ACTUALITATE 5 august 2021

Problema apei potabile din Ghidfalău, un „vodevil” fără sfârșit

de David Leonard Bularca | 1403 vizualizări

Care este explicația Gospodăriei Comunale, cea care administrează rețeaua de apă

Clienții Gospodăriei Comunale SA Sfântu Gheorghe – operatorul regional al județului Covasna - din Comuna Ghidfalău se confruntă cu o situație cel puțin neplăcută. Conform informațiilor primite de la un localnic, încă de anul trecut, în perioada verii, apa care curge prin robinetele din casele oamenilor este încărcată cu mizerii și foarte tulbure. Sesizările făcute către operatorul rețelei de apă nu au primit încă un răspuns, iar în tot acest timp, oamenii cumpără apa de la magazin, pentru a evita riscul de îmbolnăvire la care s-ar expune prin consumul de apă de la rețeaua publică. Directorul Gospodăriei Comunale, Kozsokár Attila, a recunoscut că au fost probleme la gradul de turbiditate a apei, însă le pune pe seama unor lucrări și spune că, de obicei, în câteva minute de la reluarea furnizării, apa ar trebui să se prezinte într-o stare bună. 

Persoana care ne-a semnalat problema pe care o întâmpină cetățenii din Ghidfalău cu privire la furnizarea apei este chiar un consilier local al Comunei, Máthé István. Acesta ne-a spus că mai mulți cetățeni s-au plâns cu privire la această situație și au făcut chiar și sesizări.

„Problema este în Comuna Ghidfalău, deci în toată Comuna, cu apa potabilă care este furnizată de Gospodăria Comunală, ei aprovizionează, ei întrețin. Am avut multe, multe sesizări către ei din cauză că, în timpul zilei, când e căldură, dispare presiunea de pe conductă și, după ce revine, în general după masa spre seară, iese o apă… Doamne, ferește! Eu sunt și consilier local în Comună, de aia sunt sesizat de mai multe ori de către consumatori”, a declarat consilierul local, care a mai precizat și că situația persistă încă de anul trecut, din perioada verii, iar asta pentru că, spune el, consumul este mai mare în această perioadă a anului, pentru că oamenii își udă și grădinile și folosesc în general mai multă apă. 

Este posibil ca situația să se fi creat în urma schimbării unor pompe

Contactat pentru lămuriri, directorul Gospodăriei Comunale, Kozsokár Attila, a dorit să vorbească cu „cifrele pe masă”, astfel încât să ofere date concrete. Astfel, după ce a cerut informații de la colegii săi, ne-a informat că, în primele luni ale anului 2021, nu au fost făcute intervenții pe rețeaua de la Ghidfalău. 

„N-au fost probleme, n-au fost intervenții în perioada asta, ianuarie – iulie. Singurele intervenții - dar nu au fost în rețea, au fost pe sistem - erau legate de niște pompe care au fost schimbate la Zălan, mi se pare. La o stație de pompare cred că am pus niște pompe de o capacitate mai mare. În rest, efectiv probleme pe rețea nu au fost deci nu am intervenit. La un moment dat, poate că în momentul în care s-a pus în funcție pompa nouă, este posibil, așa, provizoriu, să apară niște probleme, dar în rest nu sunt probleme de rețea, de potabilitate”, a spus Kozsokár Attila, care a mai precizat că în ultimele două luni s-au făcut trei buletine de analiză și doar în cazul unuia a reieșit că turbiditatea se află peste parametrii normali. 

Sesizări (ne)făcute și răspunsuri (ne)primite?

Tot consilierul local din Comuna Ghidfalău spune că mai mulți cetățeni au făcut mai multe sesizări cu privire la calitatea apei care ajunge în casele oamenilor, însă acestea ar fi rămas fără răspuns. Sau, când s-a primit un răspuns, nu a fost tocmai cel dorit. 

„Chiar dacă am sesizat de mai multe ori, am un prieten care zilnic sesizează furnizorul și într-o zi s-au supărat și i-au zis că: «Domnule, dacă nu vă place, vă dăm drumul să plecați de la noi, deci închidem robinetul și gata, faceți ce vreți»”, ne-a spus Máthé István. 

Totuși, directorul Gospodăriei Comunale, Kozsokár Attila, spune că în total au fost înregistrate doar trei sesizări, între care două solicitau analize de laborator. 

„Este o sesizare, o reclamație, dacă doriți, care a venit la sfârșitul lunii trecute de la un domn. Dânsul spune acolo în reclamație că ne-a sesizat de mai multe ori. Noi am verificat în sistem, am rugat-o și pe colega de la secretariat să se uite dacă au mai fost niște înregistrări la noi din partea acestui domn. Nu au fost deloc, nici anul acesta, nici anul trecut. Deci asta e prima și ultima adresă pe care am primit-o de la dânsul (…). Ne-am uitat dacă au mai fost de la alți consumatori. Mai erau două cazuri în care ni s-a solicitat să luăm niște probe și să facem analize de laborator”, a explicat directorul.

Care ar putea fi cauzele problemei

Máthé István spune că stația de pompare nu mai face față la filtrarea apei, din cauza numărului prea mare de beneficiari ai serviciului.

„Ei au investit într-o centrală pentru pompare, pentru filtrare, o sumă destul de mare, chiar cu câțiva ani în urmă a apărut și în ziare, că ce investiție au făcut… Dar atunci nu era sistemul așa mare. Acum au mai prelungit sistemul către Angheluș și nu mai rezistă din păcate. Filtrarea nu mai funcționează”, spune consilierul local.

Totuși, directorul Gospodăriei Comunale, Kozsokár Attila, îl contrazice și spune că nici măcar la nivelul Comunei Ghidfalău nu sunt toți cetățenii racordați la rețeaua de apă, deci nu se pune problema unui număr prea mare de beneficiari.

„Un număr foarte mare de utilizatori nu avem. Ultimele statistici pe care le am eu, la nivel de Comună am avut o rată de racordare undeva la 65-67%, deci nici nu putem spune că se aproprie de 100% rata de racordare la nivelul Comunei. Probabil că proiectul s-a făcut la o anumită capacitate. Acum dacă proiectul cumva era greșit dimensionat atunci pot avea probleme, că, de exemplu, să zicem, s-a proiectat o stație de pompare pentru nu știu ce debit și pentru nu știu ce număr de utilizatori. Dacă nu era corect proiectul pot apărea probleme la un moment dat, dacă e un debit mai mare de apă”, ne-a spus directorul Gospodăriei Comunale.

Totodată, directorul a mai declarat și că problemele de debit apar, după cum spunea și consilierul local, Máthé István, vara. 

„Am văzut că pot apărea probleme în special în zona rurală și în special vara dacă se folosește apa pentru grădini, pentru udat, pentru animale eventual, că se mărește chiar de trei-cinci ori cantitatea consumată. Dacă n-a mai plouat de nu știu câte zile dă drumul omul în grădină la apă ca să ude, sau știu eu?, dacă are și animale le dă și la animale și e un consum mai mare de obicei”, a spus Kozsokár Attila, care a mai precizat că nu aceasta ar trebui să fie problema la Ghidfalău, căci „problemele astea de cantitate n-ar trebui neapărat să se transforme în probleme de calitate”.

Soluții vechi și noi 

Discuții despre rețeaua de apă de la Ghidfalău s-au purtat în repetate rânduri și în trecut, după cum ne-a informat același consilier local, însă până în acest moment nu s-a ajuns la un rezultat concret. O posibilă soluție care s-a vehiculat la un moment dat a fost furnizarea apei către cetățenii din Ghidfalău direct de la Sfântu Gheorghe. Aceasta ar fi însemnat înlăturarea  stației de pompare care creează nedoritele probleme, dar nu s-a dovedit a fi una convenabilă din cauza costurilor mari pe care le-ar fi presupus. 

Cât despre consumatorii afectați direct de această problemă, aceștia consideră că cel mai bine ar fi ca filtrul de la stația de pompare să fie schimbat cu unul modern sau, în lipsa banilor, să fie spălat zilnic. 

„Ar fi cea mai bună soluție să schimbe filtrul de la centrul nostru de pompare cu unul mai modern sau să fie spălat zilnic. Dar văd că nu vor să investească. Ar mai fi o problemă, cu spălatul sistemului. Sunt niște robinete pentru hidranți și acolo ar putea să facă niște spălări, curățări pe conductă, așa pe porțiuni. Dar o să iasă o pierdere enorm de mare și eu cred că nu vor să facă acest lucru”, este de părere și consilierul local Máthé István.

Dincolo de toate aceste dezbateri, un lucru rămâne cert și anume acela că, în secolul XXI, apa furnizată de un serviciu public nu ar trebui să fie lipsită de calitate sau, dacă în cazul inevitabilității apariției unor astfel de probleme, responsabilii ar trebui să facă tot ce le stă în putință pentru a remedia problema și a exonera consumatorii de riscuri și dureri de cap. E adevărat că, în lipsa unor investiții concrete, nimeni nu poate face minuni, iar situațiile de acest tip nu pot fi stopate, însă măsuri concrete trebuie să existe și trebuie căutate cu mai multă implicare și cu simț de răspundere. După cum se poate observa, a spune că există voință, dar lipsesc resursele financiare nu înseamnă câtuși de puțin a găsi soluția și nu schimbă cu nimic situația. 

Sursa foto: Máthé István

Distribuie articolul:  
|

ACTUALITATE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.