EDUCATIE 7 mai 2021

Planuri privind fostul internat școlar din orașul Covasna

de Iulia Drăghici - Taraș | 1436 vizualizări

Fostul internat al Liceului „Kőrösi Csoma Sándor” din orașul Covasna ar putea intra pe lista de investiții a autorităților după lansarea noilor linii de finanțare, spune primarul Gyerő József. Aflat în stare de degradare, imobilul ar putea beneficia în perioada următoare doar de reparații, la acoperișul care stă să cadă, pentru că până și conservarea presupune costuri pe care bugetul local nu le poate suporta, a precizat edilul. 

Avem o problemă majoră cu clădirea internatului din orașul Covasna. E o poveste veche. Este un internat școlar care a fost construit pe vremea comunistă. Atunci a servit un scop specific, care într-adevăr rezolva o necesitate de la vremea respectivă, pentru că foarte mulți elevi care veneau la școală în orașul Covasna nu aveau unde să locuiască. (...) Ulterior, după anii 90 a mai funcționat câțiva ani, iar după punerea în funcțiune a acestor microbuze școlare, oportunitățile și în alte locuri de a merge la școală, de a învăța, au făcut să nu mai poată fi exploatat în mod rentabil acel internat și nici nu era cerință pentru ca elevii care sunt înscriși la liceu să locuiască acolo. (...) Atunci, în ultima perioadă, înainte să fie închis internatul, au fost amenajate acolo niște laboratoare, s-au ținut orele de practică, dar ulterior și pe fondul deficiențelor de ordin tehnic, al instalațiilor de dinăuntru, plus acoperișul care era deteriorat și ploua foarte mult înăuntru, a fost închis. Nici măcar să conservăm clădirea în condiții optime nu putem. Trebuie refăcut tot acoperișul. Tot căutăm soluția. Din banii bugetului local nu avem cum să reabilităm acel internat. Și destinația acelei clădiri trebuie modificată, astfel încât să fie utilă”, ne-a explicat primarul, într-un interviu pe care l-am avut pe tema bugetului local. 

Spații de practică pentru elevii de la turism sau spații de cazare 

În același context, Gyerő József a spus că sunt idei legate de ce ar putea fi făcut în clădirea fostului internat, însă totul depinde de viitoarele linii de finanțare de la Uniunea Europeană sau de alte oportunități. 

Am primit o solicitare de la conducerea liceului „Kőrösi Csoma Sándor”, o propunere, ca această clădire, care are, cred, patru niveluri, parțial să fie amenajată, modificată, dotată pe interior pentru spații de practică profesională pentru cei de la secția Turism, pentru ospătari, de exemplu, sau bucătari, cameriste și așa mai departe. Atunci să amenajăm bucătării sau alte zone de practică. Iar pe o altă porțiune, să amenajăm niște camere care să fie utilizabile, de exemplu, cu ocazia unor întâlniri între școli, între localități înfrățite, pentru cazare. Nu o să îl luăm din administrarea liceului, dar cumva căutăm un scop care să fie util și într-adevăr, să se confirme în timp”, ne-a spus primarul, punctând că este importantă găsirea, în primă fază, a sursei de finanțare. 

„În momentul în care întocmești un Studiu de Fezabilitate, trebuie să ai în vedere exact condițiile de finanțare dintr-un apel. De exemplu, dacă se finanțează printr-un apel educația profesională, degeaba pui să se amenajeze niște locuri de cazare pe partea de sus, că nu o să îți finanțeze nimeni. Dacă spui că e internat, atunci nu mai poți să folosești pentru altceva. Căutăm soluții. Chiar sunt curios ce apeluri o să se lanseze pentru infrastructura educațională și acolo undeva să pregătim o propunere care să se plieze pe acele condiții. Din bugetul local nu putem să facem nimic”, a mai spus primarul. 

Cât despre planurile pe termen ceva mai scurt, acestea se referă la reparațiile de la acoperiș. 

Avem în vedere și acest internat, în perspectivă, dar deocamdată nu avem sursă de finanțare. Anul acesta vrem să dăm jos acoperișul existent, fiindcă s-a prăbușit și să vedem măcar la un nivel de conservare al clădirii, să facem o intervenție sumară, simplistă, după care să găsim soluții, să facem studiu de fezabilitate, dar în momentul când se vor lansa apelurile, să nu cumpărăm o cămașă 40 și apoi să vină un copil de patru ani sau un bărbat bine făcut, că nu i se potrivește. Trebuie să cumperi haina care e pentru acel om din fața ta. Așa e și cu studiile și apelurile de proiecte”, a explicat primarul Gyerő József. 

În referatul de aprobare al Strategiei de Dezvoltare Locală și Turistică a orașului Covasna pentru perioada 2021 – 2027 se arată, la capitolul „Cultură și Dezvoltarea comunității”, pe lângă „Program de consolidare a educației preșcolare și gimnaziale. Terminare construire grădiniță”, „Dezvoltare învățământ secundar profesional. Lărgire clădire liceu”, „Dezvoltarea unei baze de formare life-long în oraș”, „Program de reabilitare a complexului sportiv al Liceului Kőrösi Csoma Sándor”, și „Dezvoltarea unui centru regional de formare secundar profesională – în domeniul managementului turismului. Reabilitare internat”.

Aceasta din urmă prevede: „Dacă luăm ca punct de pornire rolul și potențialul turistic, respectiv posibilitățile de educație practică, logic ar fi, ca în Covasna, să fie centrul regional de formare în domeniul turismului și alimentației publice. Momentan din cauza lipsei puterii de lobby a școlilor, situația nu corespunde cu această viziune. Având în vedere condițiile locale și posibilitățile de formare, e recomandată elaborarea unui plan pe termen mediu, care are ca scop înființarea unui centru educațional regional în acest domeniu. În perioada următoare înființarea acestor centre este inevitabilă, formările paralele cu acestea se vor desființa. Acea instituție poate ajunge în situație favorabilă, care dispune de dotări corespunzătoare și de o concepție de dezvoltare a unui centru. Realizarea acestui plan de proiect necesită consultare profesională, nu există implicații financiare considerabile”. 

Tot aici se arată și că „scopul strategiei este acela de realizare a unei abordări unitare și multisectoriale, pentru îmbunătățirea sistemelor locale de planificare și dezvoltare, de atragere a investițiilor, de sprijinire a mediului economic și turistic”. 

Distribuie articolul:  
|

EDUCATIE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.