Model de cooperare bulgăresc, preluat de clusterele din judeţul Covasna
Mai multe clustere din judeţul Covasna care activează în diverse domenii de activitate au preluat din Bulgaria un model de cooperare ce le oferă firmelor asociate posibilitatea de a obţine mai multe comenzi şi de a se dezvolta împreună. Acestea au realizat un pachet comun de servicii pentru hoteluri, pensiuni şi restaurante ce cuprinde mobilier, articole textile, arhitectură, produse de design, tipografie şi ambalaje, IT, agrofood şi green energy.
„Când faci o achiziţie, construieşti sau renovezi, e mai simplu să discuţi cu o singură entitate decât cu zece. (...) Nu noi am inventat acest pachet, trebuie să recunosc, dar cred că putem să îl implementăm cu succes în România. Asta am văzut la un cluster de mobilă din Bulgaria care a făcut pachetul acesta şi a mobilat un număr de aproape 6000 de camere de hotel în toată Europa. Eu cred că firmele trebuie susţinute şi ca să se dezvolte trebuie un marketing comun şi să găsim de lucru. Am participat cu acest pachet la expoziţia Romhotel din Bucureşti, suntem la început, dar credem în acest proiect şi vrem să îl dezvoltăm şi în afara ţării”, a declarat Kádár Rezső, preşedintele clusterului lemnarilor.
Un prim succes au avut deja, reuşind împreună să câştige o licitaţie pentru dotarea unui campus universitar. De altfel, clusterul textil a decorat mai multe hoteluri din staţiunea Covasna, dar şi case de oaspeţi, inclusiv pe cea a prinţului Charles al Marii Britanii din Valea Zălanului, judeţul Covasna. „Pentru casa de oaspeţi Kalnoki şi pentru conacul prinţului de Wales am lucrat mult produse tradiţionale sub îndrumarea contesei Kalnoki”, a declarat Gaszpor Eva, preşedinte clusterului textil.
Vicepreşedintele Asociaţiei clusterelor din România, Vajda Lajos, a explicat că scopul acestor structuri asociative este de a intensifica şi eficientiza cooperarea dintre firmele profilate pe acelaşi domeniu de activitate, dar şi de a fructifica relaţiile cu celelalte sfere, astfel încât firmele autohtone să devină mai competitive pe piaţa internă şi internaţională. Vajda Lajos a menţionat că în lume sunt numeroase exemple de clustere de succes, cum ar fi Silicon Valley din California, devenit un punct de referinţă în industria computerelor, sau Hollywood-ul în industria cinematografiei şi a explicat în mod plastic, că un cluster poate fi comparat cu un „ciorchine plin cu boabe de struguri”.