Pași mărunți spre marea revoluție a transportului în comun
Patru autobuze second-hand au fost achiziționate recent de Multi-Trans, iar încă două ar putea fi cumpărate în cursul anului
Transportul public în comun din Sfântu Gheorghe se vrea complet modernizat, de la autobuze electrice, la linii noi, stații moderne și până la un nou sediu de firmă, spun reprezentanții Multi-Trans și cei ai primăriei reședinței județului Covasna. Dar tot ei ne spun și că minunile nu se întâmplă peste noapte.
Până când visul unui transport în comun civilizat, modern și ecologic să devină realitate pentru reședința județului Covasna, se poate constata, cu o doză decentă de bunăvoință, că lucrurile totuși merg pe direcția înainte, fie și cu pași mărunți. În decembrie anul trecut au intrat în posesia companiei de transport public Multi-Trans patru autobuze second-hand, iar până la sfârșitul anului 2018 încă două vor înlocui „balaurii” care încă își fac veacul pe drumurile municipiului.
„Locuiesc de zece ani la Sfântu Gheorghe și merg dintotdeauna cu autobuzul unde am treabă. M-am obișnuit cu ele, dar nu pot spune că nu mi-aș dori să apuc ziua în care se va circula civilizat. Autobuzele astea sunt vechi. Unele zici că stau să cadă. Chiar săptămâna trecută am fost dați jos toți din autobuz în stație la AMK. Se defectase mașina și am fost lăsați în drum. Asta e. Cu cine să ne certăm?”, ne-a spus o locuitoare din municipiul Sfântu Gheorghe.
În ceea ce privește noile achiziții, care aproape că au trecut fără să fie remarcate de unii cetățeni, directorul general al Multi – Trans, Tittesz Zoltán, ne-a spus că după îndelungi proceduri, achiziția lor s-a încheiat în decembrie. Acesta a subliniat că de fapt cumpărarea acestor autobuze este o soluție de compromis până la marea revoluție a transportului în comun din Sfântu Gheorghe, care ar putea să aibă loc în termeni optimiști cam în trei, patru ani.
„Anul trecut, undeva în decembrie, s-a finalizat achiziția autobuzelor de către Consiliul Local. Au fost cumpărate patru autobuze second-hand, marca Man. (...) De aceea au fost cumpărate acestea patru și se pare că se vor mai cumpăra încă două, pentru a putea trece de perioada aceasta de doi, trei ani sau poate un pic mai mult până când putem să reînnoim flota cu autobuze noi-nouțe, moderne, ecologice”, a declarat luni, pentru „Observatorul de Covasna”, directorul general al Multi-Trans, Tittesz Zoltán.
Acesta a precizat că încă se lucrează la proiectul de modernizare a transportului în comun, notând că este unul complex.
„Proiectul este unul foarte complex. Este vorba despre modernizarea completă a transportului în comun și alte investiții, infrastructurale în general. Aici se includ atât autobuze electrice, cât și linii noi, un sistem de ticketing, stații noi, sediu nou și așa mai departe. Se lucrează momentan la documentații, dar știți foarte bine că durează”, a spus directorul general Tittesz Zoltán.
Directorul companiei ne-a mai precizat că în funcție de prioritățile pe care le vor stabili cetățenii prin chestionarul lansat luni de primărie se va stabili și suma care va putea fi solicitată pentru modernizarea transportului în comun.
„Încă nu e sigură suma și știu că primăria a expus pe site un fel de chestionar să consulte și populația. Depinde și de cum se vor structura aceste fonduri mai exact. Ceea ce este mai mult ca sigur este că vor fi cel puțin 10 autobuze electrice. În rest, mai departe, încă nu putem vorbi despre sume, dar se vrea modernizarea completă. (...) Cred că se va întâmpla în aproximativ trei-patru ani, dar știți cum e”, ne-a mai declarat directorul Multi-Trans.
Modernizarea transportului în comun, prioritate de top în fiecare an
În cea mai recentă conferință de presă, din ianuarie, primarul Antal Árpád a precizat că modernizarea transportului public este și anul acesta, ca și în anii trecuți, o prioritate de top pentru instituția pe care o conduce. Edilul a precizat că achiziționarea acestor autobuze electrice despre care s-a discutat se poate face doar prin intermediul fondurilor europene.
„Cu siguranţă, dacă nu ar fi aceste fonduri europene, noi nu ne-am fi putut pune niciodată problema să cumpărăm în oraş 15-20 de autobuze electrice, de exemplu, pentru că sunt atât de scumpe încât nu ne-am fi permis niciodată. În condiţiile în care aceşti bani vin de la comunitatea europeană, evident că se pune astfel problema (...) Dincolo de îmbunătăţirea calităţii serviciului public de transport, evident, scopul este şi ca tot mai mulţi cetăţeni să folosească transportul public. Dacă acest transport va fi unul punctual, cu o frecvenţă care răspunde cerinţelor oamenilor, pe nişte rute convenabile (...) probabil şi mai mulţi vor circula cu mijloacele de transport în comun (...) Scopul nostru este să ajungem mai aproape de cetăţeni şi fizic, deci staţiile de autobuz să fie mai apropiate (...), transportul să fie foarte civilizat“, a declarat primarul Antal Árpád.
Statisticile prezentate de primar arată că în Sfântu Gheorghe se înregistrează anual 800.000 de călătorii cu autobuzele societăţii de transport local, dar acesta a subliniat că numărul ar putea trece liniștit de un milion dacă nu ar exista autobuzele private ale companiilor din zonă.
Până una alta, și aceste patru autobuze noi pentru locuitorii din Sfântu Gheorghe, dar totuși second-hand pentru statele mai civilizate decât România, sunt o veste bună. Între timp numărul de mașini continuă să crească îngrijorător, iar odată cu acestea și lupta pentru locurile de parcare, dar și nervii întinși la maxim ai cetățenilor, așa că revoluționarea și modernizarea transportului în comun nu poate să fie privită ca o comoditate, ci ca o necesitate.
Foto: arhivă