ACTUALITATE 9 iulie 2017

Proiectul EuroScola continuă la CNMV; descoperiri surprinzătoare la Arhivele Naționale

de Iulia Drăghici - Taraș | 2295 vizualizări

Elevii și profesorii implicați au văzut cu ochii lor documente originale semnate de însuși Mihai Viteazul

Chiar dacă este vacanță, elevii și profesorii Colegiului Național „Mihai Viteazul” din Sfântu Gheorghe continuă munca începută în cadrul proiectului EuroScola2017 – „Clădirea Colegiului Naţional „Mihai Viteazul” ca obiect de patrimoniu”, derulat sub egida – Descoperă şi promovează patrimoniul cultural. Cercetarea în arhive, desfășurată în ultimele două săptămâni, a fost una dintre cele mai importante activități întreprinse în cadrul programului, iar munca celor implicați s-a lăsat cu descoperiri surprinzătoare.

„Până în prezent echipa de proiect a realizat o serie de materiale de promovare, un site al proiectului, o pagină de Facebook, dar în acelaşi timp a demarat o serie de acţiuni, cele mai importante fiind următoarele: lansarea proiectului în luna iunie alături de partenerii noştri, interviuri cu personalităţi marcante în evoluţia acestei instituţii şi nu în ultimul rând trebuie să menţionăm activitatea de cercetare din cadrul Arhivelor Naţionale ale județului Covasna, unde împreună cu elevii am descoperit o serie de noi informaţii despre unitatea noastră de învăţământ, dar am trăit şi momente emoţionante”, ne-a pus în temă una dintre coordonatoarele proiectului, profesoara Maria Băilă.

Entuziasm general în timpul vizitei la Arhive

Potrivit spuselor profesorilor coordonatori, cercetarea documentelor a fost o activitate tratată cu entuziasm și curiozitate de toți cei implicați.

„Întregul proces de cercetare în arhive a avut un impact emoțional, atât pentru profesori cât și pentru elevi, deoarece puteam să atingem documente vechi de peste o sută de ani. Totodată curiozitatea care ne impulsiona în dorința de a găsi informații inedite despre școala noastră, a determinat o stare de entuziasm general printre cei care au venit la arhive. (...) Căutam documente referitoare la colegiul nostru și am găsit unele extrem de interesante. În primul rând aș menționa un Anuar al Școlii Regina Maria din perioada 1922-1923 în care erau menționate informații despre profesorii care predau în anul acela, activitățile derulate de școală, excursiile organizate, situația elevilor la sfârșitul anului școlar și câteva din șezătorile organizate, acestea având și un scop educativ  în sens moral, etic și filosofic. Apoi am găsit registre matricole din perioada 1910 - 1911, care cuprindeau informații despre situația la învățătură a elevilor, materiile studiate, locul de proveniență – unii dintre ei fiind din satele învecinate orașului. Consider că două dintre aceste documente sunt de o mare valoare - și anume am găsit planurile desenate de arhitectul care a proiectat clădirea școlii, cu toate corpurile aferente – chiar dacă unele și-au mai schimbat destinația de-a lungul timpului. Cel de-al doilea document de o mare valoare istorică și în același timp emoțională este un document de la 1600 cu semnătura lui Mihai Viteazul și care are în același timp și o valoare simbolică pentru denumirea colegiului nostru”, a explicat profesoara Constanța Balog.

„A fost o experiență în primul rând nouă pentru mine, a fost foarte interesant să studiem documente vechi care fac parte din istoria locală a orașului. În al doilea rând, experiența de la arhive a fost într-o oarecare măsură emoționantă deoarece importanța descoperirii evenimentelor din trecut, mai ales cele legate de o clădire de suflet pentru noi, este una foarte importantă. Aceasta experiență ne-a ajutat foarte mult în cadrul proiectului nostru pentru că am descoperit lucruri noi despre școala noastră”, este de părere eleva Andra Floroian.

În ceea ce privește cele mai importante descoperiri, elevul Adrian Papuc, olimpic la istorie, ne-a spus: „Până în prezent, echipa noastră a descoperit din documentele studiate numeroase asemănări, dar și deosebiri între prezentul instituției și trecutul său de un secol, în ceea ce privește modul de organizare și funcționare. Am putut observa de asemenea modul în care aceste caracteristici au variat în funcție de contextul istoric, cele mai reprezentative schimbări în acest sens fiind denumirea instituției și limbile în care au fost emise documentele. De asemenea, am avut oportunitatea de a studia schițele originale ale clădirii datând din anul 1908. Cu această ocazie am observat și în domeniul arhitectural diferențe față de prezenta clădire, printre care stilul ornamental, dispunerea diferită a claselor și a laboratoarelor, prezența mai multor spații verzi în curtea instituției, construirea diferită a corpului de legătură dar și funcționarea în corpul B a internatului”.

Efectul cercetării în arhive asupra elevilor

Sunt multe avantajele pe care le aduce elevilor acest proiect, printre care și munca în echipă sau posibilitatea de a descoperi lucruri noi. Totodată, în mod special prin cercetarea în cadrul arhivei din Sfântu Gheorghe, participanții au dobândit o serie de abilități importante, ne spun coordonatorii.

„Prin cercetarea în arhive, elevii dobândesc abilități și tehnici de a lucra cu surse primare, de a citi un document vechi, a selecta informațiile importante și de a crea un aparat critic necesar în orice lucrare bazată pe cercetare. Așa cum știm, azi elevii obțin informații mult mai facil datorită internetului și de cele mai multe ori folosesc o sursă fără a o verifica sau se limitează la primul link pe care îl găsesc. Cercetarea în arhive înseamnă mult mai mult, îți dă acces la mai multe surse, care, coroborate pot întregi informațiile despre o temă, un subiect de cercetare. În plus poți avea privilegiul de a fi primul care descoperă un document care conține informații despre o temă de cercetare. Prin urmare elevii își formează anumite competențe de gândire critică, capacitate de analiză și sinteză, dar și de redactare”, ne-a explicat Constanța Balog.

Pașii următori în cadrul proiectului

Cercetarea în arhive a fost un singur pas, într-adevăr unul foarte important, în ceea ce înseamnă proiectul EuroScola. Promovarea clădirii CNMV ca obiect de patrimoniu este un obiectiv amplu, care implică o mulțime de alte activități.

„Până la 1 septembrie când elevii se vor întoarce de prin excursii, tabere sau concedii cu părinţii vom lucra în echipă restrânsă şi ne vom schimba în funcţie de priorităţile fiecăruia. Astfel, vom lucra cu acei copii care sunt în oraş sau vom continua activităţile on-line deoarece o componentă esenţială a proiectului o constituie chiar activitatea de promovare a colegiului nostru pe care noi l-am ales din rândul monumentelor istorice din oraş. Astfel vom definitiva site-ul proiectului şi vom lucra la materialul documentar despre istoricul clădirii colegiului nostru. În septembrie ne vom reuni cu toţii şi ne vom continua activităţile conform planului stabilit la nivelul echipei. Dintre activităţile ce urmează a se derula pot menţiona doar câteva: un film documentar, filmul 3D, flash moburi, realizarea unui amplu articol cu istoricul şcolii, denumirea cabinetului de istorie cu numele Reginei Maria într-un cadru festiv şi multe alte activităţi care le vom prezenta la momentul respectiv”, ne-a declarat profesoara Maria Băilă.

Proiectul EuroScola se desfășoară în perioada mai – octombrie 2017 și implică circa 24 de elevi ai Colegiului Național „Mihai Viteazul”. Dacă se vor clasa pe primele locuri la nivel național, cei 24 de elevi din Sfântu vor avea ocazia să participe, alături de alți circa 500 de elevi din toate țările Uniunii, la Ziua EuroScola, organizată la Parlamentul European de la Strasbourg în 2018.

„Poate că unii dintre noi caută să-și lărgească orizonturile cât mai mult cu putință prin acumularea de experiențe noi, alții își propun să lege cât mai multe prietenii, dat fiind că toți participanții sunt deschiși, dornici să alcătuiască un colectiv bine închegat, altora le surâde ideea unei călătorii în Strasbourg, la Parlamentul European (căci aceasta este miza concursului de proiecte EuroScola 2017). Însă, pe lângă toate acestea, mai presus de orice așteptare proiectată în viitor, este dulcea mulțumirea de sine pe care o trăim în prezent, mulțumire datorată conștientizării faptului că eforturile noastre sunt apreciate, susținute și promovate”, ne-a spus un alt elev implicat în proiect, de asemenea olimpic la istorie, Tudor Goicea.

Alte detalii și informații despre proiectul EuroScola derulat la Colegiul Național „Mihai Viteazul” pot fi obținute accesând pagina de Facebook - EuroScola CNMV 2017.

 

 

Distribuie articolul:  
|

ACTUALITATE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.