EDUCATIE 18 ianuarie 2018

Fără telefoane mobile și uniforme la școală?

de Iulia Drăghici | 896 vizualizări

Cum au primit covăsnenii noile reguli impuse de Ministerul Educației Naționale la început de 2018

Noul an a venit cu noi reguli pentru sistemul educațional preuniversitar din România. Printre cele mai discutate schimbări aduse de Ministerul Educației Naționale, Regulamentului cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ se numără cele legate de interzicerea utilizării telefoanelor mobile la ore, a serviciului pe școală, dar și a sancțiunilor pentru elevii care nu poartă uniforma. Profesorii și elevii covăsneni nu sunt foarte uimiți de aceste noutăți, pe care le-au pus deja în aplicare, cu toate că unele nu li se par tocmai gândite până la capăt.

Ordinul pentru modificarea și completarea Regulamentului cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ, publicat de Ministerul Educației pe site-ul propriu în 9 ianuarie, conține peste 60 de schimbări sau completări. Dintre acestea, cele mai vizate și discutate în spațiul public au fost cele care se referă la folosirea telefoanelor mobile în timpul orelor, la uniformele școlare și serviciul pe școală.

În timpul orelor de curs, al examenelor și al concursurilor este interzisă utilizarea telefoanelor mobile; prin excepție la această prevedere, este permisă utilizarea acestora în timpul orelor de curs, numai cu acordul cadrului didactic, în situația folosirii lor în procesul educativ sau în situații de urgență. Pe durata orelor de curs telefoanele mobile se păstrează în locuri special amenajate din sala de clasă, setate astfel încât să nu deranjeze procesul educativ”, arată una dintre schimbările adoptate de autoritățile centrale.

O altă noutate a regulamentului este interzicerea măsurilor „care pot limita accesul la educație al elevilor cum ar fi, de exemplu, efectuarea de către aceștia a serviciului pe școală, interzicerea participării la cursuri sau sancționarea elevilor care nu poartă uniforma unității de învățământ sau altele asemenea”.

Depozitarea telefoanelor nu rezolvă problema dezinteresului elevilor față de ore

Potrivit inspectorului general din județul Covasna, Kiss Imre, modificările anunțate de Ministerul Educației sunt mai degrabă clarificări la vechiul regulament, având și rolul de a lămuri anumite reguli mai vagi. În această situație este și cea a interzicerii utilizării la ore a telefoanelor mobile.

„Au fost modificate destul de multe articole. La unele au fost aduse completări prin care mai degrabă se aduc precizări și clarificări. (...) Școlile în mod sigur vor studia regulamentele și le vor aplica, (...) pentru că legea e lege. (...) Cele mai comentate noutăți sunt cele despre utilizarea telefoanelor, neobligativitatea purtării uniformei școlare sau despre serviciul pe școală, acestea la care au reacționat și asociațiile pentru elevi. (...) După părerea mea, interzicerea telefoanelor mobile la ore nu este o noutate. Și în regulamentul trecut scria că e interzisă utilizarea telefoanelor mobile în școală, dar acum a zis foarte clar că în clasă trebuie să pui telefonul într-un loc special amenajat”, ne-a declarat inspectorul general, care spune că se teme totuși ca diverse situații, ca de exemplu încurcături între telefoane sau posibile furturi, să nu devină o oportunități pentru a declanșa animozități inutile.

Ideea că telefoanele mobile sunt utilizate nejustificat de elevi doar în cazul în care sunt plictisiți la ore a fost împărtășită atât de elevi, cât și de profesori.

„Nu cred că depozitarea telefoanelor mobile într-un loc special amenajat, în timpul orelor este necesară (cel puțin în unitatea noastră).  Eu cred că acei  elevi care au timp să folosească nejustificat  telefonul în timpul orei nu sunt implicați suficient în activitatea didactică. Dacă profesorul impune respectarea regulilor, creând o rutină din aceasta, elevul se obișnuiește să fie corect”, ne-a spus directoarea Maria Bularca.  

„Noile reguli au fost implementate în școală noastră fără probleme. Despre regula interzicerii telefoanelor mobile în timpul orelor aș zice că nu este una favorabilă pentru elevi, dar probabil că nici pentru profesori. Trăim într-o eră a tehnologiei și cred că telefoanele ne sunt un ajutor de informare și chiar dacă unii elevi sunt distrași de telefoane în timpul orelor, nu cred că depozitarea lor într-un spațiu special amenajat o să rezolve problema dezinteresului elevilor față de ore”, ne-a declarat președintele Consiliului Elevilor de la Colegiul Național „Mihai Viteazul” din Sfântu Gheorghe, Denisa Benedic.

Și reprezentantul elevilor de la Liceul „Mircea Eliade” din Întorsura Buzăului, Iulia Maria Bobeș, spune că regulile nu sunt noutăți, dat fiind faptul că nici până acum nu aveau voie să folosească telefoanele la ore. „La noi în școală, implementarea regulii privind telefoanele mobile s-a făcut cu ajutorul elevilor. Fiecare clasă a primit sarcina de a confecționa o cutie compartimentată din materiale reciclabile, iar la fiecare început de oră, elevii trebuie să își pună telefonul acolo. Cred că este o idee bună, deoarece fiecare dintre noi își știe telefonul în siguranță, chiar daca nu avem acces la el”, a spus, pe de altă parte, Iulia.

Uniforma nu e obligatorie... dar e

Covăsnenii din educație nu par să privească cu ochi la fel de buni modificarea privind abrogarea sancțiunilor pentru elevii care nu poartă uniforma, aceeași declarată tot de regulament ca fiind obligatorie.

„Cu această modificare nu aș fi de acord. Dacă s-a votat că e uniformă în școală, atunci ea trebuie să fie obligatorie pentru toți. Așa nu prea mai putem să vorbim de uniformă. Odată ai permis și ai impus, iar acum nu mai vorbim de uniformă”, ne-a spus inspectorul Kiss Imre.

De aceeași părere este și directoarea Liceului Teoretic „Mircea Eliade”, care spune că răspândirea în spațiul public a ideii că uniforma nu mai este obligatorie este total greșită.

„Am văzut  în mass-media titluri mari „Uniforma nu mai este obligatorie”. Nu este adevărat! Elevul are, conform legii, obligația să poarte însemnele unității școlare pe un obiect vestimentar. E adevărat, prezentul Ordin, vorbește despre faptul că elevii nu pot fi sancționați pentru că nu poartă uniforma și da, este foarte ușor de ajuns la concluzia: „Dacă nu poți fi sancționat, de ce să mai porți uniforma?”. Se pare că ministerul nu s-a gândit la o formulare mai clară cu privire la uniformă, lăsând loc interpretărilor”, ne-a spus directoarea Maria Bularca.

Aceasta a subliniat de asemenea că „prin Regulamentul de Ordine Interioară al unității, ca de altfel și în Consiliul Elevilor s-a stabilit componența uniformei elevilor și obligativitatea purtării acesteia. Regulamentul a fost discutat și apoi aprobat și semnat de: elevi, părinți, cadre didactice. Până în prezent, la noi în unitate, nu a fost aplicată nicio sancțiune pentru lipsa uniformei, pentru că nu a fost cazul”.

Totuși, că uniforma nu va mai fi la fel de purtată o confirmă și reprezentata elevilor de la „Mircea Eliade”, Iulia Maria Bobeș. „Despre faptul că nu mai putem fi sancționați pentru ca nu avem uniformă, nu știu ce să zic. (...) Acum poate că uniforma nu va mai fi la fel de purtată, deoarece elevii știu că nu mai pot fi afectați în vreun fel. Personal, nu mă deranja faptul că era un lucru necesar să port uniforma, îmi place sa port cămașă, chiar dacă nu pot mereu și cravata”, spune tânăra.

„În ceea ce privește lipsa uniformei, în școala noastră situația era „sancționată” cu o avertizare, nimic mai mult. Cred totuși că această regulă este una binevenită pentru elevii din țară deoarece am auzit cazuri și de sancțiuni drastice pe acest subiect”, este însă de părere reprezentanta elevilor de la CNMV, Denisa Benedic.

Interzicerea serviciului pe școală, o măsură care nu e gândită până la capăt

O altă obligativitate ale cărei consecințe nu au fost luate în calcul este cea care interzice elevilor să facă de serviciu pe școală. Reprezentanții instituțiilor de învățământ din județ spun că  măsura le era de folos atât lor, dar și elevilor, care erau implicați activ și direct în coordonarea unor activități care privesc școala. Iar faptul că nu se oferă o alternativă, nu poate să fie benefic nimănui.

 „Interzicerea efectuării serviciului pe școală de către elevi nu e o măsură benefică pentru procesul instructiv-educativ. Având în vedere că paza și securitatea elevilor este foarte greu de implementat, elevul de serviciu era un real sprijin pentru școală. Atribuțiile elevilor (consemnarea într-un registru al persoanelor străine care intră în școală, direcționarea invitaților/colaboratorilor spre săli, birouri etc.) nu pot fi îndeplinite de către alt personal existent în unitate dat fiind faptul că personalul este insuficient. Mai mult decât atât, prin acest serviciu elevii se simțeau responsabilizați și utili”, ne-a spus directoarea de la „Mircea Eliade”.  

Pe de altă parte, sunt elevi care spun că ziua în care aveau de făcut serviciu pe școală era o zi pierdută. „Despre scoaterea serviciului pe școală nu pot fi decât mulțumită. În acest fel suntem toți prezenți la ore, fără să fie nevoie ca unul dintre noi să piardă o zi de cursuri. Plus de asta, nu făceam mare lucru în acea zi”, ne-a spus eleva din Întorsura Buzăului, Iulia Maria Bobeș.

„Au fost situații în care elevii mai mari, de a XI-a, a XII-a erau solicitați să stea la poartă, în special din cauză că nu era personal suficient în școală. Cu interzicerea acestui serviciu pe școală nu se rezolvă problema unei școli, pentru că tot există lipsă de personal. Pe de o parte, această regulă face bine elevilor, dar soluții despre cum vor fi acoperite aceste lacune de personal nu sunt date”, a explicat Kiss Imre.

O noutate importantă despre care s-a discutat mai puțin

Una dintre cele mai importante noutăți, conform inspectorului este însă alta. Aceasta se referă la regula care spune că profesorii care au copii în unitatea de învățământ nu pot fi reprezentanți ai părinților în Consiliul de Administrație al școlii.

„Este o noutate și înseamnă că de acum încolo, unde este cazul, trebuie făcută o alegere nouă. Există o excepție care spune că dacă nu este propus nimeni, atunci poate să fie și un cadru didactic”, a spus inspectorul general, Kiss Imre, care a concluzionat că modificările în general nu fac rău, însă că o parte dintre ele nu sunt gândite până la capăt.

Așadar, se pare că școlile covăsnene și-au asumat modificările care au venit cu noul an, dar se așteaptă să urmeze și altele, mai ales pentru că noutățile în sistemul educațional românesc par să fie la fel dacă nu chiar mai frecvente decât schimbările de Guvern.

Distribuie articolul:  
|

EDUCATIE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.