Staţiunea Covasna – demersuri pentru dezvoltarea turismului
Din luna ianuarie a fost introdusă o taxă turistică care va fi utilizată la dezvoltarea serviciilor turistice din staţiune
Oraş balnear şi staţiune de interes naţional, Covasna a devenit în ultimul an tot mai prezent în schema investiţiilor sau iniţiativelor turistice şi continuă şi în 2010 paşii spre o dezvoltare cât mai accentuată a acestui domeniu extrem de important atât pentru staţiune, cât şi pentru judeţ.
În seria demersurilor făcute de autorităţile locale pentru dezvoltarea turismului la Covasna se înscrie şi o iniţiativă locală care a intrat în vigoare începând din luna ianuarie.
Primarul Lorincz Zsigmond a afirmat că în Consiliul Local (CL) a fost votată o taxă turistică în valoare de 1 leu/zi/persoană care se aplică tuturor turiştilor care vin în staţiune, atât la pensiuni şi hoteluri, cât şi la Spitalul de Cardiologie.
Scopul acestei taxe este de a folosi banii strânşi pentru dezvoltarea serviciilor turistice din Covasna.
„Vrem să cumpărăm un trenuleţ pe roţi care se va plimba prin oraş şi împrejurimi şi totodată vom scoate o hotărâre de Consiliu şi pentru înfiinţarea unei formaţii de majorete şi a unei fanfare. Deja am şi primit bani din această taxă, aproximativ 5.000 de lei până acum. Preconizez că vom obţine în jur de 800.000 de lei – un milion de lei pe an în acest fel”, a spus primarul.
Programe pentru turişti
Taxa se încasează pe baza unui sistem cu cupoane care se acordă şefilor de hoteluri sau pensiuni o dată pe an, iar de aici banii sunt viraţi în bugetul local.
Un trenuleţ de genul celui turistic pe care Primăria intenţionează să îl cumpere ar costa între 70.000 – 100.000 de euro, însă se estimează că va avea un mare succes la turişti.
„Nu sunt bani pentru Consiliul Local, până la urmă o să fie bani pentru hoteluri sau unităţi de cazare. Cu cât poţi să oferi ceva mai mult pentru turişti, până la urmă tot cei care au hotel vor avea profit, nu Consiliul Local. Consiliul este un partener (...) Pe lângă trenuleţ, o să avem şi majorete şi fanfară şi vom face în sezonul estival în aşa fel încât la fiecare sfârşit de săptămână să fie programe pentru turişti. Dorim ca atunci când omul intră în Covasna să simtă că nu cum a fost până acum, aceleaşi zile, ci se mai schimbă câte ceva”, a explicat Lorincz Zsigmond.
Taxa va fi permanentă de acum acolo şi autorităţile intenţionează să realizeze din banii strânşi cât mai multe lucruri în folosul promovării turistice. Astfel, se doreşte amenajarea unui traseu de plimbare pentru turişti, sau alei pentru biciclete, şi chiar dacă ele nu vor apărea peste noapte sau într-un an, există demersuri în acest scop, a mai spus primarul.
Biroul turistic – aproape de lansare
Tot în domeniul turistic, Biroul de Informare Turistică din staţiunea Covasna, la care ministrul Elena Udrea a pus piatra de temelie anul trecut, este finalizat în proporţie de 95% şi este programat să fie deschis pe 25 februarie, în prezenţa Elenei Udrea.
Biroul Turistic este extrem de important în promovarea şi dezvoltarea turistică a zonei, tot ce îi mai lipseşte acum fiind un angajat. Primăria a făcut demersuri pentru a angaja o persoană, însă răspunsul Prefecturii a fost deocamdată că nu se pot face angajări. Urmează să se găsească însă o soluţie pentru ca Biroul să fie dat în folosinţă cu angajat cu tot.
Investiţia s-a ridicat la 750.000 de lei, din fonduri alocate de Ministerul Turismului.
O altă investiţie pe care acest minister o va sprijini la Covasna este înfiinţarea unui Centru Welness. Staţiunea este cuprinsă în buget cu proiectul tehnic şi studiul de fezabilitate pentru această investiţie care va fi realizată pe un teren de 6 hectare între Covasna şi Chiuruş.
Se măreşte intravilanul
Tot anul acesta, autorităţile din Covasna intenţionează să realizeze şi adopte şi noul Plan Urbanistic General (PUG) al oraşului, prin care se va mări intravilanul. „Avem nevoie de terenuri pentru că sunt semne că se închiriază locuri pentru hoteluri”, a spus primarul, amintind că au fost depuse 3 cereri pentru moteluri, de către o firmă din Galaţi şi două din Sfântu-Gheorghe, semn că turismul balnear nu a murit.
O altă investiţie se referă la patinoar, pe care Primăria intenţionează să-l cumpere după ce l-a închiriat în luna decembrie, pentru a-l pune la dispoziţia oamenilor. Acesta va costa cam 100.000 de euro.
De asemenea, Penny Market a primit vineri autorizaţie de construcţie pentru un supermaket, iar SIF Transilvania a primit autorizaţie de construcţie pentru Hotelul Căprioara. „Eu am convingerea că va fi investiţie în Căprioara, din informaţiile mele 5 – 6 milioane de euro şi vor să fie de patru stele”, a mai spus Lorincz.
Consiliul Local – locomotivă a investiţiilor
Printre punctele slabe ale staţiunii, edilul a amintit lipsa unui ştrand sau lipsa unei săli de spectacole – în condiţiile în care cinematograful Victoria nu a fost recuperat încă şi Primăria a dat în judecată RADEF pentru neaplicarea ordonanţei de urgenţă -, de asemenea sunt probleme din cauza lipsei unor asociaţii de proprietari prin care să fie accesate fondurile pentru termoizolarea blocurilor.
Un alt aspect ar fi că în Covasna 75% din turism este de natură socială, cei care vin aici fiind cu bilete subvenţionate.
„Consider că CL trebuie să-şi sume marketing-ul turismului, să fie locomotiva pentru a fi investiţii în turism şi normal în timp va trebui să convingem oamenii să investească. Înainte de 1990 la case particulare erau cazaţi cam o mie de oameni, vrem să ajungem la acest nivel în timp, cei care merg la tratament să fie subvenţionaţi ca la hotel. În Covasna turismul trebuie să devină o industrie unde oamenii să aibă posibilitatea de a supravieţui”, a mai afirmat Lorincz Zsigmond.
În ceea ce priveşte biletele de tratament, primarul a avut o discuţie la nivel de minister pentru ca acestea să poată fi prevăzute din lunile noiembrie-decembrie şi oamenii să poată veni la tratament încă din ianuarie, nu ca acum din martie – aprilie sau când există buget.
Ana Sidon