lipsită de empatie și atenție. Textul aduce mai multe supra-teme asupra cărora spectatorul se poate opri, printre care și criza familială provocată de lipsa de onestitate. Jack (Răzvan Bănuț) și Leah ( Delu Lucaci) construiesc o relație scenică solidă în jocul actoricesc care nu este susținută din punct de vedere al ritmului de personajul colectiv care există adeseori doar pentru a marca trecerea de la o scenă la alta. Intervenția muzicală tipic brechtiană a actorilor Clara Popadiuc și Horia Butnaru criticând subtil distribuția, salvează această lipsă de ritm simțită la nivel senzorial, stârnind contrapunctul comic. O soluție ingenioasă este utilizarea unor telefoanele mobile dintr-o sticlă complet transparentă, ironie adresată  produselor hi-tech, atât de goale de conținut în realitate. Mișcările sacadate executate mecanic de actori explică criza identitară a omului modern. Ironic sau nu, putem găsi un sens trecerilor lente ale personajului colectiv.

„Sub apă” este un spectacol care ne amintește că e vremea să lăsăm deoparte ecranele strălucitoare și să ne privim în ochi din nou. Și că doar ieșind din submarinul pe care ni l-am creat singuri putem fi sinceri cu cei de lângă noi.

Echipa de producție:

Regie: Sebastian Marina

Scenografie: Raluca Alexandrescu

Coregrafie: Andreea Belu

Concept video: Andrei Cozlac

Regie tehnică: Sebastian Rațiu

Distribuție:

Leah - Delu Lucaci

Jack – Răzvan Bănuț

Amina - Diana Lazăr

Vânzătorul /Un tip - Cosmin Panaite

Personaj colectiv - Clara Popadiuc, Horia Butnaru, Bogdan Amurăriței,  Sergiu Moraru, Teona Stavarachi (colaborator)

Autor: Iulia Mardar, studentă la Facultatea de Teatru și Film, din cadrul UBB Cluj-Napoca. 

Sursă foto: Facebook/ D-butan-t

Distribuie articolul:  
|

CULTURA

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.