IȘJ Covasna: Școala trebuie să ridice elevii undeva de unde să le fie rușine să mai coboare
Luni începe un nou an școlar în județul Covasna pentru aproximativ 33.000 de elevi
„Școala are rostul să te ridice undeva de unde să-și fie rușine să mai cobori”, a spus miercuri, în fața tuturor directorilor de unități școlare din județul Covasna, inspectorul școlar general, Kiss Imre, citându-l pe jurnalistul Paul Louis Lampert. Sub vraja acestor vorbe, care vor răsuna prin faptele conducătorilor instituțiilor de învățământ, ale profesorilor și elevilor, școlile se redeschid luni, 10 septembrie.
Emoțiile începutului de an școlar vor da începând de luni din nou viață școlilor din întreaga țară și implicit din județul Covasna. Comunitățile se vor umple din nou de viață, de zumzet și de bucuria unui nou început -pentru unii și teama de acesta - pentru alții.
În discursul său, adresat unui auditoriu format din directorii unităților de învățământ din județul Covasna, miercuri inspectorul școlar general Kiss Imre le-a transmis colegilor săi, reuniți cu ocazia unei ședințe pentru pregătirea debutului noului an școlar, pe lângă tradiționalul „Succes!” și câteva sfaturi de suflet.
„Trebuie să fim ancorați în prezent, dar ținta noastră este de fapt viitorul. Profesorul bun este caracterizat prin abilitatea de a fi puțin înaintea vremurilor. Vă doresc succes în noul an școlar! Știu că acest succes se realizează cu foarte multă trudă, foarte multă renunțare, câteodată pe seama timpului liber, pe seama familiei. Dar această renunțare se transformă practic în valoare adăugată pentru elevii și copiii tinerei generații. Închei cu un citat al unui jurnalist de origine română, Paul Louis Lampert, care scria că „Școala are rostul să te ridice undeva de unde să îți fie rușine să mai cobori”. Eu cred că acesta știa unde se află învățământul românesc, dar cu toții vrem să accedem la un nivel de unde să ne fie rușine să mai coborâm. Știm că sunt țări și societăți mândre de școlile lor. Vrem ca și noi să fim mândri de tot ce realizăm. Bineînțeles, menirea noastră este să avem în vedere construirea acestei „scări” care să ajute elevii să ajungă cât mai sus, la un nivel de cultură, civilizație și educație de unde să le fie rușine să mai coboare”, a spus Kiss Imre.
Anul acesta, în judeţul Covasna vor funcţiona 309 unităţi de învăţământ cu predare în limbile română şi maghiară, cu două mai puţine decât anul trecut, din cauza scăderii populaţiei şcolare. Dintre acestea, 9 unităţi de învăţământ din mediul rural nu au autorizaţii sanitare de funcţionare pentru că nu dispun de apă potabilă curentă, iar 56 de clădiri nu au autorizaţii din partea Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă.
Populația școlară din județ va număra anul acesta aproximativ 33.000 de elevi, însă statistica este doar orientativă, dat fiind faptul că datele exacte trebuie trimise de școli până cel târziu la mijlocul lunii septembrie.
Sistemul educațional, antonim cu rutina
Școala începe din nou cu o mulțime de noutăți pe plan legislativ, iar lipsa de stabilitate, cauzată de acestea, dar și cu fiecare Guvern și fiecare Minister, nu poate însă decât să pună la încercare răbdarea și capacitatea de adaptabilitate a cadrelor din sistem, în loc să se concentreze strict pe obținerea de rezultate, spun reprezentanții IȘJ Covasna.
„Fiecare an școlar diferă de cel precedent chiar dacă, aparent, lucrurile se repetă și rutina pare a caracteriza sistemul educațional. Această concepție este total greșită pentru că fiecare an școlar este plin cu provocări nu numai pentru dascăli, ci și pentru elevi. Am putea să stăm liniștiți sau chiar am putea să vorbim despre rutină în activitatea noastră, a dascălilor, dacă sistemul nostru de învățământ ar fi caracterizat prin stabilitate și ar fi bine determinat. Și cum nu este deloc, dinamismul schimbărilor, efectele acestor schimbări produc mereu noi provocări în sistem, iar noi, actorii acestui sistem, trebuie să dăm dovadă de adaptabilitate la schimbările uneori foarte rapide”, ne-a spus Kiss Imre, care a subliniat de asemenea și că menținerea optimismului pentru ce va urma este tot o îndatorire a celor din conducerea inspectoratelor școlare.
Situația manualelor școlare, mai bună ca anul trecut
Față de anul trecut, când elevii de clasa a V-a au început școala aproape fără niciun manual, anul acesta situația este ceva mai bună, spune inspectorul general, Kiss Imre. În total, la nivelul județului Covasna au fost comandate 104 titluri pentru elevii claselor I-VI. 26 dintre acestea sunt pentru secțiile de limba română, iar restul pentru maghiară. Sosite până în prezent sunt 80% dintre titlurile necesare elevilor de clasa a VI-a.
La Comandău va începe lucrarea la fundația noii școli
Deși anul școlar trecut s-a încheiat cu speranța că noul an școlar va începe într-o clădire nouă și modernă, cei aproape 100 de elevi din comună, elevii din Comandău, se întorc tot în școala rămasă în picioare după incendiul devastator din ianuarie 2017. Birocrația a împiedicat și de această dată începerea lucrărilor, dar directorul școlii „Horn David” spune că proiectul va începe în curând și că până la venirea iernii, noua școală ar putea avea turnată fundația.
În ceea ce privește schimbările dese din sistem, directorul de la Comandău spune că se teme de ce va urma în noul an școlar, mai ales că din buget s-a tăiat aproape tot salariul contabilei instituției.
„Ni s-a tăiat postul de contabil. Au lăsat doar sfert de normă, că nu face atâția bani. (...) În privința construirii școlii sunt optimist. În rest, sunt ca ceilalți colegi ai mei”, a declarat pentru Observatorul de Covasna directorul școlii din Comandău, Opra Béni Béla.
Mesaj pentru elevi: să creadă în visurile lor și să muncească pentru ele
Cu toate bunele și relele, un lucru este cert: treaba merge înainte. Astfel că școlile și-au stabilit obiectivele și prioritățile pentru noul an școlar.
„Obiectivul principal al colegiului nostru se referă atât la dezvoltarea unui proces instructiv - educativ de calitate, cât și la asigurarea unui climat educațional adecvat in care elevii noștri să se simtă în siguranță și să se dezvolte armonios în concordanță cu idealul educațional”, ne-au spus, în febra pregătirilor pentru deschiderea anului școlar, reprezentanții Colegiului Național „Mihai Viteazul” din Sfântu Gheorghe.
„Ne dorim să menținem exigența privind pregătirea elevilor. Vom avea, începând de anul acesta și două clase de a IX-a cu Intensiv Limba Engleză și Intensiv Informatică, ceea ce ne obligă să fim și mai buni decât în anii anteriori”, ne-a spus și directoarea Liceului Teoretic „Mircea Eliade” din Întorsura Buzăului, Maria Bularca, unde noul an școlar începe pentru 360 de elevi și 26 de cadre didactice.
„Elevilor le dorim succes în noul an școlar și să creadă în visurile lor și să muncească pentru împlinirea acestora, să aibă tăria și energia de a înfrunta obstacolele ivite, să fie demni, toleranți și buni și să respecte principiile și valorile umane. Părinților le transmitem să dezvolte, alături de școală, un parteneriat viabil”, a mai spus Maria Bularca.
Anul trecut elevii au obținut cele mai multe premii din ultimii 10 ani
Noul an școlar vine și cu ștacheta ridicată, mai ales că anul trecut a fost unul excelent din punct de vedere al rezultatelor școlare, când s-a atins un record al ultimilor 10 ani pentru județul Covasna.
„În județul Covasna am avut în anul școlar care tocmai a trecut câteva satisfacții. Am reușit să organizăm toate examenele și concursurile naționale fără incidente, chiar dacă de exemplu calendarul examenului de bacalaureat a fost neobișnuit pentru absolvenți, prin desfășurarea probelor de evaluare a competențelor lingvistice și digitale în timpul anului școlar, în paralel cu desfășurarea cursurilor. Am obținut rezultate mulțumitoare și la etapele naționale ale olimpiadelor și concursurilor școlare. Elevii covăsneni s-au întors cu 74 de premii și mențiuni, dovadă că pregătirea temeinică și truda zilnică a profesorilor și elevilor se convertește în rezultate de excepție. Menționez că în anul școlar 2017-2018, la nivelul județului Covasna, s-au obținut cele mai multe premii la etape naționale ale olimpiadelor școlare, din ultimii 10 ani”, a mai spus Kiss Imre.
Pe lângă rezultatele la concursuri și olimpiade, o altă reușită a sistemului educațional covăsnean s-a dovedit organizarea celor trei etape naționale ale olimpiadelor școlare, mai punctează Kiss Imre.
„Ceea ce a consumat foarte multă energie și a creat o adevărată provocare pentru județul Covasna, fiind un județ mic, a fost organizarea a trei etape naționale ale olimpiadelor școlare: Olimpiada de Religie protestantă care s-a desfășurat în cadrul Liceului Tehnologic „Gábor Áron” din Tg. Secuiesc, Olimpiada de Istoria minorităților care s-a desfășurat în cadrul Liceului Teoretic „Mikes Kelemen” din Sf. Gheorghe și Olimpiada de Lb. și literatura română pentru minoritățile naționale care s-a desfășurat în cadrul Colegiului Național „Székely Mikó” din Sf. Gheorghe și despre care putem spune că s-a întors acasă, pentru că această olimpiadă și-a avut punctul de pornire, ca idee, concepție și organizare, în județul Covasna, undeva prin 2002-2003. Le mulțumesc, pe această cale, tuturor care s-au implicat și care au contribuit la organizarea și desfășurarea în bune condiții a acestor olimpiade și astfel au contribuit la îmbunătățirea imaginii județului nostru”, transmite inspectorul școlar general.
Așadar, noul prim-pas de anul acesta pe „scara” care duce în locuri înalte și frumoase, de unde să fie rușinoasă coborârea, începe luni. Mult succes tuturor: elevi, profesori, directori și părinți!