Parteneriat şcoală – grădiniţe
Într-o lume tot mai izolată, mai puţin dispusă pentru socializare (din motive de timp sau preocupări), cooperarea între factorii educaţionali: grădiniţă - şcoală –famile devine necesară şi se impune şi ca obligaţie morală din partea acestora, pentru a favoriza socializarea copiilor, pentru a-i familiariza prin exemple şi modele cu adevăratele valori ale spiritualităţii umane.
Trecerea de la grădiniţă la şcoala primară este un eveniment important şi modul în care copilul se adaptează la mediul şcolar este asociat cu mediul în care face faţă provocărilor noii situaţii. Copiii îşi creează o imagine sau “reputaţie” în primul lor an de şcoală care tinde să fie caracteristică nivelului performanţelor şcolare în anii următori. Intrarea copilului într-un mediu cu totul nou produce anumite tensiuni interioare chiar şi la copilul dornic de a începe şcoala, datorită lipsei de familiaritate a locului, a învăţătorului, a celorlalţi copii.
Frica de şcoală este uneori alimentată chiar de părinţi care ei înşişi consideră şcoala ca neprimitoare, plină de restricţii. Apare cerinţa unui efort susţinut, a muncii constante, nevoia de a intra în competiţie şi de a obţine performanţe. În acelaşi timp se modifică şi relaţia copilpărinte, acesta din urmă devenind relativ brusc mai sever şi mai atent la trăsături ca neatenţia sau hiperactivitatea, probleme din ce în ce mai frecvente la copii.
Dezvoltarea abilităţilor de comunicare şi relaţionare interpersonală poate preveni problemele emoţionale şi de comportament şi dificultăţile de adaptare socială. În scopul pregătirii copiilor pentru şcoală, dar şi pentru crearea unei relaţii de colaborare şi cooperare între cadrele didactice din instituţii diferite de învăţământ în vederea armonizării condiţiilor specifice fiecărei instituţii cu exigenţele sociale actuale, al promovării dialogului şi a comunicării între preşcolari şi elevi în vederea dezvoltării deprinderilor sociale de comunicare şi relaţionare eficientă, a toleranţei şi respectului, am iniţiat un parteneriat educaţional între elevii clasei a IV-a A de la Colegiul Naţional „Mihai Viteazul” şi preşcolarii de la Grădiniţa din Araci, Grădiniţele Albă-ca-Zăpada şi Benedek Elek din Sfântu-Gheorghe.
În cadrul acestui parteneriat, elevii au colindat preşcolarii din grupa marepregătitoare. La grădiniţa din Araci am mers, pe lângă salba de colinde, şi cu nişte pacheţele de dulciuri. Am fost întâmpinaţi cu mere şi covrigi, dar ceea ce ne-a încântat a fost deschiderea cu care ne-au întâmpinat educatoarea Lupu Enikő şi cei 20 de copilaşi. A urmat vizita la Grădiniţa Albăca-Zăpada din oraş, unde câţiva elevi le-au revăzut cu drag pe fostele educatoare, Gal Laura şi Ionescu Gica. Colindele au răsunat din glasul cristalin al şcolarilor, dar şi preşcolarii ne-au dovedit că deţin un adevărat repertoriu al acestor minunate cântece de sărbătoare. La Grădiniţa Benedek Elek am fost întâmpinaţi de preşcolarii din grupa mare pregătiţi de doamnele educatoare Manole Melinda şi Roşca Mihaela. Am cântat împreună colinde, am vorbit despre Moş Crăciun care sigur va veni şi anul acesta la toţi copiii. Preşcolarii le-au pregătit colindătorilor nişte pacheţele în care erau şi roadele muncii lor: nişte superbe suporturi de lumânare din gips. Ajunşi înapoi la şcoală, am pictat aceste obiecte cu daruire. O primă serie de acţiuni din acest parteneriat s-a terminat. Urmează altele, după ce iarna va trece şi elevii clasei a IV-a A vor deveni ei gazde ale preşcolarilor, la activităţile tematice cuprinse în parteneriat.
Profesor Ilyes Ibolya, Colegiul Naţional „Mihai Viteazul” Sfântu-Gheorghe