ECONOMIC 1 septembrie 2022

Efectele pandemiei asupra firmelor din Covasna

de Diana Pantelimon | 351 vizualizări

O analiză a Camerei de Comerț, pe datele din ultimii trei ani, scoate la iveală concluzii interesante

Indicatorii economici ai firmelor din județul Covasna arată concret, potrivit unei analize a Camerei de Comerț și Industrie (CCI), că, așa cum era oarecum de intuit, în perioada pandemiei, furnizorii de servicii de sănătate, întreprinderile din sectorul alimentar, din industria lemnului și transportatorii au avut de câștigat. De cealaltă parte, în pierdere s-au regăsit afaceri din industria textilă și turism. Statisticile sunt interesante mai ales pentru că sunt puse în context, având în vedere că cercetarea se bazează pe datele de bilanț ale companiilor mai mari înregistrate în judeţ, pe ultimii trei ani, respectiv 2019, 2020 (anul pandemic) și 2021.

Firmele au fost selectate pentru analiză în funcție de mai multe criterii: creștere sau scădere de minimum 50% a profitului, de la un an la altul, și minimum 500 de mii de euro profit brut.

De departe, firma din județ cu cel mai mare profit în anul pandemic 2020 este Pro-Vitam SRL, unde acesta a crescut de aproape 100 de ori față de anul precedent. Furnizorul de servicii medicale a înregistrat un profit de doar 43 de mii de lei în 2019, în timp ce un an mai târziu profitul său a fost de 4,1 milioane de lei. Potrivit calculelor, aceasta reprezintă o creștere de 9.408%.

„Cea mai profitabilă firmă este Pro-Vitam, care e clar, în timpul pandemiei a avut o creștere de 9.408 procente, efect al testelor Covid vândute în cantitate mare și la un preț mare“, a declarat, pentru CovasnaMedia.ro și Observatorul de Covasna, președintele CCI Covasna, Edler András-György.

Acesta a mai precizat că o astfel de creștere s-a înregistrat și în alte județe, la furnizorii de servicii medicale. 

Dintre cele 19 companii care au ieșit pe plus în 2020, 6 activează în domeniul servicii, 6 în comerț, 4 în industrie , 2 în construcții și una în agricultură și pescuit.

Pe lista firmelor al căror profit brut a scăzut și se încadrează în criteriile pentru a fi incluse în analiză se află nouă societăți, 3 din domeniul industriei, 2 din comerț și câte una din domeniile turism, servicii, construcții și agricultură.

Potrivit lui Edler András György, impactul negativ al pandemiei poate fi văzut cel mai clar în cifrele uneia dintre cele mai mari companii de turism. Cifra de afaceri a Imperial Hotel Management SRL, care operează hotelul din Bálványos, a scăzut cu 22%, iar profitul s-a micșorat cu mai mult de jumătate în 2020 față de 2019, urmând ca apoi să-și dubleze cifra de afaceri în 2021, iar profitul să crească de aproape șase ori.

Comparațiile între datele din anii 2020 şi 2021 arată că sunt 21 de companii care au înregistrat o creștere a profitului brut (sectorul serviciilor, construcțiilor, turism și industria lemnului) și 9 al căror profit brut a scăzut. 

A crescut traficul în turismul intern, iar creșterile semnificative de preț la lemn, produse din lemn și industria construcțiilor au ridicat și cifra de afaceri și profiturile companiilor. 

Potrivit cifrelor, industria textilă nu și-a putut reveni cu adevărat după impactul semnificativ al pandemiei și încă are de suferit.

Interesant de observat este strategia magazinelor Bertis, unde profitul a scăzut cu puțin peste 50%, în timp ce cifra de afaceri a scăzut doar ușor, cu 3%, în 2020. Aceasta înseamnă, potrivit președintelui CCI, că firma nu a transferat costurile suplimentare cauzate de pandemie asupra clienților săi. 

„Observăm la Bertis SRL, un jucător foarte mare pe piața din Covasna, o scădere a profitului, în condițiile în care cifra lor crește în 2021. Acest lucru înseamnă că, deși cheltuielile au crescut, nu au vrut să transfere diferența, prin produsul finit, asupra cumpărătorilor, deci ei au renunțat, clar, la o parte din profit, ca să nu afecteze foarte mult piața. Ei nu au profitat de pe urma situației pandemice“, a mai spus președintele CCI pentru redacția noastră.

„Toți cei din domeniul sănătății care au făcut testare Covid au avut de câștigat“

„Am făcut această analiză pentru că am vrut să vedem dacă avem câștigători sau perdanți în această perioadă mai bulversată, dacă pandemia a influențat evoluția firmelor din județul Covasna.

Domeniul alimentar a profitat de anul pandemiei, se vede clar că în 2020 a avut loc o creștere a profitului, ceea ce înseamnă că cererea pe piața de alimente a fost mare, când lumea stătea disperată la cozi pentru făină și ulei. S-a profitat și în domeniul transporturilor, magazinele s-au închis și a mers foarte bine online-ul, a crescut prețul la curieri. 

În 2021, ca și trend, vedem o creștere a profitului în domeniul prelucrării lemnului și construcții, deci o relansare a construcțiilor. Din punctul meu de vedere, aceasta se datorează faptului că prețurile internaționale au crescut, iar aceste firme au avut în stoc materiale la preț vechi. Le-a crescut profitul pentru că au vândut cu prețul nou. În vreo doi ani o să se așeze lucrurile și vom vedea că nu mai sunt cu un profit așa de mare.

Am luat în discuție și Medlife, care nu intră în analiza noastră, dar și la ei a fost la fel de semnificativă creșterea profitului în 2020. Deci înseamnă că toți cei din domeniul sănătății care au făcut testare Covid au avut de câștigat“, a adăugat Edler András-György.

Prețurile la energia electrică, gaz, material lemnos au explodat și se știe că vor crește și în următoarea perioadă, efectele fiind de „domino“ pe toate planurile. Rămâne de văzut în ce măsură noile prețuri vor impacta companiile din Covasna. Vom afla la următoarea analiză a CCI, peste un an, când vor fi încheiate bilanțurile pe anul în curs.

Distribuie articolul:  
|

ECONOMIC

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.