Numărul elevilor scade de la an la an
Planul de şcolarizare 2010 - 2011 aduce un număr mai mic de clase în judeţul Covasna, urmare a scăderii numărului de elevi, tendinţă tot mai vizibilă în ultimii zece ani.
Inspectorul şcolar general al judeţului, Keresztely Irma, a declarat că planul de şcolarizare pentru anul şcolar următor a fost negociat cu directorii instituţiilor de învăţământ din localităţile în care există mai multe şcoli paralele pentru clasele I - IV şi respectiv V - VIII.
La nivelul şcolilor din mediul urban al judeţului s-au derulat mai multe întâlniri cu directorii, iar în cazul municipiilor Sfântu Gheorghe şi Târgu Secuiesc s-au derulat mai multe discuţii, în timp ce, în cazul oraşelor Întorsura Buzăului, Covasna şi Baraolt, modificările la cifrele de şcolarizare au fost realizate fără negocieri.
„În Sfântu Gheorghe şi Târgu Secuiesc, reţeaua şcolară este în prezent supradimensionată, comparativ cu populaţia şcolară existentă. Cele două municipii au o reţea şcolară bine organizată, răspunzând cerinţelor unui învăţământ de calitate, însă problema este aceea că, de la an la an, populaţia şcolară s-a diminuat, ceea ce le afectează în sensul scăderii numărului de elevi”, a explicat Keresztely Irma.
Scădere anuală de 1.000 de elevi
Potrivit acesteia, anual în cele două municipii s-au înregistrat scăderi de 1.000 de elevi în medie, aderenţa populaţiei şcolare care se îndreaptă din mediul rural înspre cel urban fiind, de asemenea, mai scăzută. Această situaţie a dus la o diminuare accentuată a populaţiei şcolare în ultimii zece ani, ceea ce atrage noi decizii de organizare a sistemului pentru 2010 - 2011, luându-se în calcul finanţarea pe elev a Ministerului Educaţiei.
„Nu dorim să desfiinţăm nicio şcoală, dar nici să punem pe drumuri oamenii care să nu aibă obiectul muncii, de aceea s-a mers pe negociere directă. La Sfântu Gheorghe s-a constatat că în zone precum cartierul Ciucului şi al Gării şi în zona Oltului, populaţia şcolară se îndreaptă spre centrul oraşului, în detrimentul şcolilor de cartier”, a declarat Keresztely.
În această situaţie, IŞJ a purtat discuţii cu directorii şcolilor centrale - liceele Szekely Miko şi Mikes Kelemen, Colegiul Naţional Mihai Viteazul şi Şcoala Generală Varadi Jozsef, pentru a-i determina la „eforturi şi sacrificii în următorii ani, pentru menţinerea şcolilor de cartiere”. Keresztely Irma consideră că această strategie trebuie abordată pe următorii ani, când populaţia şcolară se va îmbogăţi cu cei care vor veni din grădiniţe şi vor relansa învăţământul primar şi gimnazial în cartiere.
Baraoltul rămâne pe clase paralele la secţia română
Pentru Sfântu Gheorghe au fost aprobate 23 de clase I, din care şase la secţia română şi 17 la secţia maghiară, existând directori care au convenit să nu desfiinţeze linia română din unele şcoli şi fiind de acord cu clasele simultane. La Târgu Secuiesc, anul şcolar va aduce opt clase I, din care una la secţia română şi restul la maghiară, la Covasna cinci clase I din care două la secţia română şi trei la secţia maghiară, iar la Întorsura Buzăului patru clase I, toate la secţia română. Pentru Baraolt s-au aprobat trei clase I şi clase simultane, pe toate structurile, la secţia română. Înscrierile în clasa I se fac în această perioadă, 9-26 februarie, pe etape, numai municipiul Sfântu Gheorghe având circumscripţii şcolare. Pentru clasele a V-a, înscrierile se vor face între 15 şi 30 iunie. În Sfântu Gheorghe au fost aprobate 23 de clase, din care cinci la secţia română şi 18 la secţia maghiară, la Târgu Secuiesc opt clase din care una la secţia română şi restul la maghiară, la Covasna patru – două la secţia română şi două la maghiară, la Întorsura Buzăului patru clase de secţia română, iar la Baraolt trei clase la secţia maghiară, linia română intrând complet la clase simultane.
69 de clase de liceu
Admiterea la liceu pentru anul şcolar 2010 - 2011 va porni cu 69 de clase, ca urmare a impunerii de către Ministerul Educaţiei a 30 de elevi pe fiecare clasă de liceu; în ceea ce priveşte clasele de învăţământ liceal seral, acestea vor fi transformate în clase cu frecvenţă redusă. Pentru învăţământul postliceal au fost solicitate 20 de clase cu finanţare integrală, însă recomandarea Ministerului este aceea de înfiinţare a unei mari părţi dintre acestea prin taxe de şcolarizare.
Monica Rizea
Foto: wordpress.com