ACTUALITATE 29 ianuarie 2010

Părerea mea...

de Covasna Media | 551 vizualizări
... despre oficializarea limbii maghiare în această zonă. Nu de puţine ori, ceea ce declară, ceea ce ne spun că ei cred sau ce propun politicienii nu corespunde în totalitate sau nici pe departe cu priorităţile şi opiniile cetăţenilor. Recent, o Comisie apărută în urma Adunării Aleşilor Locali organizată de PCM şi CNS la Odorheiu Secuiesc anul trecut a anunţat că va convoca pentru data de 12 martie o altă adunare, la care să fie discutat şi aprobat un proiect de hotărâre privind declararea limbii maghiare drept limbă oficială în Ţinutul Secuiesc.

... despre oficializarea limbii maghiare în această zonă.

Nu de puţine ori, ceea ce declară, ceea ce ne spun că ei cred sau ce propun politicienii nu corespunde în totalitate sau nici pe departe cu priorităţile şi opiniile cetăţenilor.

Recent, o Comisie apărută în urma Adunării Aleşilor Locali organizată de PCM şi CNS la Odorheiu Secuiesc anul trecut a anunţat că va convoca pentru data de 12 martie o altă adunare, la care să fie discutat şi aprobat un proiect de hotărâre privind declararea limbii maghiare drept limbă oficială în Ţinutul Secuiesc.

29ian2010-vox-oana_costinOana Costin, 22 de ani

Chestia cu limba nu ar fi posibilă fără autonomia Ţinutului Secuiesc- care oricum nu există. Este absurd, te-ai născut aici, ai cetăţenie- care nu e tot una cu naţionalitatea, dar trăind într-o ţară, presupun că eşti obligat să vorbeşti limba, să înveţi tradiţiile, tot ceea ce înseamnă un popor. Şi dacă vrei maghiară, te duci în Ungaria- că dacă eu merg acolo, nu vorbeşte nimeni cu mine româneşte, chiar dacă m-am născut acolo, asta e.

Csilla, 35 de ani

Părerea mea pur personală este că nu e necesar. Mă gândesc, în cazul în care ar deveni oficială, că n-ar mai învăţa nimeni; cei care vor face şcoala în limba maghiară vor părăsi băncile şcolii cu un handicap, din punctul meu de vedere. Eu vorbesc limba română, o folosesc - limba mea maternă este maghiara, dar m-a ajutat foarte mult româna, pe linie profesională. Nu mi se pare oportună oficializarea. Noi ar trebui să ne axăm pe păstrarea tradiţiilor, a culturii, dar nu ştiu dacă e necesară oficializarea. În plus, acest proiect îmi pare a fi un pretext pentru distragerea atenţiei opiniei publice de la starea economică precară pe care o avem, de la lucruri de zi cu zi, chiar esenţiale.

29ian2010-vox-daniela_ciudaruDaniela Ciudaru, 41 de ani

Păi, oare în altă ţară, unde sunt şi alte naţionalităţi, dacă se oficializează toate limbile... atunci cum o să se mai numească? Eu am fost şi în străinătate, dar aşa ceva nu era. În Franţa se vorbeşte numai franceză deşi, acolo sunt tot felul de naţii şi în alte părţi, la fel.

.

.

29ian2010-vox-costica_lupuCostică Lupu, 55 de ani

Este prevăzut în Constituţie, prin legile Statului, că unde sunt peste 20% minoritari, se foloseşte limba acestora ca a doua. Legile astea trebuie respectate, e ca şi declarată a doua limbă oficială, din câte ştiu.

.

.

.

29ian2010-vox-adi_nicolaeAdrian Nicolae, 33 de ani

Nu mi se pare corect. În România trebuie să se vorbească româneşte. Ce, în Ungaria s-a făcut aşa ceva? Şi acolo sunt cetăţeni români, care nu învaţă limba română în şcolile de acolo,deci nu ar fi corectă oficializarea limbii maghiare, nici măcar în această zonă.

.

.

29ian2010-vox-pal_g_mihalyPal G. Mihaly, 59 de ani

Eu cred că este normal să se oficializeze. Populaţia din Secuime, în proporţie de 70% este vorbitoare de limba maghiară şi tradiţiile, cunoaşterea limbii, a culturii, se impun.

.

.

.

29ian2010-vox-vasile_voiculescuVasile Voiculescu, 41 de ani

Nu, nu e ceva normal, pentru că trăim într-un stat de drept, România, şi nu se poate aşa ceva. Avem şi noi copii, e bine să cunoască ambele limbi, nu asta e problema. Cum fetiţa mea, care are opt ani şi ştie română şi maghiară la perfecţie- aşa am dori ca şi ceilalţi de etnie maghiară să cunoască şi ei limba română. Dacă s-ar oficializa, nimeni n-ar mai învăţa româneşte, că nici aşa nu învaţă.

.

29ian2010-vox-kerekes_lorandKerekes Lorand, 33 de ani

Este normală oficializarea, majoritatea populaţiei e maghiară. Sigur, maghiara se poate vorbi şi acum, dar sunt pentru oficializare, căci ne-ar ajuta în multe, mai ales în administraţie, populaţia ar comunica mai bine cu oficialităţile. Ar fi deci necesar, pentru că sunt mulţi care nu ştiu limba română sau o ştiu puţin, vag.

.

.

29ian2010-vox-papp_gyuriPapp Gyuri, 61 de ani

Nu, în niciun caz să nu se oficializeze. Şi eu sunt maghiar, dar am învăţat româneşte. Părerea mea e că nu se poate, e absurdă treaba, cum să oficializezi maghiara, ca ce chestie? Eu nu sunt de acord, copiii mei vorbesc româneşte excepţional de bine, dar până la urmă nu contează ce limbă vorbeşti, ci cum gândeşti, ce ai în cap.

.

29ian2010-vox-adi_galAdrian Gal, 29 de ani

Nu mi se pare o idee bună, pentru că dacă s-ar oficializa, atunci ar trebui să se oficializeze la toate minorităţile din România - turci, machedoni, saşi, rromi. Şi atunci, ce am face, dacă m-aş duce într-un magazin şi ar trebui să cer în romani (ţigănească- n.r.), ce aş face?? Poate unii nu ştiu ungureşte deloc şi atunci, ce fac? Deci nu mi se pare deloc oportun aşa ceva, că ar crea un precedent destul de periculos.

Distribuie articolul:  
|

ACTUALITATE

De acelasi autor

Comentarii: 13

Adaugă comentariu
Romania, 17 iunie 2011
O sa ajunga Vadim Tudor la putere si-o sa fie vai de capu' vostru!
Costel Holospin, 16 aprilie 2010
Este aberant, rog autoritatile competente sa nu accepte o asemenea rusine, trebuie o atentionare si o monitorizare a medicilor care ofera concedii medicale superficial desi cred ca sunt putine cazuri, citeste integral
***** ***, 3 martie 2010
Cu siguranta o limba straina in plus nu strica. Sunt romanca 100%, dar am crescut in acea zona si regret enorm ca nu mi-am dat interesul sa invat mai bine limba maghiara. Idee personala: "pentru a citeste integral
XX, 7 februarie 2010
Despre gene... vedeti mazgalitul inscriptiilor de lb. maghiara al oraselor Sf. Gheorghe si (mai nou) Targu Secuiesc... Aceste gesturi le consider o autocaracterizare a celor care au facut-o.
ptr @vali de la Vali, 6 februarie 2010
La fel va sfatuiesc D-le/ D-na anonim/a @vali... : "Hai sa o luam logic deci rational". Cred ca astfel de gesturi de "buna credinta" se bazeaza pe reciprocitate. Poti sa-ti dau un exmplu, cand o citeste integral
roman romanescu, 3 februarie 2010
@rembrandt Ești un caz clasic de om care dă exemple scoase din context, doar pentru a susține un alt punct de vedere. Un pic de geografie și sociologie: În primul rând, în State, la citeste integral
Ianos Iuhas, 1 februarie 2010
Băi rembrand...aia cu oltenia şi moldova ştim cu toţii că e caterincă. Sau eşti dom' primar antal sub acoperire?
rembrandt, 1 februarie 2010
pentru ion 2000.crezi ca in SUA care e mama democratiei toti stiu engleza?toti chinezi,mexicani etc.vorbesc engleza?te inseli.sti ca in finlanda sunt doua limbi oficiale finlandeza si suedeza?nu merge citeste integral
Ianos Iuhas, 1 februarie 2010
Să cunoşti o limbă străină e bine. Totuşi nu poţi obliga românii să inveţe ungureşte cum se inoculează pe alocuri. Dacă se dă lege aparatul birocratic va creşte ca să aibe fiecare citeste integral
@vali, 31 ianuarie 2010
Hai sa o luam logic deci rational. Un prim si minim gest de buna-credinta ar fi ca cetatenii tarii sa cunoasca limba oficiala, recte limba romana. Ma scuzi te rog, nu pot sa nu remarc ca nu citeste integral
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.