Noi demersuri pentru Planul înclinat Covasna – Comandău
Autoritățile continuă proiectul de a introduce obiectivul în circuitul turistic
Autoritățile covăsnene fac noi demersuri pentru cumpărarea și introducerea în circuitul turistic a Planului înclinat Covasna – Comandău, respectiv a căii ferate cu ecartament îngust.
În ședința de joi, 28 noiembrie a.c., Consiliul Județean Covasna a aprobat proiectul de hotărâre privind cumpărarea unor bunuri imobile și mobile care fac parte din monumentul tehnic „Ansamblul tehnic – Plan înclinat de la Covasna–Comandău”, situat în comuna Comandău.
Consiliul Județean și Primăria Covasna și-au propus să reglementeze situația ansamblului, astfel încât să poată prelungi calea ferată îngustă cu 6 km la Comandău și să se creeze astfel facilități atractive pentru turiști, potrivit președintelui Consiliului Județean.
„Consiliul Județean ne-a dat acceptul pentru cumpărarea unor bunuri mobile și imobile, care fac parte din monumentul istoric numit „Ansamblul tehnic Plan Înclinat Covasna – Comandău”, iar partea noastră, a Consiliului Județean este ceea ce se situează în Comuna Comandău. Ne-am înțeles cu orașul Covasna. Partea din oraș va fi cumpărată de Orașul Covasna, iar partea din Comandău o vom cumpăra noi, Consiliul Județean. Asta înseamnă că vrem să lărgim, să punem la punct și juridic și tehnic posibilitatea de a porni acest turism pe cale ferată cu ecartament îngust. S-a mai încercat, dar vrem să punem și juridic și tehnic la punct. Tehnic, necesită o muncă enormă, dar până acum nu s-a clarificat juridic, pentru că firma respectivă, Brafor, a fost în insolvență, iar acum am ajuns în faza în care această procedură este dusă la bun-sfârșit și avem drept de preempțiune la cumpărarea acestor imobile”, a spus, într-o conferință de presă, președintele Consiliului Județean, Tamás Sándor.
Între timp, mai spune acesta, autoritățile au cumpărat mai multe elemente necesare punerii în funcțiune a traseului, printre care și o locomotivă.
„Vrem să facem așa încât să pornim cel puțin o locomotivă cu două vagoane, iar asta înseamnă că trebuie să dublăm în garaj încă o posibilitate pentru acestea și să îl pornim chiar și pe timp de iarnă”, a mai spus președintele CJ.
Construcţia Planului Înclinat a fost începută în anul 1886 şi terminată trei ani mai târziu, în 1889. Scopul căii ferate Covasna – Comandău a fost cel al transportului materialului lemnos din pădure. Ceea ce făcea special acest loc, era că la jumătatea acestuia exista un Plan Înclinat care, prin forța gravitațională, urca și cobora vagoanele.
Între staţiile aflate la capete opuse exista o diferenţă de nivel de aproape 300 de metri, potrivit Agerpres, iar acest lucru permitea ca vagonul gol să fie tras în sus de vagonul cu lemne care cobora.
„Pe măsură ce exploatările forestiere s-au restrâns, calea ferată a rămas nefolosită şi s-a degradat, iar Planul înclinat care a funcţionat aproape un secol a fost distrus într-un incendiu în anul 1996”, mai informează aceeași sursă.
Autoritățile covăsnene spun că acest monument tehnic este unic în Europa și că repunerea sa în funcțiune va atrage cu siguranță turiștii dornici de a petrece timpul liber în mod inedit.