ACTUALITATE 23 iulie 2021

Un pacient al Spitalului Județean Sf. Gheorghe reclamă că a primit un diagnostic greșit

de Mirela Cara Dragu | 6203 vizualizări

Spitalul Judeţean de Urgenţă „Dr. Fogolyán Kristóf” din Sf. Gheorghe anchetează cazul unui pacient care s-a prezentat săptămâna trecută la Urgențe cu simptome de infarct, dar a fost trimis acasă cu diagnostic de atacuri de panică și recomandare de odihnă și hidratare. În aceeași zi, la distanță de câteva ore, pacientul în cauză a mers la Spitalul Județean Brașov, unde a fost operat de urgență și a primit diagnosticul de infarct miocardic. 

 

Cum a început totul

Marți, 13 iulie, Florin C. din Sf. Gheorghe avea o zi obișnuită de serviciu când a simțit un fel de apăsare în piept și o senzație de sufocare. Pentru că în urmă cu șapte ani a mai avut un infarct, nu i-a fost greu să recunoască simptomele. Nedorind să meargă la Urgențe fără să fie sigur că este cazul, Florin și-a sunat medicul de familie pentru un consult urgent. Acesta a decis că este suspect de infarct și l-a trimis de urgență la spital. „Am ajuns la ea (n.r. la medicul de familie), mi-a pus tensiometrul pe mână și, după ce mi-a luat tensiunea mi-a spus, «Îți chem o salvare. Nu conduce în halul în care ești sau, dacă te duci tu cu mașina, vorbim prin hands free până ajungi în curtea spitalului, dar ești suspect de infarct »”, relatează Florin, care a luat trimiterea de la medicul de familie și a mers imediat la spital. 

Ce spune pacientul că s-a întâmplat la spital

Referitor la experiența de la Urgențe, Florin C. are două mari nemulțumiri. Prima se referă la faptul că personalul de serviciu s-a concentrat mai degrabă pe partea de birocrație decât pe intervenția asupra sa. Cealaltă nemulțumire este legată de timpul lung de așteptare până la intervenție, care în cazurile de infarct sau accident vascular poate costa viața pacientului, dar și de diagnosticul primit. 

„Am ajuns în curtea spitalului, am intrat, am parcat unde am găsit un loc de parcare, nu unde se parchează salvarea. Deci totul perfect conștient. Am intrat la Urgență, am dat bună ziua, și bineînțeles, pe un ton foarte apăsat, am zis «Vă rog frumos, chemați un cardiolog, cred că sunt suspect de un infarct», având și hârtia de la medicul de familie pe care era scris că sunt suspect de infarct”, povestește pacientul în cauză, care spune că a cerut de trei ori să vină un cardiolog. 

Enervat de insistența angajaților de a prezenta buletinul pe care nu îl avea asupra lui și pe care încerca să îi convingă că este asigurat și că vor putea rezolva ulterior intervenției toate aspectele birocratice, Florin a exclamat «Ce este aici, urgență sau evidența populației? ». Cum e și de așteptat, atmosfera a devenit tot mai tensionată între cele două părți și lucrurile s-au complicat din acel punct. 

„Vreau să vă spun că, în timpul celor trei cereri ale mele de a chema un cardiolog, în stânga mea era cardiologul care urma să mă consulte peste o jumătate de oră, dar n-ar fi zis «Domnu cetățean, care sunteți un pic supărat sau speriat că aveți ceva, eu sunt cardiolog»”, mai povestește pacientul reclamant, care a accentuat în repetate rânduri că a cerut cu prisosință un cardiolog tocmai că pentru că avea aceleași simptome și aceleași stări pe care le avusese la primul infarct. 

„La Sfântu, m-au întins pe un pat, m-au legat la un monitor, ceea ce am văzut că au făcut și la Brașov, mi s-a făcut de trei sau patru ori electrocardiogramă. Ecograf nu țin minte să mi se fi făcut, dar poate, nu mai știu. Mi s-a luat sânge de două ori, după care mi s-a spus că nu se poate face nicio analiză că e prea gros sângele. Asta n-am mai auzit-o, dar e posibil. (...) Deci nu am analize de laborator că era prea gros sângele și ca atare aici se termină povestea Spitalului Județean”, descrie pacientul procedurile prin care își mai amintește că a trecut la Spitalul Județean din Sf. Gheorghe. 

Atacuri de panică - diagnosticul medicului de la Sf. Gheorghe

În cele din urmă, pacientul a fost preluat de medic și s-a trecut la efectuarea investigațiilor. „Era ora 12:00 (n.r. când a ajuns la spital). Am ieșit în jur de ora 14:00. Deci vreo două ore am stat eu pe la Urgențe ca să ies cu hârtiile pe care le am aici în față, catalogat cu atac de panică. Și mi-a spus că ar trebui să îmi schimb tratamentul actual de inimă că poate nu-și mai face efectul. Mi-a zis să merg acasă, să mă liniștesc, să mă hidratez, că am un atac de panică”, afirmă pacientul. 

Operat de urgență în aceeași zi la Spitalul Județean Brașov de infarct miocardic

Pentru că simptomele nu au dispărut și pentru că nu se putea liniști știind ce antecedente medicale are, Florin C. a decis să meargă la Spitalul Județean Brașov, unde spune că nu își amintește să fi fost atât de chestionat cu privire la actele de identitate. „Acolo (n.r. la Brașov) primul lucru a fost să mă pună la aparate și al doilea, când încă nici nu ieșise cu tot EKG-ul din imprimanta care îl scoate, a zis că de urgență în sala de operații. O diferență ca de la cer la pământ”, detaliază Florin. 

Coincidență stranie?

Pacientul care astăzi reclamă modul în care a fost tratat și diagnosticat la Spitalul Județean din Sf. Gheorghe nu se află la prima experiență de acest gen. În urmă cu șapte ani, când a avut primul infarct, a trecut printr-o situație similară. „Acum șapte ani, când am făcut primul infarct, tot singur m-am suit în mașină. La ora trei dimineața m-am dus. Tensiunea era tot așa 180 -190 și mi-au spus că se mai întâmplă în somn, așa, că poate m-am culcat agitat, mi-au dat o pastilă sub limbă și, a doua zi, cei de la privat mă operau de urgență. Ce coincidență!”, mai povestește Florin C. care spune că, spre deosebire de acum șapte ani, acum a ales să meargă la Urgențe Brașov pentru că știa că acolo sunt trimise cazurile care depășesc competențele medicilor de la Sfântu Gheorghe. 

Ce urmărește pacientul

Florin C., care este convins că nu este nici primul, nici ultimul caz de acest gen, afirmă că nu urmărește nici să obțină bani, nici să acționeze în instanță pentru daune morale. Este foarte contrariat de faptul că a fost trimis acasă în condițiile în care se știa istoricul său medical și se cunoștea posibilitatea apariției unor schimbări a stării sale în decurs de ore, așa cum se pare că s-a și întâmplat. A simțit însă nevoia să facă publică speța sa pentru a trage un semnal de alarmă. Consideră că, pe de o parte, spitalul și-ar putea îmbunătăți serviciile și ar putea găsi o cale de înlesnire a procedurilor, iar pe de altă parte, oamenii trebuie puși în gardă că e oricând binevenită și o a doua părere a unui alt specialist în cazul unui diagnostic. „La service te enervezi că nu îți leagă un furtun ca lumea sau nu îți pune bine roata și faci accident și e vorba de o mașină. E un fier și te enervezi și acolo dacă nu îți face ceva. Spitalul este un service al oamenilor numai că acolo e ceva legat de viață. Poți să trăiești sau poți să nu trăiești”, concluzionează Florin C., care sugerează ironic că unii angajați din Spitalul Județean i-au demonstrat că ar putea aplica cu succes pentru un job la Evidența Populației și care spune că va înainta o sesizare și către Colegiul Medicilor. 

Ce spune conducerea spitalului 

Pentru ca toate reclamațiile făcute de Florin C. să primească o confirmare, este nevoie de o analiză a faptelor din două perspective. Una ține de conduita cadrelor medicale care erau de serviciu la Urgențe în ziua respectivă, iar eventualele sancțiuni pot fi decise de către managerul spitalului, în urma anchetei interne. Cealaltă are legătură cu diagnosticul pus diferit (atac de panică la Sf. Gheorghe, față de infarct miocardic și intervenție de urgență la Brașov). Aceasta din urmă se face în urma unei analizei efectuate de specialiști în medicină care au competența de a se pronunța și sunt în măsură să o facă. De aceea, conducerea spitalului a declanșat deja o anchetă pentru elucidarea cazului lui Florin C. 

„Din primele informații bazate pe investigațiile paraclinice ce s-au făcut cu ocazia prezentării la urgență, pacientul în cauză nu a prezentat semnele unui infarct. La prezentare la Urgență, echipa medicală a confirmat antecedentele medicale ce au fost prezentate de pacient în mod verbal, fără documente oficiale. Pacientul a fost consultat încă din primul moment, iar din analizele efectuate în cadrul spitalului nostru, analize medicale însemnând analize de sânge, EKG-uri, erau în parametri normali. Cu toate acestea, este posibil ca analizele EKG făcute la intervale orare diferite, cum s-a făcut în cadrul spitalului Brașov să prezinte alte rezultate. La fel și analizele medicale pe sânge. În speța de față există EKG-ul, nu prezintă diferențe, doar rezultatul de analize la marker-ii cardiaci. Din punctul nostru de vedere, urmează să stabilim concluzii în cadrul unei anchete interne, iar în măsura în care vom constata că a fost vorba despre o eroare sau o atitudine necorespunzătoare din partea personalului medical se vor lua măsuri, așa cum de altfel am făcut și de fiecare dată când o situație a impus acest lucru. Am discutat deja astăzi cu pacientul în cauză, am avut o discuție de două ore, în care am lămurit niște aspecte. Urmează ca, în perioada următoare, să continuăm partea noastră de anchetă”, a declarat managerul Spitalului Județean, András-Nagy Róbert. 

Conform actualului cod al muncii, sancțiunile în asemenea situații pornesc de la un simplu avertisment și pot ajunge până la concediere. 

Distribuie articolul:  
|

ACTUALITATE

De acelasi autor

Comentarii: 1

Adaugă comentariu
Ibolya Ilyés, 23 iulie 2021
Toată înțelegerea şi compasiunea pentru domnul Florin, cu urări de sănătate. Într-un sistem abrutizat, dezumanizat, în care OMUL devine o cifră statistică, e greu să cauți empatie şi , citeste integral
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.