Proiectul „VINO la ȘCOALĂ! Schimbă-ți destinul!” a ajuns la final
Peste 700 de copii și tineri din județele Covasna, Harghita și Vrancea au fost implicați într-un program de reducere a abandonului școlar
Inspectoratul Școlar Județean (IȘJ) Covasna, a organizat conferința de închidere a proiectului „VINO la ȘCOALĂ! Schimbă-ți destinul!”. În cadrul evenimentului care a avut loc miercuri, 10 ianuarie a.c., în sala festivă a Școlii Gimnaziale „Váradi József” din Sfântu Gheorghe, au fost prezentate obiectivele și rezultatele proiectului, metodele utilizate, impactul pe care l-a avut proiectul asupra grupurilor țintă, precum și concluziile care se pot extrage pentru viitoarele proiecte. Proiectul, desfășurat pe o perioadă de trei ani, a avut ca scop dezvoltarea și implementarea, la nivel multi-regional, a unor servicii care să vizeze creșterea gradului de incluziune socială a peste 700 de elevi aflați în situații de risc, respectiv cu cerințe educaționale speciale (CES), din județele Covasna, Harghita și Vrancea.
Au fost cooptate în derularea proiectului 12 școli din aceste trei județe, cu 728 de copii și tineri aflați în situație de risc de abandon școlar sau părăsire timpurie a școlii, cu vârste cuprinse între 7 și 16 ani. 433 dintre ei frecventează clasele nivelului primar, iar 295 frecventează clasele de la nivelul gimnazial. Totodată, 500 de părinți sau tutori și membri ai familiilor copiilor și tinerilor din grupurile țintă principale, precum și 233 de cadre didactice și personal din educație care au lucrat cu aceștia, s-au numărat printre beneficiarii programului.
Dacă a schimbat sau nu destine, au povestit, în cadrul evenimentului, inspectorii școlari din fiecare județ, dar și directori ai școlilor participante. Totodată, managerul de proiect, Marcela Ștefu, a prezentat rezultatele, obiectivele și indicatorii atinși.
Inspectorul școlar general al IȘJ Covasna, Kiss Imre, a subliniat că pentru mulți elevi schimbările au fost semnificative.
„Sunt convins că destinul s-a schimbat pentru foarte mulți elevi. În cei trei ani de proiect au avut loc multe activități. (...) A fost un proiect deosebit de complex care ne-a pus la încercare (...). Mulțumiri tuturor colegilor și să sperăm că (...) în viitor să ne putem folosi de aceste rezultate. Avem această satisfacție că am făcut un bine pentru multe familii și că rezultatele vor fi sustenabile în continuare”, a spus, în cadrul evenimentului, inspectorul școlar general al IȘJ Covasna, Kiss Imre.
Totodată, inspectorul școlar general al IȘJ Harghita, Demeter Levente, a evidențiat importanța și beneficiile proiectului ce a inclus diverse activități.
„Au fost multe activități de-a lungul celor trei ani și sunt bucuros să aud de la colegi că acest proiect a fost unul de folos atât pentru copii, cât și pentru cadrele didactice care s-au alăturat. (...) S-a constatat eficiența activităților implementate în cele patru școli din zona rurală, din județul Harghita, (...) elevii au fost învățați să stea la școală și să-și facă temele. Acești elevi care au fost parte a proiectului și-au dezvoltat o altă perpectivă asupra învățării și au conștientizat carențele care solicită ajutorul cadrelor didactice instant, și s-a format sentimentul de solidaritate între copii, ajutându-se reciproc. (...) Educația parentală a fost un punct important și dorim valorificarea bunelor practici din cadrul cursurilor de educație parentală, folosindu-ne de resurse umane deja pregătite. (...) Părinții au fost foarte mulțumiți, indiferent de starea lor socială, deoarece au văzut benefiiciile pe propriii lor copii. (...) O altă activitate importantă a fost cu vizita la penitenciar, chiar dacă inițial ne-am gândit că poate este neadecvat elevilor, dar apoi ne-am dat seama că a fost de bun augur, de impact nesperat de mare asupra copiilor. Apoi de remarcat a fost educarea elevilor cu CES, grija față de elevi și părinții elevilor”, a menționat și inspectorul școlar general al județului Harghita, Demeter Levente.
În ciuda provocărilor, inclusiv pandemia, la final de proiect se poate afirma că rezultatele au adus beneficii atât elevilor, cât și grupului țintă secundar, format din profesori și părinți.
„Dacă e să ne gândim la proiectul «Vino la școală! Schimbă-ți destinul!», cu siguranță că destinele au fost schimbate. (...) Nu ne gândeam la început câte provocări vom rezolva pe parcursul proiectului, (...) Am avut o pandemie, care ne-a afectat cel mai mult. Am avut multe probleme legate de diverse aspecte, însă ne aflăm azi, la final de proiect, în situația să putem spune că rezultatele au fost atât în beneficiul elevilor, cât și grupului țintă secundar, adică profesori, părinți. (...) La nivelul județului Vrancea am avut implicate patru unități școlare, ciclu gimnazial, de regulă unități cu grad mare de izolare, la distanțe mari față de municipiul Focșani. S-au descurcat foarte bine atât experții locali, cât și experții grup țintă CES. Aș vrea să subliniez câteva avantaje de care au beneficiat atât elevii, cât și membrii grupului țintă secundar. Copiii au beneficiat și de o masă caldă, pachete cu îmbrăcăminte, produse de igienă personală, activități de educație sanitară și, dacă tragem linie, e clar că ieșim mult pe plus”, a punctat și inspectorul școlar Daniel Gherasim din județul Vrancea.
Pe lângă beneficiile concrete obținute în urma proiectului, cum ar fi mesele calde, activitățile remediale, excursiile, taberele, materialele didactice și schimburile de experiență, directorul Școlii Gimnaziale „Andrei Șaguna” Barcani, Cătălin Petcu, a subliniat, pentru redacția noastră, că școala a acumulat experiența necesară pentru gestionarea proiectelor similare în viitor, menționând și alte proiecte aflate în plan.
„Școala noastră a fost cooptată pentru prima dată într-un proiect de o asemenea anvergură. Îl numesc de anvergură raportându-mă la număul de beneficiari, durată și o valoare de circa 1.500.000 de euro. Pe lângă numeroasele beneficii rezultate în urma derulării activităților (masă caldă, activități remediale, excursii, tabere, materiale didactice, schimburi de experiență, «școala părinților» etc) consider că Școala Gimnazială «Andrei Șaguna» Barcani a rămas, în primul rând, cu experiența necesară derulării unor proiecte asemănătoare în viitor (să nu uităm că la ușa instituției bate proiectul PNRASII - un proiect asemănător) și cu o adevărată rețea de prieteni pe care ne-am format-o în acești trei ani. Adevăratele lecții pe care le-am învățat sunt: lecția organizării, lecția respectului și a aprecierii condițiilor și mediului în care locuim și profesăm și lecția posibilității eșecului. Uneori nu se poate, depinde de noi să transformăm punctele slabe în puncte tari. Avem convingerea că educația oricum va răzbate”, a declarat, pentru covasnamedia.ro, directorul Școlii Gimnaziale „Andrei Șaguna” Barcani, Cătălin Petcu.
Școlile implicate în proiect au fost: Școala Gimnazială „Andrei Șaguna” Barcani, Școala Gimnazială „Apor István” Sânzieni, Școala Gimnazială „Benkő József” Brăduț și Școala Gimnazială „Mihail Sadoveanu” Întorsura Buzăului, toate din județul Covasna. Cele din județul Harghita au fost: Liceul Tehnologic Corbu, Școala Gimnazială „Bem József” Secuieni, Școala Gimnazială „Márton Áron” Sândominic și Școala Gimnazială Porumbenii Mari, iar cele din județul Vrancea: Școala Gimnazială Vizantea, Școala Gimnazială Chiojdeni, Școala Gimnazială „Regina Maria” Vintileasca și Școala Gimnazială Jitia.
Pe scena sălii de festivități a școlii din Sfântu Gheorghe, elevii de la Școala Gimnazială „Regina Maria” din satul Vintileasca, județul Vrancea, au susținut și un moment artistic cu dansuri populare.
Proiectul „VINO la ȘCOALĂ! Schimbă-ți destinul!” a fost implementat cu sprijinul financiar al Granturilor Norvegiene și s-a derulat la nivel multiregional pe parcursul a 36 de luni + 2 luni prelungire, în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Harghita, Inspectoratul Școlar Județean Vrancea, Inspectoratul de Poliție Județean Covasna, Universitatea Transilvania din Brașov, Newschool din Norvegia. Proiectul a fost contractat în data de 11 noiembrie 2020 și a beneficiat de un grant în valoare de 1.462.032 euro (7.127.550 de lei) oferit de Norvegia prin Granturile Norvegiene în cadrul Programului Dezvoltare Locală, având ca Operator de Program – Fondul Român de Dezvoltare Socială, potrivit informațiilor oferite de IȘJ Covasna.