EDUCATIE 12 iunie 2018

Proiect internațional istoric, încheiat cu succes la LTME Întorsura Buzăului

de Iulia Drăghici - Taraș | 2757 vizualizări

„BESTeachers, BESTudents”, un parteneriat educativ între 6 țări din Europa, cu întorsurenii unicii reprezentanți ai României, a ajuns la final

După doi ani de activități constante, care au cuprins și vizite transnaționale, diseminări, acțiuni locale și altele, Liceul Teoretic „Mircea Eliade” (LTME) din Întorsura Buzăului încheie cu succes cel mai mare proiect Erasmus+ derulat vreodată de unitatea de învățământ. „BESTeachers, BESTudents” a adus liceului întorsurean parteneri din cinci țări din Europa, adică din Turcia, Spania, Polonia, Slovacia şi Bulgaria și în final nu doar promisiuni, ci chiar idei concrete de a continua colaborările în folosul elevilor, dar și în cel al cadrelor didactice.

Cuvântul de bază pe care l-au folosit toți profesorii din toate cele șase țări europene implicați în proiect pentru a concluziona acțiunile din proiectul „BESTeachers, BESTudents”, finanțat de Comisia Europeană prin programul Erasmus+ cu peste 23.000 de euro, a fost succes. Ultima activitate din proiect, din perioada 4 – 8 iunie, a implicat o vizită a colectivului de cadre didactice din cele 5 țări implicate, chiar la Întorsura Buzăului.

Dacă reprezentantul României în acest proiect a fost Liceul Teoretic „Mircea Eliade”, celelalte şcoli implicate în program au fost: „Gazi Sosyal Bilimler Lisesi” din Isparta, Turcia (țara coordonatoare), „Gimnazia Hristo Botev” din Popovo, Bulgaria, „Stredna odborna skola polnohospodarstva a sluzieb na vidieku” din Kosice, Slovacia, „Zespol Szkol Ogolnoksztalcacych nr 3 w” din Katowice, Polonia şi „Centre Educatiu Balaguer, L’Hospitalet” din Barcelona, Spania.

„Suntem fericiți pentru că am făcut fericiți o mulțime de elevi. Le-am dat oportunitatea de a călători  pentru că mulți dintre ei nu ar fi avut această șansă, de a merge în străinătate. De asemenea, în timpul acestor schimburi de experiență, aceștia au stat la gazde și au avut astfel șansa să cunoască pe viu tradiții și obiceiuri ale altor familii”, a spus profesoara Snezhana Dobreva din Bulgaria.

„Proiectul a avut impact și asupra colegilor mei profesori, care au început să învețe limba engleză inspirați de aceste activități”, a spus și coordonatoarea din Polonia.

„Mulți dintre elevii noștri nu au avut șansa să vadă nici măcar Istanbulul, cu atât mai puțin alte țări din afară”, ne-a declarat coordonatorul principal al proiectului, profesorul Faith Ermez, din Turcia, care a adăugat: „Prin acest proiect, ei au învățat despre alte culturi, alte valori, religii. Mi-au spus că și-au făcut mulți prieteni cu care vor ține legătura pe viață. Deja, câțiva dintre ei și-au invitat prietenii în Turcia, în vizită. Cred că prin acest proiect ne-am atins toate obiectivele propuse și am creat poduri între culturi, nicidecum ziduri”.

Lista avantajelor aduse de acest proiect, implementat în perioada 2016 –2018 este departe de a se epuiza, conform concluziilor oferite de cadrele didactice din cele 6 țări.

Reprezentanții școlii din Spania au declarat în cadrul ultimei întâlniri din proiect, de vineri, 8 iunie, că „BESTeachers, BESTudents” a adus laolaltă nu doar profesorii și elevii, prin prisma activităților non-formale, dar și foști profesori, pensionați, și nu în ultimul rând părinții, care de asemenea, au solicitat schimburi de experiență și șanse asemănătoare cu cele ale copiilor lor.

Profesorii din Slovacia au subliniat de asemenea că proiectul a scos în evidență și importanța școlilor tehnologice, care au devenit mai atractive prin intermediul proiectului Erasmus+.

Educația formală, necesară, dar nu suficientă

Coordonatorul principal din Întorsura Buzăului, profesoara Doina Pătrunjel a declarat că marea schimbare produsă de acest proiect a fost în mentalitatea tuturor celor implicați.

„Educația formală din școli este necesară dar nu este suficientă: activitățile de proiect îi pun pe elevi în situații concrete, de viață, când trebuie să identifice probleme, să găsească –rapid- cea mai bună soluție, să realizeze produse cu termen limită foarte scurt, să fie creativi, să colaboreze, toate aceste acțiuni având ca efect dezvoltarea  competențelor lingvistice, organizatorice, de comunicare în limba engleză și IT, încrederea în propriile forțe, curajul,  stima de sine și mândria de a fi român. Echipa LTME a ieșit din „standby”  și a devenit o echipă de acțiune, bine pregătită la nivel teoretic, capabilă să scrie proiecte care să îmbunătățească calitatea educației, să acceseze fonduri europene, să implementeze toate activitățile prevăzute în proiect și, mai ales, să le ofere elevilor experiențe de învățare care să le schimbe viața!”, a declarat, pentru „Observatorul de Covasna”, profesoara Doina Pătrunjel.

„Este pentru prima dată când implementăm activități în cadrul unui astfel de proiect și cu siguranță nu va fi ultimul pentru că ne place și pentru că beneficiile sunt multiple. Ne bucurăm că ultima întâlnire a fost la noi. (...) Cred că cel mai mare impact al proiectului este faptul că s-a produs acel „open mind” la toate persoanele implicate, mă refer atât la elevi, cât și la cadre didactice. Cei care au călătorit în străinătate au venit cu o atitudine complet schimbată în bine. Unii și-au dat seama că trebuie să învețe mai bine limba engleză. Unii dintre elevi chiar au realizat ce vor să facă în viață, deci a avut și rol de orientare profesională. Cadrele didactice văzând alte școli, alți elevi au preluat și implementat în cadrul orelor anumite secvențe învățate acolo. Schimbul de experiență de fapt asta face: îmbunătățește metodele de predare-învățare”, ne-a declarat și directoarea Liceului Teoretic „Mircea Eliade”, Maria Bularca.

„Erasmus+ m-a schimbat nu prin faptul că este el, pur și simplu, ci prin oamenii prin care el există, prin locurile în care locuiește, prin amintirile pe care le zidește în fiecare participant în parte. M-a schimbat pentru că am cunoscut noul într-o altă formă și îi sunt recunoscătoare”, arată o impresie a unei eleve implicate în proiect, Ioana Pastor din clasa a XI-a B, scrisă în broșura „Impactul proiectului asupra beneficiarilor”, realizată la Întorsura Buzăului.

Proiectul „BESTeachers, BESTudents” s-a concentrat pe două paliere: pregătirea profesorilor, profesionalizarea lor şi adaptarea metodelor de lucru cu tinerii la timpurile prezente și reducerea abandonului şcolar în rândul elevilor, problemă care se resimte tot mai mult la nivelul Uniunii Europene, prin activităţi de conştientizare a importanţei învăţăturii.

Liceul Teoretic „Mircea Eliade” nu se află însă la primul proiect internațional în care s-a implicat în ultimii ani. Printre programele implementate în unitatea de învățământ se numără: „Get more tolerant trough knowledge” și „Under the same umbrella”, finanțate prin ACES (Academy of Central European Schools), „Greenovation Challenge” și „Greenovation Camp” din Norvegia, finanțate de Junior Achievement Romania, Ungt Entreprenørskap Sogn og Fjordane și Asociația Romontana și nu în ultimul rând „BESTeachers, BESTudents”, proiect finanțat de Uniunea Europeană prin programul Erasmus+.

Potrivit conducerii școlii, proiectele nu se opresc aici, ci din contră, LTME se pregătește să devină în anii următori chiar coordonator principal într-un proiect Erasmus+ cu parteneri europeni.

Distribuie articolul:  
|

EDUCATIE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.