Modernizarea rețelei de apă și canal la Întorsura Buzăului, între eșec total și succes cât de cât
Ce mai spun autoritățile despre stadiul proiectului al cărui termen de finalizare a fost depășit cu... cinci ani
Unul dintre cele mai mari și importante proiecte implementate la Întorsura Buzăului, cel de modernizare a sistemelor de apă și apă uzată, este și unul dintre cele mai grele de încheiat. Anul acesta se împlinesc cinci ani de când trebuiau tăiate panglicile și lucrarea încă se zbate între „eșec total” și „succes cât de cât”. Gospodărie Comunală SA, care a preluat sarcina de a pune capăt chinurilor a primit o păsuire, adică un nou termen de finalizare a lucrărilor, până în mai 2021. Totuși, sunt dorințe și speranțe să se încheie anul acesta. Între timp, oamenilor care locuiesc în zona benzinăriei dinspre Sita Buzăului și care se tem de inundații din cauza apei care țâșnește din canalizare la fiecare ploaie serioasă li se spune că, de fapt, alta e problema acolo, nu proiectul în discuție.
În august 2014, la Întorsura Buzăului utilajele forfoteau pe străzile din oraș, într-un avânt al implementării proiectului de modernizare a sistemelor de apă și canalizare, în care au fost cuprinse și marile orașe ale județului, cu fonduri de la Uniunea Europeană. Planul era să se lucreze pe o lungime de peste 62 de kilometri, să se branșeze la apă peste 1.200 gospodării şi la rețeaua de canal peste 1.400.
La ce putere aveau lucrările atunci, nimeni nu își închipuia că aproape șase ani mai târziu, respectiv la cinci ani de la primul termen din proiect, implementarea să se împotmolească la 90%. Acum, aici domnește o liniște apăsătoare, care blochează și alte proiecte – ca de exemplu modernizarea trotuarelor din zona centrală.
Dar, spun oficialii, calmul este instaurat doar pentru moment și nu are legătură cu pandemia, pentru că în iunie sunt prevăzute să se reia, odată pentru totdeauna, lucrările.
În prezent, se lucrează încă la expertiza lucrărilor executate, din punct de vedere calitativ și cantitativ – pas despre care se discuta și la început de an, dar din diverse motive s-a prelungit. Aceasta ar urma să prezinte constructorului ce anume s-a făcut și ce ar trebui refăcut.
„O să ne apucăm în curând de continuat lucrările. Avem o înțelegere cu autoritatea locală referitoare la care sunt tronsoanele prioritare pentru dânșii. Avem un tronson în fața primăriei, care este o prioritate. Mai este un tronson, spre capătul orașului, unde iarăși avem niște branșamente de făcut. În zona din fața primăriei avem pe o parte relativ puțin, vreo 50 de metri de conductă de canalizare, care nu e așa o lucrare de durată, se poate realiza destul de repede. În cealaltă parte (n.red. spre Brădet), ar fi destul de mult de lucru. Acolo avem mai multe sute de metri de conducte de pus, cu cămine, cu branșamente, cu tot ce aparține de rețeaua publică de canalizare. Lucrarea respectivă o să ia puțin mai mult timp. (...) A mai rămas în zona Brădetului și o stație de pompare, unde am avut niște divergențe cu constructorul în trecut. Nu voiau să execute pentru că ziceau că era într-o zonă inundabilă. A trebuit să apelăm la Administrația Bazinală Buzău – Ialomița. Ne-au dat acum un aviz de amplasament și așteptăm și avizul să putem să cerem ordin de proiectare și să putem executa stația respectivă de pompare. Mai e o lucrare tot în zona Brădetului, care ar trebui să facă legătura între lucrările executate de primărie prin OUG 7 și lucrările executate prin POS. Acolo am aflat că sunt ceva probleme de cote și iarăși ar trebui ori o reproiectare, ori o soluție găsită de specialiști pentru a rezolva diferențele de cote. (...) Vrem să ne apucăm cât mai repede de lucru. (...) Am vrea ca în zona centrală să facem cât mai repede să putem preda amplasamentul către primărie și zona Brădetului, la fel, dacă totul decurge bine, obținem avizele și reproiectarea se face cât mai repede și sperăm să avansăm, sperăm ca până la sfârșitul anului să terminăm toate lucrările ce au mai rămas pe Întorsura”, a declarat, pentru Observatorul de Covasna, directorul Operatorului Regional Gospodărie Comunală SA, Kozsokár Attila.
Noul plan este, mai exact, ca în iunie – septembrie să se lucreze în zona centrală, urmată de predarea amplasamentului din strada Mihai Viteazul, iar în octombrie – noiembrie să se finalizeze și în zona Brădet.
„Intenționăm ca până la sfârșitul anului să terminăm tot ce mai era de făcut”, a subliniat din nou directorul GospCom.
Autoritățile locale nu mai cred în promisiuni
Pe de altă parte, autoritățile din Întorsura Buzăului spun că încă nu au încredere că acest proiect va fi dus la capăt, cum sunt promisiunile.
„Firma care a început proiectul a intrat în faliment și acum ca să se descarce de gestiune această firmă (n.red. Gospodărie Comunală SA). S-a făcut o expertiză, adică în fiecare conductă s-au băgat tot felul de aparate, drone să măsoare, să verifice. S-a verificat și sunt în faza de evaluare. Problema este că sunt obligați să termine”, ne-a spus și primarul Leca Băncilă, care a confirmat din nou și că nu a exclus încă posibilitatea depunerii unei plângeri penale, discutată și anterior, dacă lucrurile vor trena și promisiunile vor fi din nou încălcate.
„Cred că dacă nu poate să termine va fi unica soluție. Deci Consiliul Local m-a mandatat. (...) Eu cred că nu au capacitate să continue lucrările. Dau din colț în colț. Dar probabil că vom fi obligați să luăm o decizie și de forma asta ( n.red. a unei plângeri penale). Sau să reziliem contractul de delegare. Adică noi le-am dat serviciul, le-am dat toată baza materială să gestioneze și să implementeze proiectul”, a spus edilul.
Județul Covasna, în mijlocul unei situații fără precedent în România
De fapt, istoria ne arată că proiectul, care la Întorsura Buzăului s-a împotmolit, a demarat cu fast prin 2012 în toate orașele din județul Covasna.
„În momentul de față, singurul contract care a mai rămas nefinalizat din POS-ul de Mediu, care între timp a fost transferat prin fazare către programul POIM, este cel din Întorsura Buzăului. Am mai avut un contract, tot așa, fazat, la Covasna. Acolo s-a făcut recepția la terminarea lucrărilor și chiar acum discutăm să facem recepția finală, așa că deja considerăm contractul respectiv terminat”, a spus directorul GospCom.
De fapt, spune din nou Koszokár Attila, au spus-o și alții până acum, problema la Întorsura Buzăului a început când constructorul, firma OMS România din Cluj Napoca, asociată cu o firmă din Ungaria, s-a blocat, din cauza managementului defectuos.
„Am avut o părere foarte bună despre echipele care lucrau în momentul respectiv la Întorsură. Aveau un progres foarte bun, chiar dublu sau triplu la început. Numai că nu prea s-a lucrat cu cap. Era un management haotic, s-au apucat de foarte multe străzi, tronsoane, și erau niște prevederi contractuale, care prevedeau că pe o stradă, dacă era prevăzută și conductă de apă și canal, trebuiau să lucreze și să încheie ambele conducte, să se facă probele de presiune la apă, respectiv probele de etanșeitate la canalizare și numai așa puteau să vină la decontare. Ei au deschis vreo 30 de șantiere la un moment dat, fără să închidă vreunul și încă veneau cu solicitări de deschideri suplimentare. Și volum au avut, chiar progres, numai că nu era făcut cu cap. Ca să susțină lucrările, să dea salarii la oameni, să plătească combustibil și material, trebuia să se asigure și că pot deconta”, a explicat directorul Operatorului Regional Gospodărie Comunală SA.
Kozsokár Attila explică și că acest proiect a pus în dificultate până și autoritățile de la București, care au dat, în premieră, șansa unui operator regional să preia un proiect și să îl continue în regie proprie, ca să nu se piardă banii veniți de la Uniunea Europeană.
„Dat fiind faptul că suntem cu proiectul fizic undeva la 90 și ceva la sută, legile ne permit ca dacă progresul fizic e peste 80% să preluăm noi și să facem în regie proprie. Am fost la niște consultări cu Autoritatea de Management, să vedem cum funcționează. Se pare că nu prea avem precedent în țara asta pentru regie proprie la fondurile europene. O să fim noi primii. Dar am zis că altă soluție nu vedem, că dacă ne apucăm de lansat licitație și la cum cunoaștem că sunt procedurile, va fi un proces de durată. (...) Erau presiuni și din partea autorității locale, desigur și locuitorii orașului sunt nemulțumiți de cum au evoluat lucrările, că trebuiau de mult terminate. Fiind conștienți de aceste lucruri, am decis să facem în regie proprie”, a spus Kozsokár Attila.
Vestea bună este că măcar nu s-au pierdut banii europeni. Datorită posibilității de a transfera misiunea de finalizare a lucrărilor unei alte firme, sursele de finanțare sunt asigurate în continuare prin programul POIM (Programul Operațional Infrastructură Mare), respectiv prin co-finanțările de la GospCom și Primăria Întorsura Buzăului.
„Vrem să creăm un precedent, pentru că nu prea există în țară. Nici Autoritatea de Management nu prea știe cum va funcționa, dar ne-au asigurat că, potrivit legislației, trebuie să putem să decontăm lucrările executate de noi la fel cum ar fi executate de un constructor extern. Resurse sunt. Am făcut și un act adițional cu Ministerul, pentru prelungirea contractului de finanțare, deci termenul e prelungit, dacă nu mă înșel până în mai anul viitor. Cel puțin din punct de vedere al contractului de finanțare, din acest moment am mai avea încă un an de zile. Dar, dacă totul decurge bine, eu sper ca anul acesta să terminăm lucrările”, a punctat directorul GospCom.
Între eșec total și succes cât de cât
Acesta spune și că proiectul, deși a fost un mare generator de tensiuni între cetățeni și autorități, nu trebuie să fie considerat un eșec total.
„Nu este neapărat un eșec, iar asta din punct de vedere al faptului că 95% din contract, ca progres fizic, cel puțin, este făcut. Urmează să vedem dacă sunt probleme să le remediem, dar totuși, s-au făcut extinderi, s-au făcut branșamente noi, reabilitări de rețele. Sunt niște rezultate bune, chiar dacă am depășit termenul cu ani de zile. Într-un final, dacă reușim noi, în regie proprie, să finalizăm contractul în cursul acestui an, putem să considerăm că este, cât de cât, un succes, că s-au făcut investiții și s-a modernizat. Este vorba totuși de niște valori. Dacă trebuia să refacem din forțe proprii, trebuia să treacă 10, 20 de ani de zile să facem aceste investiții la nivelul acesta. Contractul era undeva la 24, 25 de milioane de lei”, spune Kozsokár Attila.
Inundațiile din zona benzinăria dinspre Sita Buzăului au altă cauză
Sigur că discuțiile din birouri nu îi încălzește și nici nu îi liniștește pe oamenii care, la fiecare ploaie mai puternică văd cum drumul este acoperit de apele care țâșnesc din canalizare ca fântânile arteziene. Este cazul câtorva gospodării din apropierea intersecției către Barcani, din apropiere de Sita Buzăului, unde proprietarii se tem la precipitații puternice să nu își vadă din nou curțile sub ape.
Dar, spun specialiștii și autoritățile locale, problema, deși așa pare, nu se leagă de proiectul discutat anterior, ci are mai degrabă legătură cu un altul, axat pe colectarea apelor pluviale.
„Este, de principiu, o problemă de interconectare între rețeaua de apă pluvială și rețeaua de canalizare, pentru că avem acolo o conductă de 320 diametru, ceea ce nu ar trebui să fie o problemă, pe de o parte, pentru a prelua debitul de pe rețeaua de apă uzată. Pe de altă parte, numai în condițiile în care sunt ploi torențiale se întâmplă, poate de trei, de patru ori pe an și numai în cazul în care sunt ploi intense. (...) De aici rezultă că este o problemă de interconectare între cele două rețele, care n-ar trebui să existe. Va trebui, împreună cu primăria să rezolvăm aceste probleme cât mai repede”, a explicat directorul GospCom, care a precizat și că principala responsabilitate în a rezolva problema aparține primăriei, proprietarul rețelelor respective.
„Pluvialul nici nu aparține de noi, ci de autoritatea locală. Efectiv, noi operăm conductele de canalizare, dar proprietar și pe rețele de canal și de apă este autoritatea locală, deci ei ar trebui să investească în reabilitări și dezvoltări, modernizări. (...) Eu am înțeles că în curând se va face”, spune Kozsokár Attila.
Iar problema, se pare, ar fi fost luată în considerare și de autoritatea locală.
„Este o problemă de interferență. Sistemul de apă pluvială, într-o formă sau alta, ajunge în sistemul de canalizare, moment în care conducta care este pe strada Cocorilor, așa se numește strada, nu face față respectivei de 315 cm. Drept pentru care, se vine de acolo cu altă conductă, cu două conducte noi, să suplimentăm, deci se face cât de cât, se intervine, numai că n-au viteza necesară. N-avem de ales, dar, se rezolvă”, a spus și primarul Leca Băncilă.
O soluție temporară
Pe de altă parte, directorul GospCom a spus că această soluție, a suplimentării conductei pe strada Cocorilor, este una temporară, dar care va ajuta și pe viitor, când apele uzate din Barcani și Sita Buzăului, respectiv Vama Buzăului, vor ajunge pe aceleași țevi, înspre stația de epurare din Întorsura Buzăului.
„Noi am mai prevăzut și includem pe Cocorii, în zona stației noastre de epurare, o să mai punem, deja este în lucru, o conductă de refulare, care o să mai ajute să mai preia niște sarcini din zona respectivă, dar este o soluție parțială. Soluția finală ar fi să nu mai existe nicio interconectare între pluvială și menajer. Ar trebui rezolvat cât mai repede. (...) Urmează să mai preluăm și din alte zone apele uzate, și de la Barcani și de la Sita Buzăului, după ce se termină POIM-ul. Va urma și Vama Buzăului. Am înțeles că și acolo se lucrează deja la rețeaua de apă și canalizare și nu este prevăzută o stație de epurare. Din aceste considerente am mai pus o conductă suplimentară, ca să nu apară probleme”, a mai spus Kozsokár Attila.
De remarcat este și faptul că în raport invers proporțional cu speranța că lucrările vor fi la un moment dat finalizate se află încrederea cetățenilor beneficiari. Cu cât proiectul se întinde mai mult, cu atât mai mică este nădejdea în capacitățile celor care îl implementează.
Iulia Drăghici – Taraș
David Leonard Bularca