Liceul „Mircea Eliade ” are musafiri de cinci „stele”
Un grup de circa 30 de elevi şi profesori din cinci ţări europene sunt în vizită de studiu la Întorsura Buzăului, prin programul Erasmus+ „BESTeachers, BESTudents” O agitație extraordinar de pozitivă a cuprins zilele acestea Liceul Teoretic „Mircea Eliade ” din Întorsura Buzăului. Un grup de circa 30 de persoane, elevi şi profesori din Turcia, Spania, Polonia, Slovacia şi Bulgaria, se află în vizită de studiu la liceul covăsnean, în cadrul proiectului „BESTeachers, BESTudents”, un program Erasmus+, al cărui scop principal este reducerea abandonului școlar în rândul elevilor şi profesionalizarea cadrelor didactice. Astfel, în perioada 3-7 aprilie, profesorii şi elevii din cele şase ţări desfăşoară la Întorsura Buzăului activităţi diverse, bazate în special pe tema intercunoaşterii. Aflaţi la jumătatea vizitei în România, invitaţii, dar şi gazdele mi-au spus miercuri, când le-am întâlnit, că experienţa este mai mult decât benefică pentru toată lumea. Adevărate lecţii de interculturalitate, dar şi autocunoaştere se derulează, eficient, sigur şi plăcut sub ochii tuturor celor care iau parte la proiectul „BESTeachers, BESTudents”. „Elevii noştri au învăţat foarte multe din această experienţă şi continuă să înveţe. Eu şi câţiva colegi suntem pentru prima dată în România şi suntem bucuroşi că am ajuns aici, pentru că judeţul acesta este foarte frumos. Acest proiect îi face pe elevii noştri să cunoască alte culturi şi alte feluri de a trăi. Astfel învaţă cum să respecte credinţa şi religiile celorlalţi, lucru foarte important. Aceşti elevi sunt viitorul nostru şi noi trebuie să îi pregătim să trăiască bazându-se pe respect. Înainte să vină aici, pot să spun că elevii mei nu ştiau să comunice pentru că erau foarte timizi şi nu îşi găseau cuvintele. După trei zile putem să vedem schimbări uimitoare. Proiectul îi mai învaţă pe elevii noştri că pot avea succes în viaţă pentru că ei înşişi văd că pot să facă orice atât timp cât îşi doresc acest lucru”, ne-a spus iniţiatorul şi coordonatorul principal al proiectului, profesorul Faith Ermez, din Turcia. Elevii de la „Eliade” au uimit profesorii din celelalte ţări Felul cum arată Liceul „Mircea Eliade ”, echipamentele pe care instituţia le deţine, dar şi pregătirea elevilor români i-au impresionat pe profesorii din cele cinci ţări europene. Mai mult, aceştia spun că deşi un proiect cu o astfel de anvergură necesită foarte multă muncă suplimentară, efortul merită din toate punctele de vedere, mai ales ţinând cont de faptul că atât pentru ei, cât şi pentru elevii implicaţi, experienţa este una care le schimbă viaţa. „Munca în acest tip de proiecte nu este niciodată uşoară, dar alături de o echipă foarte bună, cum este aceasta, toată treaba devine o adevărată plăcere. Cele mai bune părţi din acest tip de proiect sunt zâmbetele de pe feţele copiilor şi când ne mulţumesc din suflet şi ne spun că a fost o experienţă fantastică”, a precizat profesoara Snezhana Dobreva din Bulgaria, aflată pentru a doua oară la Întorsura Buzăului, prima experienţă fiind cea din anul 2013, cu ocazia unui alt proiect internaţional, derulat în cadrul Academiei Şcolilor Central Europene, ACES. Coordonatorul local al proiectului, profesoara Doina Pătrunjel de la „Mircea Eliade ”, spune de asemenea că proiectul a implicat foarte multă muncă şi pregătire în avans, însă rezultatele sunt mai mult decât mulţumitoare până în acest moment, mai ales că elevii liceului au reuşit să impresioneze musafirii prin abilităţile lor de a organiza singuri ateliere de lucru. „Ne-am pregătit foarte mult în ultimele trei luni pentru acest eveniment. Am avut foarte multe emoţii pentru că îmi doream ca totul să fie foarte bine pregătit. Din fericire m-am putut baza foarte mult pe colegii mei. Fiecare dintre ei a preluat o parte dintre sarcini şi le-a dus la bun sfârşit. De asemenea, părinţii implicaţi în program sunt plini de iniţiativă şi foarte binevoitori şi m-au ajutat foarte mult cu cazarea elevilor şi cu transportul lor. Vreau să le mulţumesc şi elevilor pentru că o parte dintre ei s-au implicat în organizarea atelierelor, ceea ce a trezit uimirea şi admiraţia profesorilor din celelalte ţări pentru că nu şi-au imaginat că elevii pot să organizeze singuri activităţi la acest standard. Aici se vede eficienţa învăţământului românesc, pe care noi îl reformăm de 20 de ani. Sunt bucuroasă că musafirii noştri se simt bine, că le plac foarte mult locurile pe care le-au vizitat”, ne-a declarat Doina Pătrunjel, precizând totodată că tematica întâlnirii de la Întorsura Buzăului este „Knowing each other”, respectiv „Să ne cunoaştem între noi”, elevii români cu cei străini fiind de fapt pentru prima dată faţă în faţă. Obiectivele proiectului: reducerea abandonului şcolar în rândul elevilor şi profesionalizarea cadrelor didactice Proiectul este unul care se concentrează pe două paliere. Unul dintre acestea îşi propune pregătirea profesorilor, profesionalizarea lor şi adaptarea metodelor de lucru cu tinerii la timpurile prezente. Al doilea palier este cel care îşi propune reducerea abandonului şcolar în rândul elevilor, problemă care se resimte tot mai mult la nivelul Uniunii Europene, prin activităţi de conştientizare a importanţei învăţăturii. Astfel, vizitele transnaţionale din proiect sunt de asemenea de două feluri: jumătate dintre ele se axează pe întâlniri de lucru ale profesorilor, ore deschise cu elevi din alte ţări, diseminări şi altele, iar cealaltă jumătate pe schimburi de experienţă între elevi şi profesori. „Aici în România derulăm activităţi de învăţare cu elevii. Următoarea întâlnire transnaţională va fi în iulie în Bulgaria. Aici ne vom întâlni doar cu profesorii de ştiinţe şi matematică. La aceste activităţi cu profesorii împărtăşim metodele noastre de predare, experienţe din şcolile noastre, avantajele şi dezavantajele sistemelor de învăţământ din fiecare ţară, ne întâlnim cu autorităţi şi aşa mai departe”, ne-a spus profesoara Snezhana Dobreva din Bulgaria. Prima activitate transnaţională din proiect a avut loc anul trecut în Turcia şi a implicat doar profesori, a doua a fost în ianuarie în Polonia, cu elevi şi profesori, a treia este cea derulată în prezent la Întorsura Buzăului, iar următoarea întâlnire de lucru a profesorilor va fi, aşa cum s-a precizat anterior, în iulie, în Bulgaria. Slovacia se va pregăti pentru luna octombrie să primească atât elevii, cât şi profesorii, iar în noiembrie cadrele didactice implicate în proiect vor pleca în Spania. O nouă întâlnire în Bulgaria va avea loc în martie 2018, şi o alta în luna mai în Spania sau Turcia. Ultima activitate din proiect se va derula în iunie 2018, tot la Liceul „Mircea Eliade”. Dacă reprezentanta României în acest proiect este liceul teoretic „Mircea Eliade”, celelalte şcoli implicate în acest proiect „Erasmus+” sunt „Gazi Sosyal Bilimler Lisesi” din Isparta, Turcia (țara coordonatoare), „Gimnazia Hristo Botev” din Popovo, Bulgaria, „Stredna odborna skola polnohospodarstva a sluzieb na vidieku” din Kosice, Slovacia, „Zespol Szkol Ogolnoksztalcacych nr 3 w” din Katowice, Polonia şi „Centre Educatiu Balaguer, L’Hospitalet” din Barcelona, Spania. Beneficiile proiectului de 23.000 de euro - experienţe care schimbă viaţa La o primă vedere, bugetul de 23.000 de euro pe care îl are proiectul, prin finanţare de la Comisia Europeană, ar putea părea impresionant, însă având în vedere perioada de desfăşurare a acestuia, septembrie 2016 - august 2018, dar mai ales beneficiile nenumărate pe care le au elevii şi profesorii de pe urma acestor experienţe, suma investită este prea puţin importantă. O listă nesfârşită de avantaje care sunt în folosul elevilor ne-au fost puse în vedere de profesorii care coordonează activităţile, numindu-le nici mai mult, nici mai puţin decât „life changing experiences”, respectiv experienţe care schimbă viaţa. „Tinerii din ziua de azi se simt pierduţi. Nu ştiu de ce să înveţe, pentru ce să înveţe şi pentru ce să se pregătească. Mulţi, din păcate, cred că indiferent cât de mult vor învăţa la şcoală, oricum vor ajunge să spele vase la vreun hotel din Anglia sau Germania. Astfel, prin acest proiect ne propunem să le oferim elevilor o viziune sau o direcţie către care să se îndrepte şi să găsească un scop real în a merge la şcoală şi a se pregăti pentru viitor”, ne-a explicat profesoara Ewa Wos din Polonia. Aceasta a adăugat de asemenea că „aceste experienţe sunt excelente pentru stima de sine. În cadrul programului elevii au tot felul de activităţi care îi pun în diverse situaţii, de la a vorbi la un microfon în faţa unui public numeros, la a vorbi în limba engleză cu alte persoane care de asemenea nu sunt native în această limbă şi aşa mai departe. În plus, elevii află totodată că învăţarea limbii engleze este foarte importantă pentru a se descurca oriunde în lume şi că trebuie să fie o materie de bază. Dar mai mult decât atât, descoperă acest lucru singuri şi ajung să înveţe de plăcere pentru că văd că au beneficii imediate de pe urma acestui lucru”, a completat profesoara grupului din Polonia. „Eu predau la o şcoală vocaţională, unde majoritatea copiilor provin din medii defavorizate. Acest proiect le-a dat elevilor mei posibilitatea să vadă o altă ţară, altă civilizaţie, să îşi facă prieteni din alte ţări, să cunoască alte mentalităţi, istorie şi altele. Am în grup un elev care este atât de timid, încât elevii români m-au întrebat dacă se simte rău şi cum pot să îl ajute. Ieri mi s-a spus că băiatul a fost total diferit, că în sfârşit zâmbea. Nu mi-a venit să cred că acest lucru a fost posibil într-un timp atât de scurt. Eu nu îl mai văzusem niciodată zâmbind”, ne-a mărturisit şi Nadeja Paucova, profesoara din Slovacia. „Proiectul îi face pe elevi să înţeleagă de fapt că trebuie să înveţe pentru propriul lor beneficiu, pentru că le este de folos”, explică şi profesoara Irene Barrera Foix din Spania. Impresiile elevilor: învăţare prin joacă şi distracţie Săptămâna celor circa 50 de elevi, întorsureni şi străini, implicaţi în proiectul „BESTeachers, BESTudents” este una plină de activităţi, proiecte, experienţe şi răsplată. Programul din primele zile a cuprins de la jocuri de intercunoaştere, la proiecte de grup, excursii în judeţul Covasna, dansuri tradiţionale, încondeieri de ouă, excursii pe plan local, drumeţii cu bicicletele şi aşa mai departe. „Ne-am distrat şi am învăţat multe unii despre alţii. E chiar interesant. Am învăţat să lucrăm în echipă, dar şi să avem mai multă răbdare”, ne-a spus o elevă din grupul bulgar. „E foarte frumos. Suntem relaxaţi şi ne simţim bine, dar mi-aş dori să fie şi familia mea aici cu mine. Îmi place că aici totul e liniştit şi e mult aer proaspăt, dar şi că sunt foarte puţine maşini, comparativ cu Barcelona”, ne-a precizat un participant din grupul spaniol. De cealaltă parte, şi gazdele, respectiv elevii întorsureni, au avut parte de experienţe noi şi deosebite. „Au fost câteva zile foarte interesante. Este un proiect care ne-a adus noi prieteni şi o perspectivă despre anumite ţări şi culturi mult mai deschisă şi complexă”, spune Cosmin Popica. „Sunt foarte fericită că sunt în acest proiect în special pentru că am avut posibilitatea să merg în excursia prin judeţ. Până şi eu am fost uimită de câte lucruri noi am aflat”, explică o altă elevă de la „Mircea Eliade”, Ioana Hermenean. În ceea ce priveşte activităţile care le-au plăcut cel mai mult, am aflat de la elevi că pe cât de multe activităţi au fost, pe atât de multe păreri există. „Cel mai mult mi-a plăcut activitatea în care a trebuit să cântăm toţi cu nişte instrumente improvizate: sticle cu pietre în ele, tobe făcute din carton şi aşa mai departe. Ideea era să fim o orchestră şi să arătăm că putem să cântăm şi cu astfel de instrumente, dar mai ales că muzica este un limbaj comun”, ne-a spus Albert Stratulat. Un alt elev, Alin Tonie, ne-a precizat că activitatea lui preferată a fost cea în care toţi au cântat acelaşi cântec în şapte limbi diferite. „Am învăţat cântecul în româneşte, apoi în engleză şi după, cu ajutorul elevilor din celelalte ţări am tradus cântecul în limbile tuturor participanţilor”, ne-a explicat acesta, precizând că până şi profesorii coordonatori au rămas surprinşi de capacitatea elevilor de a colabora atât de repede şi de bine. Vizita elevilor şi profesorilor din cele cinci ţări europene este abia la jumătate. Programul transnaţional din România va lua sfârşit vineri, în 7 aprilie, cu un foc de tabără la o pensiune din zona Întorsurii Buzăului, unde elevii, profesorii şi părinţii elevilor întorsureni implicaţi în proiect, care sunt gazde pentru câte un elev străin, vor împărtăşi impresiile şi concluziile de pe urma a tot ceea ce s-a întâmplat în această săptămână.