ACTUALITATE 9 februarie 2010

Noul Bacalaureat, din februarie până în iunie

de Covasna Media | 402 vizualizări
Competenţele lingvistice, necesare intrării în examen 10feb2010-bacPrimele probe ale Bacalaureatului 2010 vor avea loc între 15 şi 19 februarie şi încep cu examinarea orală a candidaţilor la limba şi literatura română şi maghiară. Conducerea Inspectoratului Şcolar Judeţean (IŞJ) Covasna atrage atenţia că niciun candidat la Bacalaureat nu va putea intra la probele scrise ale acestui examen dacă nu va susţine probele orale - cele de competenţe lingvistice la limba română, limba maghiară (unde e cazul), limba străină de circulaţie internaţională şi cele de competenţe digitale (IT).

Competenţele lingvistice, necesare intrării în examen

10feb2010-bacPrimele probe ale Bacalaureatului 2010 vor avea loc între 15 şi 19 februarie şi încep cu examinarea orală a candidaţilor la limba şi literatura română şi maghiară.

Conducerea Inspectoratului Şcolar Judeţean (IŞJ) Covasna atrage atenţia că niciun candidat la Bacalaureat nu va putea intra la probele scrise ale acestui examen dacă nu va susţine probele orale - cele de competenţe lingvistice la limba română, limba maghiară (unde e cazul), limba străină de circulaţie internaţională şi cele de competenţe digitale (IT).

Inspectorul general al IŞJ Covasna, Keresztely Irma, subliniază că aceste probe sunt necesare pentru intrarea în examenele scrise, atrăgând totodată atenţia că respectivele probe orale trebuie susţinute ori în cadrul instituţional de învăţământ, ori la firmele de specialitate agreate de Ministerul Educaţiei sau la universităţi acreditate, ale căror diplome de competenţe lingvistice sunt recunoscute de Minister şi pot fi echivalate.

„Elevului, candidatului care s-a înscris şi intră la probele de limba română şi maghiară, i se verifică competenţele de comunicare orală. În urma acestui examen, candidatul va obţine în mod cert un certificat de competenţă lingvistică, care poate avea trei nivele de utilizator: mediu, avansat şi experimentat. Aici nu se pune problema ca elevul să primească notă sau calificativ de admis ori respins, ci efectiv se măsoară, prin itemi şi probe concrete, ce nivel de competenţă are candidatul”, a explicat Keresztely.

„Paşaport“ pentru probele scrise

Potrivit acesteia, examenele de competenţe lingvistice nu vor să releve dacă elevii cunosc sau nu o limbă sau alta ci nivelul de competenţe însuşite şi utilizate, putând astfel obţine cel puţin un certificat de utilizator mediu.

„În prima fază, se primeşte un text ce trebuie citit, punându-se întrebări să se vadă şi dacă a înţeles ce anume comunică textul respectiv. Aceasta e una din competenţe, dar sunt mai multe, la fiecare tip de competenţă existând cinci itemi. Indiferent de ce nivel dobândeşte candidatul, cu acesta are „paşaportul” de a intra la probele scrise”, a mai arătat şefa IŞJ Covasna, adăugând că o singură neprezentare la una dintre probele orale exclude şansa de intrare în probele scrise ale Bacalaureatului.

„Practic, nu este nebinevenită intenţia Ministerului de a măsura competenţele candidaţilor şi mai puţin bagajul de informaţii şi cunoştinţe de care dispune un elev după 12 clase de studii. Sigur, la partea scrisă va fi mai dificil, în sensul că acolo bagajul de cunoştinţe şi informaţii ale elevului va conta foarte mult, ca atare şi notele obţinute vor fi cele reale iar media de Bacalaureat se va calcula numai după notele obţinute la probele scrise, probele orale dând doar acceptul obţinerii unui certificat de competenţe”, a subliniat Keresztely Irma.

Atenţie la echivalare!

Keresztely Irma s-a referit, totodată, la modalitatea de obţinere a certificatelor de competenţe, arătând că în judeţul nostru nu există firme agreate de către Ministerul Educaţiei în vederea eliberării unor certificate de competenţe care să fie apoi echivalate în sistemul de învăţământ românesc.

Şefa IŞJ a precizat că acest lucru nu înseamnă neapărat că respectivele firme ar avea un nivel sub cel cerut de Minister, ci pur şi simplu că, în statutul acestora nu a fost prevăzută o astfel de legătură cu Ministerul.

Avantaje şi dezavantaje

De asemenea, Keresztely Irma este de părere că noua metodologie a Bacalaureatului are atât avantaje cât şi dezavantaje, în vreme ce noutatea pe care o aduce nu poate fi decât binevenită.

„De ani de zile solicităm ca învăţământul din sistemul preuniversitar să pună accentul pe formarea de competenţe şi mai puţin pe acumularea de cunoştinţe şi pe turnarea de informaţii în capul elevului, pentru că în Mileniul III adultul sau absolventul trebuie să deţine acele competenţe de care are nevoie pentru a-şi construi propria carieră în viaţă. Din acest punct de vedere, este deci binevenită această schimbare, însă din punct de vedere al organizării este prea greoi, dificil şi încărcat, având o întindere prea mare în timp”, a declarat Keresztely Irma.

Bacalaureat de week-end

Aceasta a ţinut să arate că noul Bacalaureat are impact asupra activităţilor paralele din şcoli, afectând orele altor clase, necesitând suplinirea profesorilor implicaţi în examen, din februarie până la finele anului şcolar, în iunie. În acest sens, Keresztely Irma a opinat că Bacalaureatul, fiind interesul propriu al candidatului şi nu al sistemului, s-ar putea desfăşura în zilele libere de la sfârşitul săptămânii.

În judeţul Covasna, peste 2.000 de absolvenţi de liceu vor intra, din 15 februarie, în focurile Bacalaureatului; dintre aceştia, doar 63 sunt din promoţiile anterioare şi majoritatea au urmat cursurile la zi. Pentru cei care au susţinut examenele orale la limba română, maghiară şi limbi de circulaţie internaţională în cadrul Bacalaureatului din anii trecuţi, se vor recunoaşte rezultatele de acolo, dar nu se vor elibera certificate de competenţe lingvistice.

Monica Rizea

Foto: wordpress.com

Distribuie articolul:  
|

ACTUALITATE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.