ACTUALITATE 26 februarie 2013

Parcarea subterană – o pălărie prea mare pentru Sfântu Gheorghe

de Monica Vrânceanu, Székely Emőke | 658 vizualizări

Sfantu Gheorghe centru februarie 2013 - 08

Un proiect amplu al Primăriei Sfântu Gheorghe prevede modificarea totală a centrului oraşului, astfel încât acesta să fie transformat în spațiu pietonal și zone verzi – pe porțiunea din fața Teatrului – Galeriile de Artă – Consiliul Județean – Prefectură, cu extinderea Parcului Elisabeta. Astfel, susține municipalitatea, traficul ar fi descongestionat și parcările de la suprafață ar dispărea, urmând să se realizeze o parcare subterană cu o capacitate de 207 locuri. Despre aceste planuri municipalitatea vorbește de multă vreme, ideea fiind apoi cuprinsă în Planul Integrat de Dezvoltare Urbană (PIDU) din 2009. La acea dată, proiectele municipalității prevedeau schimbarea la față a întregului centru istoric din oraș, iar parcarea subterană era marcată cu 500 de locuri.

Parcarea merge înainte. Din ce bani, nu știe nimeni!

Anii au trecut și dimensiunea inițială a parcării subterane s-a redus la 206 locuri, bineînțeles tot pe hârtie. Potrivit declarațiilor primarului Antal Árpád, municipalitatea va începe totuși în acest an construirea parcării subterane. Autoritățile locale spun că investiţia este necesară întrucât de aceasta depinde realizarea unuia dintre cele şase proiecte cuprinse în PIDU, declarat eligibil, respectiv cel ce vizează amenajarea spaţiilor pietonale din centrul istoric al municipiului. Practic, proiectul privind amenajarea spaţiilor pietonale, evaluat la aproape 6 milioane de lei, cuprinde şi strada Libertăţii şi nu va putea intra în finanţare dacă în prealabil nu se va realiza parcajul subteran. Primarul a mai spus că în ultimii ani autorităţile locale au construit şi reabilitat aproape 1.000 de locuri de parcare, dar cu toate acestea ele sunt insuficiente mai ales în zona centrală a oraşului. În plus, așa cum s-a arătat în PIDU, se dorește o fluidizare a circulației și dispariția mașinilor din centru, astfel încât aici să existe spații pietonale, terase, piste de biciclete – exact ca în marile orașe ale Occidentului.

Proiectul întreg a fost evaluat la peste 11 milioane de lei, iar iniţial autorităţile locale au sperat să obţină finanţare prin Programul Operaţional Regional (POR), însă el nu a fost declarat eligibil, așa că s-a decis că lucrările vor fi finanţate din bugetul local şi se vor derula în paralel cu alte proiecte finanţate din fonduri europene ce vizează reabilitatea centrului istoric al oraşului şi crearea de spaţii  pietonale. Mai concret însă, nimeni de la Primărie, nici chiar susținătorul proiectului, primarul Antal, nu a știut să spună exact din ce bani se vor finanța aceste lucrări.

Potrivit proiectului, parcarea subterană se va întinde între străzile Grof Mikó Imre şi Petőfi Sándor, precum şi sub esplanada din faţa Galeriilor de Artă şi Consiliul Judeţean.

Planuri mari pentru un oraș mic

La Agenția pentru Protecția Mediului (APM) a fost depus în 2009 proiectul pentru acordul de mediu al parcării subterane, iar apoi revizuirea în februarie 2013. Potrivit datelor proiectului, parcarea subterană din strada Libertății se va întinde între străzile Grof Mikó Imre şi Petőfi Sándor, precum şi sub esplanada din faţa Galeriilor de Artă şi Consiliul Judeţean.  Planul parcării subterane este în forma de L, lungimile celor două braţe fiind de 110,24 și respectiv 81,10m. Spaţiul de parcare – parcare A cu suprafaţa de 4.454,18 mp şi parcare B cu suprafaţa de 1.223,98 mp, dispune de două rampe de acces cu sens unic: intrare dinspre Hotel Bodoc, ieşire spre intersecția cu strada Grof Mikó Imre. Accesul carosabil este prevăzut cu sisteme de semnalizare care nu permit accesul vehiculelor cu GPL şi cu bare pentru controlul înălţimii. Rampele includ şi trotuare pentru accesul pietonilor şi persoanelor cu handicap locomotor. Au fost prevăzute 4 coșuri de ventilație pentru desfumare şi instalaţii interioare de stingere cu apă. Clădirea va mai adăposti o cabină de pază, grupuri sanitare, stație de pompare, gospodărie de apă pentru incendiu şi pentru instalaţia interioară de alimentare cu apă potabilă, tablou general, depozit. Întreaga construcţie va fi prevăzută cu hidroizolaţii atât în plan orizontal cât şi vertical, potrivit datelor oferite de către Primărie celor de la APM.

În teorie, planurile Primăriei sună bine… atâta vreme cât ar fi vorba despre un oraș puternic, cu economie duduind și cu un aflux de populație (poate și turiști) impresionant. Cel puțin asta spun oamenii care au auzit de planurile municipalității, dar care nu cred în ele și nici nu văd oportunitatea. Pe de altă parte, nici cei care își au locurile de muncă sau afacerile în central orașului nu prea sunt încântați de eventualele lucrări, gândindu-se cu groază la șantierul în care se va transforma zona. Oamenii sunt însă reținuți și nu vor să vorbească sau să-și dea numele, dintr-o teamă nemărturisită că ar putea avea apoi probleme, mai ales pentru că nu agreează ideea.

Pânza freatică – un alt factor problemă pentru parcare

Specialiștii spun că un alt impediment pentru această investiție ar putea fi faptul că în Sfântu Gheorghe pânza freatică se află la foarte mică adâncime (undeva la aproximativ 3 metri în centrul orașului). În felul acesta parcarea va necesita practic funcționarea permanentă a unei stații de pompare, orice fel de avarie sau suprasolicitare a grupului de pompare putând duce foarte ușor la o situație în care hidroizolația să cedeze, iar apa să ajungă la 30-40 de centimetri.

O nebunie curată în ochii comercianților din zonă

Unul dintre proprietarii localurilor din centru, care a dorit să rămână însă anonim, spune că nu vede rostul unei parcări subterane în Sfântu Gheorghe, considerând că banii s-ar putea folosi mult mai eficient.

„Eu nu văd rostul unei astfel de parcări, dar e clar că autoritățile gândesc altfel. Singura idee bună e extinderea Parcului și desființarea parcării ilegale care există acum pe porțiunea de carosabil din fața Galeriei de Artă – Consiliul Județean – Prefectură, dar în rest mi se pare o mare risipă de bani. O parcare subterană costă enorm, ca să nu mai vorbim despre întreținerea acesteia. Dacă aș putea decide eu, aș plăti pentru două tone de dinamită să dărâm Hotelul Bodoc și aș face acolo parcare – poate una supraetajată în aer liber… Subterana va face șantier în central orașului, va fi nebunie, plus că dacă nu există toți banii de la început, riscăm să stagnăm cu lucrările, să înotăm prin noroaie… Mă întreb unde se va duce numai pământul pe care îl vor scoate, e vorba despre cantități imense, care vor trebui duse undeva, tranzitând orașul. E nebunie curată proiectul acesta și cred că suntem prea mici și prea săraci pentru așa ceva”, ne-a spus omul de afaceri.

Teatrul vrea acces, indiferent de lucrări

Directorul Teatrului Tamási Áron, Bocsárdi László, a declarat că de la apariția proiectului a discutat deja cu autoritățile locale, cerând ca lucrările la parcare să nu interfereze cu activitatea Teatrului. Bocsárdi spune că a primit asigurări că lucrările vor începe din partea de sus, dinspre Prefectură și Consiliul Județean.

„A fost o discuție legată de faptul că în fața Teatrului ar putea începe lucrările în martie 2014, dar am atras atenția că atunci se va desfășura a treia ediție a Bienalei Reflex, așadar am solicitat amânarea lucrărilor. Ideea e că oricum trebuie să ne lase spațiu de acces permanent, pentru că Teatrul nu are depozite pentru decoruri deci va trebui să poată circula camioanele cu decoruri, căci dacă nu, asta ar însemna sistarea activității noastre (…). Nu știu cât de oportună e investiția în parcarea subterană, dar cert e că traficul e aglomerat. Eu nu-mi dau cu părerea, nu mă pricep și nu veau să fac pe deșteptul într-un domeniu care nu-mi aparține”, a mai spus Bocsárdi.

Parcarea ar urma să coste în jur de 11 milioane de lei, toţi banii urmând să fie alocaţi din bugetul local. De unde anume exact, nimeni nu ştie să zică...

Bani aruncați aiurea…?

În vârstă de 23 de ani, István privește planurile parcării subterane cu scepticism și spune că fix asta ne mai lipsea: să cheltuim aiurea niște bani pe care nu-i avem.

Nu cred că are sens o astfel de parcare în Sfântu Gheorghe. Oamenii oricum evită să plătească parcarea, așa că șmecherii vor parca printre blocuri, nu în subterană. Față de Brașov avem preț dublu la parcări, așa că la o subterană cu taxă mai mare nu se va scoate mare câștig. Cred că Primăria ar putea investi banii în cultură, să amenajeze o clădire în care tinerii din oraș să poată face repetiții – de muzică, teatru, cercuri literare. Cu o taxă lunară modică, tot ar scoate mai mulți bani decât dintr-o parcare care va sta goală”, crede tânărul.

George Mureșan e taximetrist și nu doar că nu agreează proiectul parcării, dar nici măcar nu crede în el. „Doamnă, nu cred că se va face nimic. Așa, ca plan, sună frumos, ar ridica oarecum orașul, dar nu cred în așa ceva. Ca să nu mai zic că oricât de frumos ar fi, nu avem nevoie. Avem nevoie de bani în investiții, ca să se creeze locuri de muncă, pentru că dacă oamenii nu lucrează cine își mai cumpără mașini care să fie parcate…?! Lucrăm pe salarii de mizerie, nu ne arde de parcări ca-n filme!”.

Unii locuitori nu vor să-și mai plătească impozitele!

„Eu nici n-am auzit de proiectul acesta, dar așa, la prima vedere, aș avea niște întrebări pentru Primărie: ce firmă va face lucrările și în cât timp s-ar amortiza investiția? Bineînțeles că nu mă aștept la vreun răspuns pertinent. Dar dacă se va face într-adevăr așa ceva, atunci eu anunț de pe acum că nu-mi voi mai plăti impozitul la casă și mașină. Voi cere și eu, așa cum a făcut un bărbat din Brașov, să prestez muncă în folosul comunității, numai ca să nu le dau bani. Că nu mă dau banii afară din casă și nici n-am de gând să umplu buzunarele șmecherilor care vor avea beneficii din așa ceva”, ne-a spus doamna Cristina, funcționar public.

Florărese speriate și gata să-și facă bagajele

Vânzătoarele de la buticurile de flori din centru spun că odată cu începerea construcției noii parcări, vor trebui să plece pentru că nu vor mai avea clienți. „Bineînțeles că ne va afecta această parcare. Eu zic că noi putem să ne facem bagajul și putem pleca. Toate utilajele, toate camioanele cu pământ vor trece pe aici, cine va escalada șantierul pentru a lua flori? Nimeni” – spune una dintre vânzătoare. O alta este de părere că această parcare subterană este inutilă pentru oraș, însă îndeajuns de utilă pentru a le strica afacerea. Aceasta spune că vânzarea ei va scădea cu cel puțin 50%.

O parcare plătită de două ori

Cine vrea să parcheze are și acum unde, iar leneşii şi şmecherii parchează pe unde apucă şi vor face la fel și când vom avea această parcare subterană. Din moment ce nu fac nici doi pași pe jos, nu vor intra în parcarea subterană pentru că de acolo trebuie să ieși pe jos. Să nu mai vorbim de faptul că taxa de parcare nu va fi de 2 lei. Și așa mulți șoferi spun că taxa de parcare din Sfântu Gheorghe este mult prea mare, cine va da 5 lei, să zicem, pentru o oră de parcare în subteran?” – se întreabă Kovács Gábor, un pensionar din Sfântu Gheorghe. De aceeași părere sunt și alți cetățeni din oraș, care se întreabă cât va fi taxa de parcare în condițiile în care investiția Primăriei Sfântu Gheorghe se va face din fonduri proprii. Ori dacă e făcută în totalitate din contribuțiile populației, de ce nu e gratuită?

„Cred că taxa de parcare va fi mult prea scumpă, pentru că altfel nu văd cum s-ar putea întoarce investiția Primăriei. Milioane de euro costă doar construcția, după care începem să socotim și costurile de întreținere. Sistemul de aerisire trebuie să fie unul bine pus la punct, ceea ce nu se face cu 2 lei, trebuie să asiguri paza, să plătești electricitatea. Cred că mulți nu gândesc, ci vor doar să impresioneze” – spune Gal Maria, o tânără mamă.

Vânzătoare la un magazin din centru, doamna Gyöngyvér nu prea înțelege ce și cum cu parcarea subterană, de aceea ne-a spus că nici nu o interesează. „Nu cred că trebuie să judecăm încă de pe acum dacă această parcare va fi sau nu bună. Vom vedea cu timpul. Cred că orașul Sfântu Gheorghe are nevoie de locuri de parcare, însă problema este mai gravă în cartiere, printre blocuri, și nu în centru. Iar dacă cineva nu are loc de parcare în fața blocului, nu își va lăsa mașina în centru. Poate că cei de la Primărie s-au gândit că parcarea va fi utilă mai târziu, când numărul mașinilor în oraș va fi și mai mare” – spune ea.

Concluzia e ușor de tras, fie că vorbim despre oameni simpli sau unii mai obișnuiți cu viața publică, locuitorii orașului nu par foarte încântați de parcarea subterană. Și aproape toți au ținut să-i transmită primarului aceeași idee: cu banii aceștia, dacă ei există, s-ar putea face lucruri mai utile pentru Sfântu Gheorghe.

Distribuie articolul:  
|

ACTUALITATE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.