EDUCATIE 27 noiembrie 2019

Profesori de peste hotare, în vizită de lucru la „Mihail Sadoveanu”

de Iulia Drăghici - Taraș | 4133 vizualizări

Invitații din Spania, Italia, Turcia și Lituania lucrează alături de cei întorsureni într-un proiect pe tema Drepturilor Copilului 

Școala Generală „Mihail Sadoveanu” din Întorsura Buzăului are, în perioada 25 – 29 noiembrie, oaspeți de seamă, din patru țări. Profesori din Spania, Italia, Turcia și Lituania vizitează unitatea de învățământ, ca etapă dintr-un proiect european Erasmus+.

Parteneriatul profesorilor se leagă de un proiect european început în 2018, pe tema drepturilor copilului, „Human Rights Europe”. Sub-temele abordate în cadrul acestei mobilități sunt legate de „Copiii soldați” și „Detenția arbitrară”. 

O vizită la Araci 

Una dintre primele activități derulate de gazde a avut loc luni după-amiaza tocmai la Araci, la Casa Memorială a scriitorului, profesorului și călătorului „Romulus Cioflec” și a fost rezultatul unei colaborări cu Muzeul Național al Carpaților Răsăriteni. 

Astfel, cei 17 de invitați (trei spanioli, patru italieni, cinci lituanieni și cinci turci) au avut șansa să viziteze Casa Memorială și să „îl cunoască” astfel pe Romulus Cioflec, să afle câteva informații despre expoziția foto – documentară de aici, pe tema „Românii din fostele scaune secuiești și Marea Unire”, despre cum funcționează și ce rol are Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului (DGASPC) Covasna și despre activitățile Agenției Naționale Antidrog în ceea ce privește protecția copiilor. Ulterior, după câteva prezentări pe tema drepturilor copiilor realizate de echipa gazdelor, oaspeții au fost invitați să participe la atelierul de scris cu pana. 

Ne-am bucurat să fim gazda acestui proiect internațional. (...) Fiind un proiect pe tema drepturilor copiilor, ne-am implicat pentru că are legătură cu demersul nostru muzeal și lucrăm foarte mult cu elevi de toate vârstele”, ne-a spus Dan Buzea, unul dintre reprezentanții MNCR. 

Săptămână plină de activități și experiențe

Acesta a fost un singur pas din programul acțiunilor, pentru că vizitatorii străini au planul făcut pentru toată săptămâna. Înainte de mini-excursia de la Araci, reprezentanții celor patru țări au vorbit cu elevii de la „Sadoveanu” și au avut ocazia să viziteze școala. Programul cuprinde de asemenea ateliere de lucru pe tema de proiect, dar și vizite culturale, până la Castelul Peleș sau întâlniri cu reprezentanții autorităților locale și cei ai Asociației Femeilor Ortodoxe. 

Este primul Erasmus pentru noi. Am mai avut proiecte Comenius în școală, dar am avut o pauză și oferta a venit din partea partenerului din Spania. Tema mi s-a părut extraordinară, având în vedere problemele comune, pe care le-am regăsit atât în Italia, cât și în Spania și în Turcia. De fapt e vorba despre integrare, despre copiii imigranților și așa mai departe. În Italia și Spania am găsit foarte mulți elevi de origine română în școlile pe care le-am vizitat, care erau foarte bine integrați”, ne-a spus și directoarea Școlii „Mihail Sadoveanu”, Luminița Bobeș. 

Unul dintre cele mai interesante aspecte ale acestui proiect este varietatea partenerilor, în sensul că nu avem aceleași caracteristici. Aceste contraste ne oferă mai mult experiență. (...)  Am ales această temă pentru că eu cred că este important să includem valori despre drepturile copiilor în toate straturile educației. Scopul este să conștientizăm problemele pe care le avem nu doar în societățile noastre, ci în toată Europa și să le vedem și prin ochii oamenilor din alte medii decât ale noastre”, ne-a spus coordonatorul principal al proiectului, Diego Lopez din Spania.  

În același timp, acesta a lăudat munca depusă de profesorii întorsureni și s-a declarat fericit pentru alegerea de a include România pe lista partenerilor. 

„Nu am mai vizitat România până acum, dar am auzit despre această țară, pentru că în Spania avem mulți români care au venit în căutarea unui loc de muncă. Pentru mine este o țară foarte surprinzătoare. Partenerii noștri din România au făcut o treabă foarte bună în școala lor și cred că au transformat școala lor, zi cu zi, cu acest proiect. Pentru mine școala din Întorsura Buzăului este o adevărată inspirație. Sunt fericit să avem echipa aceasta din România în proiect”, ne-a mai spus Diego Lopez. 

Beneficii și pentru elevi 

Chiar dacă vizitele de studii în alte țări îi implică doar pe profesori, activitățile derulate la nivel de școală nu au rămas fără impact asupra elevilor, susțin coordonatorii, care spun că direct au fost implicați aproximativ 30 de copii din clasele V – VIII, dar că, într-un fel sau altul, proiectul s-a resimțit în toată școala. 

Proiectul a avut până acum un impact foarte mare asupra elevilor noștri. În primul rând au fost încântați că au ocazia să discute cu invitații în limba engleză, pentru că noi am construit echipe de ghizi Erasmus și ei au fost cei care au vizitat școala și au discutat cu profesorii veniți. Apoi, e important și că i-am ajutat să descopere drepturile copilului, dar în tandem și responsabilitățile lor”, ne-a spus coordonatorul zonal al proiectului, profesoara de limba engleză Georgiana Bularca. 

De fapt, spune profesoara, chiar acesta a fost și scopul implicării în acest proiect. „Am încercat să legăm tot timpul dreptul de responsabilități, ca elevii să înțeleagă că nu au doar drepturi, ci și responsabilități”, ne-a explicat aceasta. 

Ideea implicării profesorilor și elevilor în astfel de proiecte a generat mulțumire și în rândul partenerilor, printre care s-au numărat și Inspectoratului Școlar Județean (IȘJ) Covasna, dar și DGASPC. 

„Este un prilej foarte important pentru acești invitați să cunoască realitatea despre România (...) și au ocazia să înțeleagă mai bine acest spațiu multicultural și multiconfesional. (...) Studiile de impact de până acum au arătat că aceste tipuri de proiecte au adus beneficii importante pe plan educațional, cultural, al toleranței și așa mai departe. Ceea ce înseamnă că este un lucru pozitiv. Noi am recomandat tot timpul școlilor să intre în astfel de parteneriate”, ne-a spus inspectorul de specialitate, invitat la evenimentul de luni de la Araci, Victor Sibianu. 

Știu că România a fost, în anii 90, printre primele țări care a ratificat Convenția ONU cu privire la Drepturile Copilului. (...) Orice proiect e bun pentru că înveți practici bune din alte țări, vezi foarte multe lucruri interesante, faci cunoștință cu oameni din diferite țări. Eu consider că astfel de proiecte sunt foarte importante, foarte bune și chiar ajută la dezvoltarea sistemului, indiferent de domeniu”, ne-a spus și directoarea DGASPC Covasna, Vass Mária. 

Profesorii nu sunt la prima întâlnire, ci la a treia, pentru că până acum au fost în vizite de lucru în Turcia, Spania și Italia. Proiectul va fi încheiat anul viitor, în Lituania. 

Coordonatorii locali ai proiectului spun că acesta este un nou început pentru echipa „Sadoveanu” și că pe viitor vor exista, cu siguranță și alte astfel de proiecte. 

La început am fost sceptici, dar după ce am început să ne implicăm cu adevărat, ne-am dat seama că e ceva bun, chiar frumos și copiii își doresc să se implice. Sperăm ca la următorul Erasmus să putem să deplasăm și copii în țările partenere”, a încheiat Georgiana Bularca. 

Distribuie articolul:  
|

EDUCATIE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.