CULTURA 10 octombrie 2019

Ce să citești ca să râzi și să te indignezi în același timp

de Iulia Drăghici - Taraș | 756 vizualizări

Recenzia cărții „Orice om îi este teamă”, de Radu Paraschivescu

E un sentiment ciudat cel de a fi bucuros și trist în același timp, dar tocmai acesta este elementul care face cartea „Orice om îi este teamă” să fie specială și demnă de ales din miile de titluri de pe raftul librăriei. Radu Paraschivescu ne prezintă, în stilul caracteristic, o nouă radiografie a prostiei și mârlăniei, dar de această dată de la cel mai înalt nivel.

Cu umorul fin specific al autorului, volumul analizează unele dintre cele mai mediatizate „perle” (și din păcate a avut, Slavă Domnului, de unde alege) ieșite din declarațiile date în fața presei de aleșii țării, în special în perioada 2016 încoace.

Aceasta nu este o carte pe care să îți permiți să o ratezi dacă pretinzi că ești, cât de cât, familiarizat cu ceea ce se petrece pe „scena” politică românească de câțiva ani. Sigur ai auzit la televizor și în filmulețele devenite virale pe internet de expresia „Orice om îi este teamă de o plângere penală”. Dacă da, atunci știi prea bine că nu vine de la de la vreun puști de școală generală care nu a ajuns la lecția în care se predă „Acordul”, ci de la șefa Guvernului României în persoană.

Și bineînțeles că nu doar Viorica Dăncilă a spus „prezent” în selecția de personaje cuprinse în paginile cărții. Avem, de altfel, un întreg spectacol grotesc la care iau parte, pe rând și în comun, Petre Daea, Liviu Dragnea, Lia Olguța Vasilescu, Robert Negoiță, Florin Iordache, Tudorel Toader, Gabriela Firea, Norica Nicolai, Călin Popescu Tăriceanu și alți câțiva, care merită descoperiți în timpul lecturii, de dragul surprizei.

Cartea „Orice om îi este teamă” vine cu ceva mai mult decât simpla hăhăială la greșelile făcute de unii și alții la televizor. Aceasta explică și analizează expresiile „vedetă”, așa încât să se înțeleagă de unde vin greșelile și argumentează cu exemple de ce „scăpările” nu sunt simple erori care pot fi trecute cu vederea după momentul de amuzament, ci că acestea trădează o lipsă crasă de cultură.

Da, e teribil de amuzant când afli că un citat din Carmen Dan este ca o „nouă probă la dosarul și așa stufos al divorțului dintre gură și creier în sufrageria politică a PSD”. Sau că Viorica Dăncilă „are grijă să amintească de programul de guvernare și dacă o întrebi cât e ceasul”.

Totodată e înfiorător de trist atunci când realizezi că prezentul și viitorul cetățenilor din această țară e (încă) în mâinile unor personaje care ar pica cu brio examenul de Capacitate. „Personalitatea se plătește în PSD. Personulitatea, în schimb, te ajută să urci. Iar Viorica Dăncilă este aici exemplul perfect”, ne reamintește Paraschivescu. Sau ne mai spune și că „nu ar fi de mirare ca la un moment dat, candidații la funcții publice să fie obligați să aibă minimum o condamnare în palmares. Cu executare, de bună seamă”. Să nu uităm nici că „de o bună bucată de vreme, justiția din România e protagonista unui scandal de pornografie morală. Și, în același timp, poarta de cetate în care izbesc berbecii marilor infractori”.

„Sper să râdeți. Și sper să vă indignați”. Acesta este obiectivul declarat al cărții, care din perspectiva mea este cu prisosință atins.

„Orice om îi este teamă – Un partid, doi ani și un premier”, „cartea parastas a României după doi ani de Guvernare PSD”, „amenda simbolică pentru partidul care mai are puțin și își îngenunchează țara”, respectiv „instrumentul care măsoară trei decenii de speranțe înșelate și iluzii pierdute”, după cum o descrie însuși autorul, a apărut în 2018, la editura Humanitas. Cei interesați să o citească o pot achiziționa de la LibriM Sfântu Gheorghe, la prețul de 34 de lei.

Librăria este situată pe strada Grof Mikó Imre, nr. 7. Aceasta își așteaptă iubitorii de lectură, cu varietăți alese de cărți, dar și cafea și ceai, de luni până vineri, între 9:00 și 19:00 și sâmbătă între 10:00 și 15:00.

Rubrică realizată cu sprijinul LibriM Sfântu Gheorghe.

Distribuie articolul:
|