La Sfântu Gheorghe vom avea o gară renovată, dar fără încălzire [FOTO]
Predarea lucrărilor a întârziat jumătate de an din cauza unor complicații
Gara CFR din Sfântu Gheorghe a intrat în reabilitare în urmă cu aproape doi ani. Termenul inițial de predare a lucrărilor (mai 2013), a fost prelungit cu jumătate de an, însă șeful Gării, Vasile Mesaroș, spune că lucrările sunt de bună calitate, iar întârzierea se datorează unor complicații apărute la sistemul electric.
Sală de așteptare nouă, dar rece
De când au început lucrările la Gară, casele de bilete au fost mutate în buticuri, iar casierele acolo vor vinde biletele până în decembrie. Atunci clădirea gării va fi recepționată, însă nu e sigur că probleme nu vor ivi. Vasile Mesaroș spune că în clădire nu există instalație de încălzire, așadar s-ar putea să avem o gară frumoasă, dar rece. „Deocamdată căutăm soluții pentru a avea încălzire în clădire, nu știu ce va fi, dar vă dați seama că nu se va putea sta în clădirea nouă dacă aceasta nu va fi încălzită. Sunt mulțumit de calitatea lucrărilor, materialele folosite sunt bune, firma își face treaba, dar trebuie să vedem ce putem face cu încălzirea” – spune șeful Gării.
Ce facem cu oamenii străzii?
Una dintre îngrijorările șefului de Gară este prezența „musafirilor nepoftiți”, adică a oamenilor străzii care își făceau veacul în clădire. Ce va fi cu ei, nu se știe, la fel cum nu se știe nici cine va face curățenie la noua clădire. „Nu știu ce voi face, sincer. Mă îngrijorează faptul că dacă oamenii străzii vor veni din nou aici, clădirea va fi devastată din nou într-un an de zile. De asemenea mă îngrijorează faptul că nu avem personal de curățenie, și nici nu putem angaja pe nimeni. Așadar nu știu cine va curăța obiectele sanitare care acum sunt noi nouțe, frumoase” – a declarat Mesaroş. El spune că speră să găsească o soluție cât mai repede posibil pentru ca aceste probleme să fie rezolvate.
Instalația electrică a provocat probleme
Mesaroș ne-a povestit că lucrările au fost întârziate de faptul că a fost nevoie de schimbarea cablurilor electrice. „Aceste lucrări nu au fost incluse în proiectul UE, dar trebuiau făcute pentru că degeaba avem o Gară frumoasă, dacă trenul merge cu 20 km la oră. Odată ce lucrările au început, ne-am dat seama că toate cablurile electrice au fost montate în pământ în anii ’70, când a fost modernizată Gara. De atunci toate izolațiile s-au deteriorat, așadar trebuiau schimbate. A fost o problemă destul de mare pentru că a trebuit să găsim bani pentru aceste lucrări. Proiectul UE a spus că finanțarea e pentru bunul mers al călătorilor, nu și pentru lucrări de infrastructură electrică. Până la urmă am făcut rost de bani și pentru aceste lucrări, direct de la Ministerul Transporturilor” – spune Vasile Mesaroș.
Peroane și linii noi
Peroanele au fost prelungite și modernizate. Acum călătorii pășesc pe dale în loc de beton crăpat. De asemenea, oamenii pot urca mai ușor în tren, nu mai există o distanță mare între treapta vagonului și peron. Vasile Mesaroș ne-a spus că linia 4 nu va mai exista, iar în cazul liniilor 2, 3 și 5 șinele au fost schimbate, la fel și terasamentele, iar acum se lucrează la schimbarea macazurilor. De asemenea, pe peroane au apărut panouri electrice, unde vor fi afișate informații cu privire la mersul trenurilor. Traversarea șinelor nu va mai prezenta un potențial pericol pentru că se lucrează la treceri subterane. Acestea nu pot fi accesate deocamdată, se mai lucrează, dar mare parte din podurile de lemn, improvizate pentru ca oamenii să poată ajunge la tren, au fost demontate.
„Abia aștept să se termine”
Un navetist ne-a spus că este mulțumit de calitatea lucrărilor de la Gară, și speră că acestea vor fi terminate cât mai rapid. „Fac naveta de la Ozun la Sfântu Gheorghe. Câteodată trebuie să stau în gară și o oră, așadar o sală de așteptare ar fi binevenită, mai ales că vine frigul. Am văzut lucrările de la început, am văzut fiecare stadiu, și pot spune că muncitorii și-au văzut de treabă. Am mai întrebat ce și cum, când se va termina, am înțeles că în curând. E bine că în sfârșit Gara va arăta frumos, pentru că o gară este primul lucru pe care îl vede un om când ajunge în oraș, iar ce era în Sfântu Gheorghe era de jale” – ne-a declarat navetistul.
Lucrurile bune necesită timp
O bătrână care aștepta trenul spre Miercurea Ciuc ne-a povestit că circulă cu trenul în fiecare lună, și deși avea neplăceri cauzate de lucrări, acum vede că a meritat. „La început nu mi-a plăcut pentru că știm cum e cu marile lucrări. Încep și nu se mai termină niciodată. Aici acum văd că se conturează totul, peroanele sunt frumoase, aștept să văd și sala de așteptare, care sper să fie și ea frumoasă. La exterior arată bine, e curat, frumos, oricum, mult mai bine decât ce a fost” – spune femeia.
Așadar mai sunt multe de rezolvat la Gară. Ce e făcut până acum arată bine, însă conducerea instituției va trebui să găsească o modalitate de a rezolva problemele care se întrevăd. Dacă va fi așa și vom avea o Gară la standarde înalte, sau nu, rămâne de văzut, și depinde în mare parte de București, nici măcar de Regionala Brașov, pentru că, spune Vasile Mesaroș, contractele sunt negociate și semnate în capitală.