EDUCATIE 30 noiembrie 2020

Un nou tip de învățământ, la Întorsura Buzăului

de David Leonard Bularca | 5200 vizualizări

Din anul școlar 2021-2022, se ia în calcul varianta sistemului dual

Conducerea Liceului Tehnologic „Nicolae Bălcescu” și autoritățile locale din Întorsura Buzăului își doresc să ofere elevilor mai multe variante de profiluri la care să se poată înscrie după încheierea ciclului gimnazial. În acest sens, se ia în calcul și chiar s-au purtat discuții pentru ca, din anul școlar 2021-2022, elevii din zonă să se poată înscrie la un nou tip de învățământ: cel dual.

Primarul de la Întorsura Buzăului, Raul Urdă, spune că această idee a venit din dorința de a pregăti elevii pentru meseriile din viitor, nu pentru cele din trecut. În același timp, a contat mult și faptul că 22 de copii au plecat, numai anul trecut, în alte zone care ofereau acest tip de învățământ.

„Din analizele lor (n. red. ale școlilor) au plecat, anul trecut, 22 de copii din zonă spre învățământul dual din zona Brașovului, școala Kronstadt sau chiar Liceul Energetic „Remus Rădulescu”. Am informații despre acest tip de învățământ de când activam în partea privată a societății. I-am sfătuit să facă astfel de clase și la Întorsura Buzăului. M-am oferit să intermediez legătura cu agenții economici. Am și luat legătura în aceeași zi cu doi agenți economici din zonă care se ocupă cu producerea geamurilor cu profil termopan. Le-am explicat agenților economici ce înseamnă avantajele unui astfel de sistem pentru ei și clar și pentru școală. Am venit cu ideea și cu propunerea de a forma un modul de 14 copii pe această pregătire. În momentul în care ei au înțeles avantajele oferite de acest sistem au spus: <<Nu, dorim să facem o clasă întreagă, adică 28 de copii>>”, ne-a spus Raul Urdă.

Directoarea Liceului Tehnologic „Nicolae Bălcescu”, Georgeta Coman, spune că ideea este una extraordinară, însă este imposibil de realizat fără susținerea agenților economici.

„Ideea este extraordinară! Sunt bucuroasă și mulțumesc domnului primar Raul Urdă și domnului viceprimar Silviu Popica pentru susținerea ideii de a înființa și la Întorsura Buzăului învățământ dual și pentru „puntea de legătură” creată între operatorii economici și școală. Din punctul meu de vedere, înființarea învățământului dual în localitatea noastră este un plus, un câștig atât pentru elevii zonei, cât și pentru unitatea școlară, dar și pentru operatorii economici parteneri. Este adevărat că operatorul economic vine spre școală și propune să se facă o clasă pe un anumit domeniu / calificare. Formă de învățământ dual fără agent economic nu există”, a spus, pentru Observatorul de Covasna, Georgeta Coman.

Ce presupune, mai exact, acest tip de învățământ

Învățământul dual oferă avantaje atât elevului, cât și agentului economic și în timpul, dar și după terminarea cursurilor, spune Raul Urdă.

„În primul rând,  se bazează pe foarte multă practică făcută la agentul economic. În anul I copilul face 30% practică, 70% școală, în anul II face 60% practică, 40% școală, iar în anul III ajunge undeva la vreo 75% practică, 25% școală. Este clar, în urma acestui sistem de învățământ angajatorul va avea un viitor angajat, în baza unui contract, pe care să și-l asume. Se face un contract cu familia copilului înainte de a începe acest ciclu de învățământ, cu obligația clară de a lucra în această firmă încă trei ani de zile. Obligațiile financiare ale angajatorului sunt de felul următor: statul vine cu o bursă pentru fiecare elev de 200 de lei în momentul de față pentru fiecare elev care învață în învățământul profesional și angajatorul are obligația de a veni și el cu aceeași sumă cu care vine statul, adică să mai dea și el 200 de lei pe lună pentru acești elevi. Este vorba de sume minime, dacă își permite și dorește, angajatorul poate să mărească până cât susține și poate el financiar”, a explicat Raul Urdă, care a punctat și că Liceul Tehnologic „Nicolae Bălcescu” are acreditare pentru acest tip de învățământ.

Georgeta Coman spune că cea mai mare satisfacție a școlii este, până la urmă, să nu producă șomeri.

„Dacă există solicitări de la operatorii economici, școala poate să realizeze o clasă formată din 3 grupe a câte 10 elevi care să urmeze 3 calificări diferite. Cea mai mare satisfacție a școlii este să nu producă șomeri, iar a comunității, să aibă locuri de muncă. Intenționăm să pornim această calificare din septembrie 2021 cu dorința de a studia dacă există și alți operatori economici, dornici să investească în copiii zonei, persoane pe care ne vom putea baza în viitor, dacă le vom asigura locuri de muncă aici, acasă”, ne-a mai spus directoarea de la Liceul Tehnologic „Nicolae Bălcescu”.

În acest moment, se poartă discuții cu agenții economici de pe raza orașului, iar până acum au fost solicitări din partea acestora pentru calificarea „confecționer tâmplărie din aluminiu și mase plastice”, ne-a mai împărtășit, în final, Georgeta Coman.

De anul viitor se anunță schimbări și pentru celălalt liceu din oraș, „Mircea Eliade”. Vor fi doar două clase înscrise în primul an de liceu, față de trei sau chiar patru, ca până acum. Asta se întâmplă din cauza numărului prea mic de elevi care va încheia ciclul gimnazial în anul școlar 2020-2021. Aici, ambele clase de a IX-a vor fi de profil real, respectiv matematică-informatică și biologie-chimie. Astfel, a fost scos profilul uman, filologie sau științe sociale, deoarece din consultarea elevilor din clasele a VIII-a a reieșit că cei mai mulți își doresc să urmeze un profil real, spun reprezentanții liceului.

Dacă planurile școlii și ale autorităților devin realitate, elevii din zona Întorsurii Buzăului nu vor mai fi nevoiți să meargă în Brașov pentru acest tip de învățământ dual, cum se întâmplă acum.

La nivel național, numărul elevilor înregistrați în învățământul de tip dual se ridică la 12.908, conform ecopolitic.ro. Dintre aceștia, majoritatea au specializarea mecanică (peste 3.800), apoi turism și alimentație (peste 1.300), electric (peste 800 de locuri) și, pe ultimul loc, electromecanică (peste 700 de locuri), arată aceeași sursă. 

Deși timide, astfel de inițiative au mai existat la nivel județean, în special la Sfântu Gheorghe.

Distribuie articolul:  
|

EDUCATIE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.