EDUCATIE Acum 2 zile, 18 ore

VIDEO De ce la Centrul de Excelență au acces doar câteva sute de elevi pe an

de Iulia Drăghici - Taraș | 548 vizualizări

Lipsa finanțărilor face ca excelența în educație să ajungă, anual, la doar câteva sute de elevi covăsneni, arată un raport al Centrului Județean de Excelență Covasna. Dar motive pentru care educația la nivel înalt se face cu porția sunt mult mai multe.

Subiectul a fost discutat marți, într-o conferință de presă, organizată la Prefectura Covasna.

Sunt foarte multe proiecte, la nivel de țară, de mai mulți ani, care au ca grup țintă copii din medii sociale dezavantajate - romi și așa mai departe. N proiecte, mereu, cu bugete foarte mari. Nu am văzut proiecte care să aibă grup țintă elitismul, adică performanța. Deci să investim în ceea ce înseamnă performanță, pentru că dacă nu investim și nu alocăm buget suficient pentru acest segment, nu putem să vorbim nici de dezvoltare și nici că sistemul nostru de învățământ poate să țină pasul cu alte state ale lumii, a spus inspectorul școlar general Kiss Imre la conferința de presă.

Acesta a punctat că Centrul Județean de Excelență Covasna este finanțat cu minimul necesar, adică fondul de salarii pentru cele 6,5 posturi existente.

Profesori puțini și greu de găsit

Pe lângă lipsa banilor, respectiv a cadrului legal care să permită atragerea de fonduri externe, o problemă mai este și găsirea profesorilor care să susțină cursurile. Nu neapărat pentru că nu ar fi profesori buni în județ, ci pentru că plata se face cu ora, iar munca suplimentară este foarte solicitantă.

Să găsim profesori care să fie dispuși pentru această muncă, după peste 20 de ore la catedră, să facă un program special, să se pregătească pentru concursuri, să fie în top în fiecare zi, este foarte, foarte greu”, a declarat, în același context, dr. Pető Mária, șefa Centrului Județean de Excelență Covasna.

În plus, de menționat este și că în fiecare an se reia întreg procesul de selecție, pentru că așa cer regulile.

Fără metodologie

Excelența nu se face la scară mai mare și pentru că, potrivit raportului amintit, în România „nu există nici în prezent o metodologie de aplicare a politicilor pentru educarea și dezvoltarea elevilor/tinerilor talentați”.

Elevii trec printr-un proces de selecție riguros

Un alt aspect care limitează accesul elevilor la excelența în educație este procesul de selecție.

Selectarea copiilor şi tinerilor capabili de performanțe înalte s-a realizat conform Metodologiei de funcționare a centrelor județene de excelență, aprobat prin OMEC 5562/ din 14 septembrie 2020, printr-un test de evaluare al nivelului cognitiv la disciplina la care au dorit să participe la pregătire și printr-un test privind creativitatea, motivația pentru activitatea extracurriculară de excelență, conform unui calendar prestabilit. Selecția elevilor s-a realizat în mai multe etape de selecție, pentru completarea locurilor în grupele de studiu planificate”, se arată în raport.

O altă problemă: programul încărcat al elevilor

În anul școlar 2023/2024, 472 de elevi au fost pregătiți prin acest Centru de Excelență, cu sediul la Colegiul Național „Székely Mikó” din Sfântu Gheorghe. Vestea bună este că numărul este în creștere de la an la an.

Dar excelența cere sacrificii, de cele mai multe ori de timp, or, elevii au și așa programul încărcat la școală.

Cursurile de pregătire pentru elevii talentați sunt organizate după orele de curs (după masă), de luni până vineri, cu activități specifice fiecărei discipline (limba engleză, informatică, chimie sau biologie) și completate cu aplicații de teren (biologia mediului, biologie experimentală), respectiv sâmbătă și în perioada vacanțelor școlare prin sesiuni de pregătiri specifice. Acest program de foarte multe ori este obositor pentru elevii de la secția maghiară, deoarece săptămânal au 34-38 ore de curs, în intervalul 7:30-15:30, iar cursurile noastre, mai ales pe timp de iarnă, nu pot începe după ora 17:00” se mai arată în raport.

Printre cursurile predate aici se numără: Informatică aplicată, Fizică modernă și aplicată, Anatomie și genetică, Engleză, Chimie, Biologie experimentală, Dramaturgie și comunicare, Lb. maghiară/ Scriere creativă, Ortografie, Matematică, Lb. germană sau Muzică instrumentală.

„Pentru a facilita pregătirea specifică în domenii științifice ale elevilor am realizat câteva parteneriate de colaborare științifică cu: Direcția de Sănătate Publică, Universitatea Sapientia (Centrele Sf. Gheorghe, Miercurea Ciuc, Cluj și Tg. Mureș) și UBB Cluj filiala Sf. Gheorghe, Laboratorul de Microbiologie și Centrul de Hidrologie și Gospodărire a Apelor, Centrul de Diagnostic și cercetare ProVitam Sf. Gheorghe prin vizite de studiu în laboratoarele de specialitate și activitate de cercetare coordonată de specialiști”, scrie în Raportul privind organizarea și desfășurarea activităților în cadrul Centrului Județean de Excelență Covasna, disponibil AICI.

Actualul Centru Județean de Excelență funcționează din 2020. Până în 2019, un sistem similar a mers datorită finanțării Consiliului Local Sfântu Gheorghe, dar și-a încetat activitatea după ce au intrat în vigoare noi legi.

 

 

Distribuie articolul:  
|

EDUCATIE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.