Școlile de cartier din Sfântu Gheorghe nu-și mai justifică existența
Finanțările limitate vor produce primii șomeri din învățământ, în vreme ce unele școli sunt în situația de a dispărea
Sistemul de învățământ covăsnean și în special cel din Sfântu Gheorghe are mari probleme ca urmare a unei scăderi continue a populației școlare în ultimii ani, ceea ce a determinat Ministerul Educației să tragă un semnal de alarmă în teritoriu. Situația este gravă pentru întregul sistem, cu atât mai mult pentru cel cu limba de predare română, unde copiii sunt mult mai puțini și dispersați în tot mai multe unități școlare iar schema posturilor didactice continuă să fie prea mare. Situația trebuie schimbată odată cu începerea anului financiar 2014, iar Inspectoratul Școlar Județean (IȘJ) a solicitat Consiliului Local Sfântu Gheorghe elaborarea unui plan pentru modificarea rețelei școlare. Aceasta trebuie finalizată până pe 20 decembrie, urmând ca apoi Consiliul de Administrație al IȘJ să dea sau nu aviz favorabil noii scheme a rețelei școlare.
Numărul elevilor scade, cel al posturilor se menține
Inspectorul școlar general al județului, Keresztély Irma, a declarat că este nevoie de o reorganizare totală a școlilor, mai puțin a celor din mediul rural, unde s-au efectuat deja toate reducerile posibile. Keresztély a explicat că pentru anul financiar 2014 este absolut necesară o corelare a numărului de posturi aprobat și bugetul alocat pe baza costului standard de finanțare/elev. Acest cost este în prezent de 2.420 de lei/elev, o sumă care nu e suficientă, cu atât mai mult cu cât avem prea multe cadre didactice și prea puțini elevi. Iar dacă suma nu va fi modificată de Minister, fondurile salariale nu vor mai putea fi acoperite în totalitate – așa cum deja se întâmplă, fiind necesare tot felul de redirecționări de bani și rectificări bugetare. Pornind de aici, județul Covasna se află în coada clasamentelor atunci când vine vorba despre o echitate între numărul de elevi și cel al cadrelor didactice, mereu sub media pe ţară – fie că vorbim de rural sau urban.
„Există un declin permanent al populației școlare, iar de la 48.000 de elevi în 1997/1998, am ajuns să avem în jur de 36.000 de elevi. Scăderile au fost permanente de la an la an, dar numărul posturilor din sistem nu s-a modificat semnificativ, în prezent având 4.137 de posturi în sistem, ceea ce înseamnă 19,61 de elevi la clasă, când media pe țară este de 21,85 de elevi”, a explicat Keresztély Irma, subliniind că nicio clasificare posturi/elevi, pe diverse etaloane, nu arată că județul nostru ar sta „bine”.
Restrângeri de activitate la grădiniţe
Iar concluzia este că, de acolo unde nu e, nici nu se poate obține ceva. Și pornind de aici, Sfântu Gheorghe are două mari probleme: prima e legată de nerentabilitatea unor grupe și posturi didactice din cadrul Grădinițelor cu Program Prelungit (GPP) și a claselor cu predare în limba română, dispersate în mai multe unități școlare.
„La GPP-uri există aceeași finanțare ca la grădinițele cu program normal; diferența e că la primele avem câte două educatoare, dincolo numai una. Și nu e normal ca două educatoare să se ocupe de grupe de câte 18 copii, după cum nici salarizarea lor nu poate fi una adecvată. Am cerut deja directorilor de GPP-uri să se reorganizeze, astfel încât să existe minim câte 25 de copii în grupe și să diminuăm numărul acestora”, a declarat Keresztély Irma.
Potrivit acesteia, măsura va genera restrângeri de activitate și inclusiv reduceri de posturi pentru o parte din personal – tocmai ceea ce directorii de grădinițe au încercat să evite în ultimii ani, însă aceste măsuri vor fi luate pe baza evaluării fiecărui cadru didactic. Șefa IȘJ a admis că unele cadre didactice vor ajunge pe posturi vacante temporar, ceea ce, iată, aduce o schimbare mare într-un sistem care până acum părea destul de sigur.
„Cred că va începe și în învățământ să se resimtă ceea ce în alte domenii de activitate se simte deja de câțiva ani... și asta va face să apară primii șomeri din învățământ. Dar trebuie să facem ceva, nu putem acționa numai pe empatie, căci altfel sistemul riscă să intre în colaps”, a mai spus Keresztély, arătând că se dorește ca astfel de măsuri să fie luate la nivelul fiecărui județ, pentru a nu se mai merge pe numărul maxim de posturi ci pe cel absolut necesar, astfel încât să existe încadrări în bugetele alocate.
Referitor la directorii GPP-urilor, aceștia sunt așteptați să prezinte planurile de reorganizare în luna februarie a anului viitor, iar Keresztély Irma și-a exprimat speranța că acestea vor fi pertinente și realizabile, nu posibile doar pe hârtie.
Clasele cu efective sub minim trebuie să dispară
În vreme ce în restul județului s-a redus destul de mult în sistemul de învățământ, la Sfântu Gheorghe continuăm să avem o rețea supradimensionată – din nou, din cauza GPP-urilor numeroase dar cu număr redus de copii în fiecare grupă, dar și din cauza predării în două limbi. Iar aici intervin adevăratele provocări, IȘJ apreciind că nu se justifică existența funcționării în fiecare unitate școlară a unor clase cu efective de câte 10-15 elevi.
„Toate școlile au o problemă în acest sens și dorim aducerea claselor la efective de 25-30 de elevi. Iar pentru linia cu predare în limba română este necesară o nouă concepție și reorganizarea rețelei. Am prezentat situația la nivel local și am cerut comunității române să vină cu propuneri – mi se pare firesc ca aceste propuneri să vină din partea lor”, a spus Keresztély, arătând că Sfântu Gheorghe nu-și mai poate permite, financiar vorbind, finanțarea de clase cu predare în limba română unde sunt câte zece elevi. Keresztély Irma a precizat însă că situații similare se găsesc și în învățământul cu predare în limba maghiară, chiar dacă acestea nu sunt, poate, atât de evidente.
Școlile de cartier nu-și mai justifică existența
Pornind de la acest punct, Keresztély Irma a arătat că, în aceeași idee, în aceste vremuri nu se mai justifică în Sfântu Gheorghe existența a cel puțin patru școli de cartier; este vorba despre Școlile Generale Gödri Ferenc, Ady Endre, Nicolae Colan și Váradi József.
„Consider că formarea din aceste patru școli a numai două ar satisface nevoia de gimnaziu în Sfântu Gheorghe. Nu suntem într-o metropolă cu distanțe mari, nici nu se pune o astfel de problemă, mai ales că oricum părinții nu iau în calcul acest factor atunci când aleg școala. Dar sunt prea multe cele patru, nu se mai justifică, plus că mai avem clasele primare și gimnaziile din licee”, a declarat șefa IȘJ, apreciind totodată că și cele patru grupuri școlare (licee tehnologice) din Sfântu Gheorghe sunt prea mult pentru oraș.
Atingând subiectul liceelor și colegiilor naționale care au în componență inclusiv clase primare și gimnaziale, Keresztély a spus că niciunul dintre marile oraşe – ale țării sau din străinătate, nu adoptă o astfel de practică. Pentru că, întotdeauna, învățământul primar „se pierde” în marea claselor de liceu, iar cadrele didactice ajung să fie tratate cumva periferic tocmai pentru că reprezintă un segment „mic”.
„În opinia mea, logic ar fi să găsim o clădire în centrul orașului, unde să înființăm o școală primară în care să înglobăm secția maghiară și română pentru acei părinți care vor neapărat să-și dea copiii la liceele din centrul oraşului – Liceul Székely Mikó, Liceul Mikes Kelemen și Colegiul Național Mihai Viteazul. Pentru că e o modă asta, iar apoi ajung părinții să vină apoi la noi să ceară transferul, că nu se descurcă copiii la școală. S-a ajuns la o modă plină de aberații, în care copilul trebuie să fie neapărat la școală în centru – și apoi ne mirăm că școlile de cartier nu mai au elevi”, a argumentat Keresztély, admițând că dincolo de barierele legislative ori de alte interese, mai există și barierele pe care le pun mentalitățile.
Reorganizarea, vitală pentru secțiile cu predare în limba română
Una peste alta, conducerea IȘJ a ținut să sublinieze ferm că reorganizarea rețelei școlare este imperios necesară, drept pentru care a atenționat că responsabilitatea Consiliului Local în acest sens e una mare, căci în funcție de această reorganizare va veni și finanțarea.
Datele IȘJ arată că, la nivel de județ, din 7.162 de preșcolari, 2.117 (29%) sunt la secția română. La învățământul primar, din 11.534 de elevi, 3.393 învață în limba română, iar la gimnaziu avem 2.569 de elevi care învață în română, dintr-un total de 8.777. Iar la Sfântu Gheorghe, avem 713 elevi în învățământul primar de limba română și alți 483 la gimnaziu. La Școala Generală Nicolae Colan, de exemplu, în gimnaziu există doar 26 de elevi care învață pe linia cu predare în limba română.
„Cred că îndârjirea de a menține clasele în anumite școli e o pedeapsă pentru elevi, căci ei nu vor face niciodată performanţă în asemenea condiții”, a mai punctat Keresztély Irma.
Inspectorul școlar adjunct al județului, consilierul local Rădița Palela, cea care a fost desemnată să vină cu propuneri din partea comunității românești, ne-a declarat că deocamdată se află la momentul în care se fac analize la nivelul școlilor.
„Am lansat dezbateri la nivelul școlilor, pentru a vedea, împreună cu părinții și cadrele didactice, care ar fi cele mai bune soluții pentru o reorganizare”, a declarat Rădița Palela.
Chiar dacă proiectul de reorganizare a rețelei de învățământ privește întreaga comunitate locală – căci schimbări vor fi și pentru români și pentru maghiari, Consiliul Local nu a anunțat, deocamdată, o dezbatere publică în care populația să aibă șansa să își spună părerea vizavi de ceea ce ar dori pentru viitorul învățământului din Sfântu Gheorghe.