Poliţiştii rutieri intră la instruire
Planul de amenzi şi controlul rutier nu mai există de multă vreme
Poliţia Rutieră vrea să-şi modifice imaginea în rândul cetăţenilor, dorind de asemenea să schimbe atitudinea şi comportamentul poliţiştilor rutieri în relaţie cu cetăţenii. În acest sens, poliţiştii rutieri din judeţul Covasna şi o serie de şefi de post au fost incluşi într-un program prin care vor fi reinstruiţi în ceea ce priveşte atitudinea, comportamentul, modul de aplicare a legii şi prevenirea faptelor de corupţie.
Şeful Poliţiei Rutiere din cadrul Inspectoratului General de Poliţie Română (IGPR), Lucian Diniţă, şi cel al Serviciului de Prevenire din cadrul Aparatului Central al Direcţiei Generale Anticorupţie (DGA), Paul Milodin, s-au aflat ieri la Sfântu-Gheorghe pentru a lansa reinstruirea poliţiştilor rutieri şi pentru a vorbi despre fenomenul corupţiei în rândul acestora.
Mai puţin corupţi decât restul ţării
Potrivit lui Paul Milodin, în judeţul Covasna situaţia este mai bună comparativ cu cea din restul ţării atunci când vorbim de actele de corupţie în rândul poliţiştilor, acest lucru datorându-se în mare măsură faptului că judeţul în sine este unul mic deci numărul poliţiştilor este proporţional.
În vreme ce media pe ţară a poliţiştilor prinşi în flagrant pentru luare de mită este de 4-5 anual, în judeţul Covasna au existat 4 cercetări pentru luare de mită din 2005 şi până în prezent; doi ploţişti au fost puşi în situaţia de a lua mită în urma unor flagrante, însă acestea nu s-au confirmat, în vreme ce 6 poliţişti covăsneni au sesizat DGA cu privire la intenţia unora de a-i mitui.
“Cred că aceste cifre arată un spirit civic dezvoltat în judeţul Covasna, dar oricum nici la nivel de ţară situaţia nu este una foarte rea”, este de părere Paul Milodin.
Din datele oferite de către acesta, numai 0,23% din personalul Ministerului Administraţiei şi Internelor (MAI) este implicat în fapte de corupţie, cercetările aflându-se în diverse stadii. În acest context, Paul Milodin a arătat că se lucrează la diminuarea efectelor pe care scandalurile de corupţie din MAI le au asupra populaţiei şi percepţiei acesteia. Paul Milodin a arătat că, urmare a arestărilor şi cercetărilor din Vămi, derulate la începutul acestui an, s-a ajuns ca peste 1% din poliţiştii români să fie deci cercetaţi - 200 de poliţişti dintr-un total de aproximativ 16.000.
“În alte state europene, mica corupţie nu prea există, iar acest lucru e influenţat şi de percepţia cetăţenilor, care nu concep darea de mită cu atâta uşurinţă ca la noi. La noi în ţară însă, percepţia cetăţenilor este absolut nefavorabilă şi se ridică uneori la 80%, este o problemă răspândită”, a mai arătat Milodin.
Poliţiştii vor fi învăţaţi cum să se poarte
Pornind de la aceste date, dar şi din dorinţa de schimbare a percepţiei asupra poliţiştilor rutieri în general, Poliţia a lansat programul de instruire a acestora. Şeful Poliţiei Rutiere din cadrul IGPR, Lucian Diniţă, a arătat că prin această instruire se urmăreşte prevenirea corupţiei, lucrându-se la atitudinea, comportamentul, modul de acţiune şi aplicare a legii, ca tot unitar adoptat de poliţistul rutier.
Astfel, Diniţă a atras atenţia că oamenii ar trebui să ştie faptul că de şase ani nu mai există controlul rutier, că planul de amenzi nu există nici acesta şi că radarele Poliţiei nu stau “la pândă”, aşa cum crede orice şofer român. Pornind de la aceste aspecte şi de la ideea că contactul dintre şoferul contravenient sau infractor şi poliţistul care l-a oprit în trafic lasă loc de “înţelegeri între cei doi", Diniţă a explicat că instruirea poliţiştilor trebuie să fie făcută strict în ideea de aplicare a legii.
Diniţă a arătat că însăşi atitudinea pe care o adoptă un cetăţean în trafic, oprit de poliţist, nu este una sănătoasă, dacă primul dintre aceştia nu înţelege că în mod normal ar trebui să rămână în maşină, cu mâinile la vedere pe volan, în timp ce actele-i sunt controlat de poliţist. În aceeaşi idee, Diniţă a arătat că nici poliţiştii rutieri nu ar trebui de fapt să parheze maşina în faţa maşinii celui chestionat, ci mereu în spatele acesteia.
Pas spre normalitate
“Sunt multe astfel de aspecte, iar această instruire pe care o derulăm la nivelul poliţiştilor rutieri este una spre normalitate. Este important să se facă o reinstruire a lucrătorilor din cadrul Poliţiei Rutiere, pentru a avea tot timpul un comportament în perfectă concordanţă cu legile în vigoare. După ce se va termina acest instructaj se vor face deplasări în şcoli şi chiar grădiniţe. Aşa cum educăm copiii de astăzi, aşa vor fi cetăţenii de mâine”, a punctat Lucian Diniţă, adăugând că după terminarea instruirii se vor derula şi controale cu agenţi în civil, pentru a se afla dacă poliţiştilor le-a folosit într-adevăr acest program.
Şeful Poliţiei Rutiere a mai spus că nu crede că se poate generaliza spunându-se că poliţiştii rutieri au comportamente sau atitudini deplasate, însă a admis că astfel de situaţii mai există şi a subliniat că acestea ar trebui făcute publice de către cetăţeni sau alţi factori, tocmai pentru a putea fi corectate.
"Cred că cel mai mult mă deranjează ceea ce deranjează şi societatea, respectiv comportamentul şi atitudinea. Nu este o chestiune generală, să fim foarte clari, dar mai există încă situaţii în care poliţiştii uită care le sunt atribuţiile şi ce comportament trebuie să aibă”, a mai spus Lucian Diniţă.
Potrivit şefului Poliţiei Rutiere, poliţiştii care au participat la programul de reinstruire cu privire la comportamentul în trafic şi modul de acţiune, precum şi la prevenirea corupţiei, şeful Direcţiei Rutiere din cadrul IGPR a spus că aceştia vor fi monitorizaţi, iar dacă vor încălca normele interne riscă să fie sancţionaţi disciplinar.