ACTUALITATE Acum 18 ore, 10 minute

„Pentru mine este foarte important ca ceea ce predau să poată fi aplicat de către elevi în viața de zi cu zi”

de Daniela Luca | 516 vizualizări

Textul a fost publicat prima dată în Revista OCV, ediția 4628, 4-10 octombrie 2024.

Interviu cu profesoara de fizică Pető Mária

Profesoara Pető Mária este o figură emblematică nu doar pentru comunitatea educațională a Colegiului Național „Székely Mikó” din Sfântu Gheorghe, dar și pentru întregul oraș. Cu o carieră de peste trei decenii la catedră, ea se dedică predării fizicii și formării tinerelor minți pentru a înțelege și aplica informațiile învățate. Pe lângă rolul de profesor, conduce și Centrul de Excelență, deschis în 2019, un loc dedicat elevilor cu potențial, unde aceștia își pot dezvolta cunoștințele în diverse domenii. În acest interviu, Pető Mária ne împărtășește pasiunea sa pentru fizică, provocările profesiei și cum reușește să inspire elevii să aplice conceptele teoretice în lumea reală.

- Ce v-a inspirat să alegeți fizica și cum reușiți să faceți această materie accesibilă și interesantă pentru elevi?

La școală mi-au plăcut disciplinele tehnice (electronica, electrotehnica), am participat la olimpiadele de matematică și fizică, iar astfel a fost ceva de la sine înțeles că voi urma o facultate cu profil real. La liceu a fost o dată o prezentare susținută de domnul profesor universitar Toró Tibor (de la Universitatea de Vest din Timișoara) despre lumea fascinantă a particulelor elementare care mi-a plăcut foarte mult. Cred că atunci am decis să încerc examenul de admitere la Facultatea de Fizică.

Îmi place foarte mult materia pe care o predau. Urmăresc mereu cu interes toate noutățile apărute în domeniu, noile descoperiri sau aplicații în tehnologie. La fiecare oră încerc să transmit elevilor acest entuziasm, plăcerea de a studia fizica și satisfacția care apare în momentul în care ai înțeles un fenomen, iar astfel poți să aplici teoriile învățate într-un mod inovator. 

- Care sunt cele mai mari satisfacții și provocări în munca dumneavoastră ca profesor de fizică?

Niciodată nu reușesc să captez atenția tuturor din clasă timp de o oră. Nu este niciodată ușor să implic fiecare elev într-o discuție sau în rezolvarea unor situații problemă, dar dacă la sfârșitul orei sunt câțiva elevi care vin cu întrebări suplimentare sau idei noi legate de problemă, înseamnă că am reușit să explic ceva sau să-i provoc la găsirea unor soluții. 

- Care este cel mai important moment din cariera dumneavoastră de până acum și cum v-a influențat evoluția profesională?

Este o întrebare dificilă, fiindcă de-a lungul carierei am avut mai multe momente importante. Dar dacă este să aleg dintre acestea, aș numi două: 

- În anul școlar 2011-2012, cu elevii Clubului de Științe am participat la faza internațională a concursului CanSat (can-soda-satellite) organizat de Agenția Spațială Europeană (ESA) în Norvegia, la Andoya Rocket Range. Acest concurs și această experiență a fost punctul de plecare pentru toate activitățile de robotică, cercetare spațială pe care le-am realizat de atunci cu elevii mei, cu participări anuale la concursurile naționale CanSat, ExoRover, RoboTec, RoboChallenge și altele, cu rezultate foarte bune.

- În anul 2010 am obținut o bursă de studiu la acceleratorul de particule LHC - CERN, unde am avut oportunitatea de a cunoaște și a învăța despre tehnicile de accelerare a particulelor elementare, antimaterie, quarkuri, etc. și aplicațiile acestora în medicină, astrofizică sau cercetarea spațială. 

- Cum ați reușit să vă adaptați stilul de predare la nevoile elevilor de astăzi, care au acces la atât de multă tehnologie?

Faptul că îmi place foarte mult fizica, îmi place ceea ce fac, mă ajută foarte mult să mă adaptez cerințelor apărute în procesul de predare/învățare, lucrul cu elevii. Pentru mine este foarte importantă empatia față de elevii mei. Întotdeauna încerc să fiu la zi cu cele mai importante știri în domeniul tehnicii sau în domeniile în care ei ar putea fi interesați. 

- Cum s-a dezvoltat Centrul de Excelență de la deschidere, în 2019, și care este impactul pe care l-a avut asupra elevilor de până acum?

Inițial am început activitatea noastră cu câteva grupe de matematică, engleză și germană, cu aproximativ 150 de elevi, dar în anul următor am reușit să formăm 22 grupe. În perioada pandemiei a scăzut numărul elevilor înscriși în grupele de excelență, deoarece această activitate nu se poate desfășura cu rezultatele dorite în mediul online, mai ales cu elevii de gimnaziu. După această perioadă, din 2022, activitatea noastră a revenit încet la normal, cu 30-34 de grupe și 400-450 de elevi. 

Pe baza feedback-ului primit de la elevii care au terminat liceul și au frecventat activitățile grupelor de excelență (matematică, germană, engleză, biologie/genetică sau biologie experimentală, ortografie), știm că activitatea lor în grupele de excelență le-a permis să-și extindă cunoștințele în domenii și teme care nu sunt în curricula școlară, și să participe la competiții, concursuri școlare cu rezultate mult mai bune decât înainte. 

- Câte grupe s-au format anul acesta și care sunt principalele direcții de dezvoltare pe care le aveți în vedere pentru viitorul Centrului de Excelență? 

Anul acesta ne-am propus 34 de grupe de excelență. Acum suntem în perioada de selecție a profesorilor lectori și a elevilor. Și în acest an avem grupe de excelență legate de disciplinele școlare și olimpiadele școlare organizate de Ministerul Educației, dar avem și grupe tehnice (TIC și informatică aplicată, fizică modernă aplicată) prin care încercăm să-i învățăm pe elevi să aplice cele învățate la cursuri într-un mod inovator, creativ, să se familiarizeze cu tehnicile de automatizare, telecomandă, telemetrie, cu lumea micro-controalelor și electronică.

- Dacă ați putea schimba un aspect al sistemului educațional din România, care ar fi acela și de ce?

Sunt foarte multe aspecte care ar trebui schimbate. Pentru mine este foarte important ca ceea ce predau să poată fi aplicat de către elevi în viața de zi cu zi. Pentru aceasta, profesorul ar avea nevoie de mai mult timp la dispoziție pentru a experimenta, a construi, a testa și a încerca diferite modele sau dispozitive prin care teoria învățată devine într-adevăr înțeleasă de către elevi. Prin aceste activități ei pot învăța toate fazele unui proces, „de la idee până la produsul finit”. 

- Ce sfat ați dori să oferiți tinerilor profesori care sunt la început de carieră în educație?

Este important să-și iubească munca, să considere munca de profesor o vocație. 

- Ce rol credeți că joacă pasiunea pentru materie în succesul unui profesor? Dumneavoastră cum ați reușit să vă mențineți entuziasmul pentru predare de-a lungul anilor?

Pentru mine, pasiunea pentru fizică este extrem de importantă. Cred că fără pasiune pentru fizică și pentru munca de profesor nu aș fi rezistat peste 30 de ani la catedră. Entuziasmul cred că vine de la faptul că în fiecare an, fiecare clasă de elevi vine cu alte idei, alte întrebări, altă motivație pentru studiu și știință, care devine o provocare pentru mine. Mă gândesc mereu cum voi reuși, ce ar trebui să fac ca și această generație să fie interesată de fizică și ca la terminarea liceului, elevii să părăsească școala cu suficientă curiozitate și pasiune pentru știință, să aibă o viziune proprie, corectă despre Universul în care trăim și care ne oferă zi de zi întrebări noi la care trebuie să răspundă știința. 

- Cum o să petreceți ziua de 5 octombrie, Ziua Profesorului? Este o zi specială pentru dumneavoastră?

Cred că va fi prima zi de sâmbătă în care voi fi liberă în acest an școlar, când nu particip la conferințe, cursuri de formare sau seminarii, etc. Dar în săptămâna următoare voi avea o prezentare despre „Science on Stage 2024”, la care am participat în acest an și cred că voi pregăti materialul pentru această conferință.

Teme articol: interviu
Distribuie articolul:  
|

ACTUALITATE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.