Abandonul şcolar, fenomen în scădere în judeţul nostru
În ultimii patru ani fenomenul abandonului şcolar a început să scadă în judeţul nostru, în anul şcolar 2009-2010 fiind cel mai scăzut de până acum. Deşi situaţia economică nu este prea roz, directorii şcolilor au declarat că în acest semestru încă nu au înregistrat niciun caz de abandon.
Directorul adjunct al Colegiului Naţional “Mihai Viteazul” (CNMV), Rădiţa Palela, a declarat că acest fenomen nu s-a mai întâlnit în această şcoală de doi ani. “Pot să spun că în CNMV situaţia este destul de bună deoarece copiii par să înţeleagă faptul că fără o educaţie nu au niciun viitor şi vin la ore. Noi ne bucurăm că nu am înregistrat abandon şcolar deja de doi ani şi acest lucru demonstrează că indiferent cât de greu ar fi, elevii nu pleacă din şcoală pentru a lucra să-şi câştige o pâine”, a explicat Rădiţa Palela.
Purtătorul de cuvânt al Inpsectoratului Şcolar Judeţean (IŞJ), Alis Pop, a declarat că abandonul este mai frecvent la elevii de la cursurile liceale de la seral, din motive obiective, iar mediul rural a înregistrat anul şcolar trecut numai 67 de abandonări, faţă de 373 din mediul urban.
Directorul adjunct al Liceului de Artă “Plugor Sandor”, Edinda Iliescu, a declarat că abandonul nu este un fenomen întâlnit în această instituţie de învăţământ. Aceasta a spus că nu sunt astfel de probleme nici la partea de arte plastice şi nici la secţia muzicală.
Absenteismul şi chiulul, o problemă pe cale să se rezolve
Directorul Grupului Şcolar “Constantin Brâncuşi”, Rodica Pârvan, a declarat că existe probleme cu chiulul ca în orice altă şcoală doar că se încearcă o ponderare a acestui lucru. Aceasta a declarat că lunar se fac fişe cu evidenţele absenţelor, iar condiţiile de ieşire pe poarta şcolii au fost înăsprite, astfel că doar cu motive serioase se poate pleca din şcoală înainte de terminarea orelor.
“Ar trebui să ne îndreptăm atenţia spre părinţii elevilor chiulangii, fără un control asupra acţiunilor copilului, noi degeaba îi mustrăm. Dacă aceştia nu trec periodic să verifice situaţia copiilor lor, noi degeaba îi notificăm deoarece acasă copilul poate găsi o varietate imensă de scuze. Bineînţeles că verificăm cât se poate de des, împreună cu diriginţii claselor, numărul de absenţe înregistrate de elevi. Dacă sunt prea multe şi fără acoperire trimitem preaviz de exmatriculare sau chiar îi eliminăm o anumită perioadă de la cursuri şi îi punem la muncă în folosul şcolii”, a explicat Rodica Pârvan.
Referitor la situaţia chiulangiilor din cadrul Liceului de Artă “Plugor Sandor”, directoarea adjunctă a spus că sunt o serie de măsuri şi acţiuni întreprinse de conducerea instituţiei de învăţământ.
“Avem cazuri de chiul la ambele secţii din cadrul liceului nostru, dar încercăm să prevenim acest lucru. Absenteismul de la orele din aria curriculară generală este mai frecvent decât de la orele din cadrul specializărilor (pe arte plastice sau muzică). Întreţinem o comunicare intensă cu toţi părinţii elevilor care ne frecventează liceul astfel ei sunt la curent cu tot ce fac odraslele lor la ore. Îi informăm cu privire la absenţele înregistrate şi o perioadă nu mai avem probleme cu ei, până le revine prostul obieci de a pleca de la ore. De asemenea, împreună cu diriginţii facem întâlniri periodice cu elevii problematici şi începem să le explicăm efectele chiulului şi ce pot să păţească dacă nu încetează”, a explicat Edinda Iliescu.
Într-o situaţie asemănătoare se află majoritatea instituţiilor de învăţământ liceal şi gimnazial din judeţ. În anii anteriori, absenteismul de la orele de curs şi abandonul şcolar erau fenomene frecvente, astfel conducerea IŞJ a realizat o serie de măsuri ce trebuiesc aplicate acum de toţi directorii de şcoală pentru a preveni acest lucru, deoarece este mai bine să previi decât să combaţi. La nivel naţional, pentru combaterea chiulului s-a introdus o măsură care pare foarte eficientă şi convinge elevii că este mai bine să stea la şcoală decât acasă, prin baruri sau prin parcuri. Această măsura prevede ca la depăşirea unui anumit număr de absenţe (cuantumul se stabileşte la nivelul fiecărei şcoli), elevului i se va suspenda alocaţia de stat pentru o anumită perioadă, până când acesta îşi va remedia problema şi va reveni la ore.