Noi promisiuni că Aeroportul Brașov va fi gata în 2020
„Oricine crede că poate să oprească o investiție de asemenea anvergură se înșală”, spun coordonatorii proiectului
După ce s-au asigurat că banii promiși de Guvern, 23 de milioane de lei, chiar vor fi alocați, autoritățile din Brașov și Covasna au ieșit la rampă cu noi detalii privind construirea Aeroportului Brașov și termenul de finalizare – anul 2020. Printre altele, luni, într-o conferință de presă, s-a anunțat că acest aeroport va fi primul din țară din două puncte de vedere: va avea un turn de control virtual, cu vedere panoramică, pe de o parte, iar pe de alta, de punerea sa în funcțiune se va ocupa o firmă căreia i se va concesiona locația între 25 și 40 de ani. Liderii județului Covasna au punctat totodată, că s-au terminat „100 de ani de singurătate” și că aeroportul va aduce o multitudine de beneficii, printre care și o „schimbare de mentalitate”.
„Aeroportul Brașov va fi un aeroport al viitorului”. Pe acest slogan și-au axat reprezentanții Departamentului care se ocupă de proiectul Aeroportului, din cadrul Consiliului Județean Brașov, prezentarea detaliată, pe etape, a realizării investiției de care vor beneficia deopotrivă județele Brașov, Covasna și Harghita, din conferința de presă de luni, 25 februarie. S-a vorbit despre tehnologii unice în țară, ca cea a turnului de control virtual, cu vedere panoramică, bazat pe realitate augmentată, care permite o detectare cât mai detaliată a tot ceea ce se petrece în zona aeroportului.
Totodată, s-a punctat și faptul că după finalizarea construcției, Aeroportul Brașov va fi concesionat unui operator privat, așa cum se practică în țările din Vest. Acesta va veni cu operatorii aerieni, agenții de turism și cu destinații, care ar conduce la o maturizare mult mai rapidă a aeroportului. Soluția vine ca urmare a unei tendințe constate la nivel european și se vorbește despre concesionări de la 25 până la 40 de ani.
Cea mai importantă investiție care se va realiza în 2019 ar urma să fie cea a terminalului de pasageri, care va avea 11.700 de metri pătrați și un buget de 185 de milioane de lei.
Aeroportul beneficiază de un buget de 258 de milioane de lei pentru investițiile ce urmează să fie realizate în anul 2019, dintre care, 23 de milioane de lei de la Guvern, 58 de milioane de lei - excedent bugetar și 185 de milioane de lei din credite bancare, contractate de CJ Brașov.
Pentru perioada 2019 – 2020 se preconizează că va fi necesar un buget total de 354 de milioane de lei pentru finalizarea Aeroportului. Pentru diferența de aproximativ 100 de milioane de lei, liderii brașoveni sunt încrezători că și în 2020 Guvernul va sprijini finalizarea Aeroportului.
Județul Covasna contribuie cu 10 milioane de lei de la Guvern...deocamdată
Prezenți la conferința de presă de la Consiliul Județean Brașov, liderii județului Covasna, președintele Consiliului Județean Covasna, Tamás Sándor și primarul municipiului Sfântu Gheorghe, Antal Árpád au vorbit despre suma de 10 milioane de lei, obținută de județul Covasna de la Guvernul României pentru Aeroport și cum acest pas vine cu ceva mai mult decât un simplu ajutor financiar, respectiv chiar cu o schimbare de paradigmă.
„S-au terminat cei 100 de ani de singurătate, pentru că în ultimii 100 de ani ne-am obișnuit că fiecare primar, fiecare președinte de Consiliu Județean trage înainte de a fi adoptat bugetul în Parlament spre orașul lui sau spre județul lui. Uite că s-a terminat acest lucru. Este primul an, când noi cei din Covasna, mai ales domnul primar al orașului Sfântu Gheorghe, deci Consiliul Local și Consiliul Județean am tras și pentru județul Brașov, mai ales pentru Aeroportul Internațional Brașov – Ghimbav. Uite că s-a adeverit și că se poate și așa. Este o schimbare de mentalitate, de paradigmă. Este o schimbare și în ceea ce înseamnă dezvoltarea regională. Deci de ani de zile, ne-am așezat la masă și ne-am gândit cum am putea fiecare să dezvoltăm orașul, județul nostru în felul ca să fie bine și pentru celălalt județ”, a spus Tamás Sándor, care a amintit totodată despre proiectele de infrastructură semnate anul trecut, pentru drumurile din zona Baraolt și Măieruș – Augustin, de exemplu.
„Eu cred că viitorul este de a gândi macro, regional și desigur, mai avem idei, și aș vrea să lansez această idee de a construi un drum expres de la Sfântu Gheorghe până la Aeroportul Internațional Brașov – Ghimbav, benefic și pentru județul Covasna și pentru județul Brașov. (...) Desigur, nu am lăsat nici ideea autostrăzii Brașov – Bacău, care trece prin județul nostru”, a mai spus acesta.
„Am demolat un mit”
Antal Árpád a susținut că acțiunile întreprinse atât de politicienii covăsneni, dar și de cei brașoveni, care au adus astfel în premieră bani pentru aeroportul din Brașov, vine și cu demolarea mitului că la nivelul Guvernului nu s-ar dori susținerea acestui proiect.
„Trăim într-o țară în care totul este hiper-politizat. Noi anul acesta ne-am folosit de influența politică pe care o avem la nivel național pentru a susține acest proiect. Știm foarte bine că acest proiect este unul vitreg din perspectiva Bucureștiului, nu a fost susținut, nici din punct de vedere regional, nici din punct de vedere politic. Ceea ce noi am promis anul trecut, aici, împreună cu domnul președinte Tamás Sándor a fost că vom susține financiar acest proiect și iată că am început să ne ținem de cuvânt. Atunci am spus că vom susține cu 6 milioane de euro, dar vom da această sumă pentru ultima fază de construcție a aeroportului, iată că deja anul acesta vor veni sume de la București pentru această investiție. Cred că cel mai important lucru, dincolo de cuantumul sumei care vine de la Guvern este faptul că am demolat un mit, că nu poate fi susținut de Guvern acest proiect. Eu cred că asta este cel mai important, am creat un precedent și sunt convins că poate chiar și anul acesta, dacă se cheltuie acești bani, la rectificare vom mai putea face rost de bani și cu siguranță și anul viitor vom putea face rost de bani, dar asta nu înseamnă că nu vom susține și din bugetul local sau bugetul Consiliului Județean acest proiect”, a spus Antal Árpád.
Cât despre avantajele pe care le va aduce covăsnenilor acest aeroport, primarul din Sfântu Gheorghe a punctat: „Vom avea cu toții de câștigat. Din perspectiva municipiului Sfântu Gheorghe, acest aeroport este la distanță de maxim 35 de minute, în timp ce toate celelalte aeroporturi sunt la o distanță de aproximativ 3 ore din municipiul Sfântu Gheorghe. Asta înseamnă 5 ore de timp câștigat, care dincolo de valoarea combustibilului, înseamnă foarte mult timp, pe care nu o să îl petrecem în mașină, ci cu familia, sau prietenii, sau făcând administrație sau business”, a declarat edilul covăsnean.
Vor mai urma finanțări din partea covăsnenilor, însă nu neapărat din bugetul local
Vor mai urma finanțări din partea județului Covasna, pe lângă cei 10 milioane de lei, au mai subliniat liderii județului Covasna, însă nu neapărat din bugetul local sau județean.
„Guvernul, în intimitatea sa, în proiectul de buget pe care l-a întocmit și predat Parlamentului, figura 10 milioane de lei pentru județul Covasna, pentru a realiza Aeroportul din Brașov. Asta înseamnă 2,5 milioane de euro. Dar ca să ajungă la aeroport e mai eficient și mai scurt să ajungă de la Județul Brașov la aeroport, decât de la Covasna până la Brașov și după aceea la aeroport. Pe parcurs, în Parlament, UDMR a depus un amendament și acea sumă care era prevăzută pentru județul Covasna a fost dată la județul Brașov”, ne-a explicat președintele CJ Covasna, care a punctat de asemenea că aceștia sunt doar o parte din bani, pentru că vor mai exista noi astfel de demersuri. „Acesta este cel mai scurt drum”, a punctat Tamás Sándor.
Până acum, în Aeroport s-au investit 25 de milioane de euro. Alte aproximativ 8 milioane de euro vor fi investite, potrivit unui contract deja semnat, în iluminat, căi de rulare, canalizare pluvială, balizaj.
„De asemenea, în prezent avem semnat un contract pentru cele 9 obiective (clădire energetică, gospodărie apă, drumuri perimetrale, rețele utilitare, remisă PSI, platformă anti-suflu, porți de acces etc.) în valoare de 34 de milioane de lei, aproximativ la tot 8 milioane de euro. Avem și o altă procedură care este în derulare, terminalul, care este în valoare de aproximativ 40 de milioane de euro. Trebuie să mai cumpărăm echipamentele de radio-navigație”, ne-a declarat președintele Consiliului Județean Brașov, Adrian Veștea.
Finalizare până în 2020?
Termenul de finalizare, care este stabilit pentru 2020 și care a fost reamintit și în conferința de presă, depinde foarte mult de birocrație, ne-a mai explicat președintele CJ Brașov.
„Eu sper să nu apară lucruri neprevăzute, fiindcă procedurile sunt obligatorii. Mi-ar fi foarte ușor să iau pe oricine să construiască aici, dar trebuie să o fac prin proceduri de achiziție, iar aici numai până îți publică pe SEAP... Am avut vreo două luni de așteptare, fără să ai efectiv posibilitatea de a da clarificări. După ce dai clarificări, intri în evaluare, declari câștigători. Sunt niște proceduri pe care oamenii nu le înțeleg pentru că pe cont propriu poți să îți iei orice proiectant sau orice constructor. Aici suntem nevoiți să urmăm toate procedurile, dar convingerea mea este că acest obiectiv început, nu mai are cine să îl oprească. Orice presiuni, oricine crede că poate să oprească o investiție de asemenea anvergură, care este materializată, se înșală. Acesta a fost și scopul, până la urmă, de a găsi resurse și de a porni la drum”, a spus, pentru OBSERVATORUL DE COVASNA, Adrian Veștea.
Aeroportul va crea aproximativ 400 de noi locuri de muncă, mai spun autoritățile din Brașov. Pe de altă parte, potrivit calculelor experților, diferența de 2 ore câștigate, în medie, de locuitorii județelor Brașov, Covasna și Harghita pe traseul de mers la aeroport, s-ar cuantificat, la 114 ani în minus de stat în trafic, calcul făcut la cifra de un milion de pasageri, și totodată, la 5,6 milioane de euro mai puțini pentru a-i investi în combustibil.
Faptul că la aeroport, deocamdată doar pista există în formă fizică, că restul sunt acțiuni doar pe hârtie și că lipsesc încă aproape 100 de milioane de lei din bugetul necesar, face ca anul 2020 să pară foarte departe. Cert este că inaugurarea, cu sau fără spectacol aviatic, este așteptată cu sufletul la gură nu doar de brașoveni, ci și de covăsneni sau harghiteni.