Spitalul Județean aspiră la acreditarea de spital cu grad mare de încredere
O echipă de specialiști a controlat timp de o săptămână tot ce se putea controla la Spitalul Județean „Dr. Fogolyán Kristóf” din Sfântu Gheorghe, apoi a întocmit un raport de evaluare în urma căruia conducerea Spitalului speră că va primi acreditarea necesară încheierii contractului cadru cu Casa de Asigurări de Sănătate. Rezultatul evaluării îl vom afla abia anul viitor.
Managerul spitalului, András-Nagy Róbert, a declarat că această acreditare este o cerință a Uniunii Europene, iar cei care nu se conformează nu vor putea încheia contracte cu CAS începând cu 1 ianuarie 2016. „Acreditarea înseamnă de fapt un certificat prin care se arată că la unitatea medicală respectivă sunt respectate cerințele în ceea ce privește actul medical, cel de îngrijire, de cazare etc. Standardele pe care spitalele trebuie să le atingă au fost elaborate din 2009, majoritatea lor se referă la actul medical în sine și la îngrijire, însă sunt și unele organizatorice” – a declarat András-Nagy Róbert. Acesta a mai spus că din totalul de 480 de spitale din țară s-au înscris pentru procesul de evaluare 460, iar până în data de 20 noiembrie au fost acreditate 77. Alte 56, printre care și Spitalul Județean „Dr. Fogolyán Kristóf”, urmează acest proces în perioada 20 noiembrie – 20 decembrie.
Aproape 2.500 de cerințe
Managerul a spus că evaluatorii au venit cu o listă de 2.471 de cerințe ce trebuiau să fie îndeplinite, din care în cazul spitalului pe care îl conduce nu s-au îndeplinit 131. „Majoritatea acestor deficiențe se datorează lucrărilor de consolidare, renovare și modernizare care se desfășoară la ora actuală la spital. Au fost și unele minore, de exemplu lipsa unor marcaje, însă și unele mai mari, cum ar fi lipsa căilor de acces pentru persoanele cu dizabilități. Avem asemenea căi, dar nu peste tot, iar rezolvarea situației este în unele cazuri destul de complicată. La Secția de Psihiatrie, de exemplu, rămâne de văzut cum putem construi această cale de acces pentru că vorbim de o clădire monument” – spune managerul spitalului. Acesta a menționat că nu s-au găsit nereguli în ceea ce privește organizarea spitalului, protocoalele medicale sau managementul instituției.
Spital de încredere
Directorul medical al spitalului, dr. Antal Álmos, a declarat că speră să obțină acreditarea de spital cu grad mare de încredere pentru că întreg colectivul unității, la toate nivelele, a muncit enorm pentru a pune la punct toate aspectele cerute de evaluatori. „Eu am încredere în unitatea în care lucrez, știu ce se poate rezolva aici și ce nu. Ceea ce e sigur e că puține spitale județene de gradul III, așa cum este și al nostru, arată ca cel din Sfântu Gheorghe, și asta nu o spun doar eu, ci au spus-o și evaluatorii. Noi nu vrem să concurăm cu nimeni, ne cunoaștem competențele, iar scopul nostru este acela de a le oferi pacienților cele mai bune condiții și servicii” – a spus directorul medical.
Costuri mari
Managerul András-Nagy Róbert a vorbit și despre costurile acestei evaluări, care sunt destul de mari. Taxa de înscriere în procesul de evaluare a costat 150.000 de lei, la care se adaugă 700-800.000 de lei bani cheltuiți pe investiții. „Standardele au fost stabilite la nivelul Uniunii Europene, și cu toate că nu s-au cerut lucruri cu care să nu fiu de acord, am avut nevoie de multe investiții. A fost consumată o cantitate imensă de hârtie, evaluatorii au verificat totul. Au vorbit cu pacienții, cu familiile lor, și au făcut verificări ample. Ceea ce mă bucură este faptul că spitalul a reușit crearea unui sistem, că muncim sistematic pe baza protocoalelor, ceea ce este foarte bine, și ceea ce mă face să fiu încrezător că vom primi acreditarea la care sperăm” – a concluzionat managerul András-Nagy Róbert.