ACTUALITATE 6 aprilie 2018

Întreprinzători locali, dezamăgiți de organizarea Zilelor Sfântu Gheorghe

de Iulia Drăghici - Taraș | 3109 vizualizări

Licitația publică pentru atribuirea spațiilor de alimentație publică a stârnit controverse

O eroare importantă, considerată nepermisă și de neiertat de câțiva întreprinzători locali, dar justificabilă și acceptabilă de reprezentanții Primăriei, agită spiritele la Sfântu Gheorghe în preajma Zilelor orașului. Situația pune sub semnul întrebării derularea licitației publice pentru atribuirea spațiilor destinate alimentației publice și tulbură liniștea din oraș.

Anul acesta, bunătățile de la Regele Ciolanului sau cele de la Dio Panprod cel mai probabil nu vor fi prezente printre tarabele cu alimente de la Zilele Sfântu Gheorghe. Cauza principală a acestui fapt este licitația publică pentru atribuirea spațiilor de alimentație publică, încheiată zilele trecute, și care lasă în urmă câteva semne de întrebare și multe nemulțumiri pentru câțiva producători locali.

Sume exorbitante, licitate...din greșeală

Dacă în anii anteriori, autoritățile locale ofereau exclusivitate producătorilor locali pentru a-și vinde produsele alimentare la Zilele Sfântu Gheorghe, între timp Consiliul Local a decis că, fiind o piață liberă, trebuie să ofere șanse egale tututuror întreprinzătorilor din țară și nu numai și să-i aleagă pe cei care vor participa la acest eveniment printr-o licitație publică cu plic închis.

Mai mult, dacă până anul trecut inclusiv, întreprinzătorii locali licitau sub umbrela Asociaţiei Unităţilor Hoteliere şi Restaurante din Sfântu Gheorghe (SVESZ) toate prețurile pentru toate spații, de anul acesta SVESZ s-a retras din schemă și i-a lăsat pe cont propriu pe întreprinzători. Fără să comenteze foarte multe pe subiect, președintele Kovács István ne-a confirmat informația, dar nu a dorit să explice motivele pentru care a luat această decizie.

Problema cea mai mare însă a început zilele trecute, după ce s-a încheiat perioada de depunere a ofertelor pentru licitație și analizarea acestora. Din plicuri au ieșit niște sume „ireale”, după cum chiar reprezentanții Comisiei de Licitație le-au descris. Câte 35.000 de lei, 35.100 de lei sau 20.000 de lei au fost ofertate per metru pătrat de trei firme din Satu Mare, aparținătoare aceluiași proprietar. Acest lucru s-a întâmplat în condițiile în care următoarea ofertă, cea mai mare după cele trei, a fost de 170 de lei.

Explicația a fost de fapt aceea că ofertele extraordinare cuprindeau întreaga sumă, pentru tot spațiul licitat, nu pentru un singur metru pătrat. Comisia a primit aceste explicații ca fiind valabile și acceptabile și a decis nu să reia licitația sau să îi oblige pe ofertanți să plătească sumele menționate în acte, cum spun întreprinzătorii locali că ar fi fost corect, ci să accepte noua ofertă, care oricum îi plasa în frunte, de circa 240 de lei per metru pătrat. Descalificarea ar fi survenit doar dacă până joi, la ora 14:00, nu ar fi fost achitate sumele stabilite după explicația oferită, adică 35.000 de lei, 35.100 de lei sau 20.000 de lei pentru tot spațiul, nu per metru pătrat. Dar banii au ajuns în timpul stabilit în vistieria Primăriei Sfântu Gheorghe.  

În primul moment și noi, Comisia de Licitație, ne-am împotmolit, dar până la urmă reglementările în vigoare aplicabile și în acest caz spun că asemenea greșeli evidente de calcul se pot clarifica și se pot accepta dacă explicațiile sunt acceptabile. Acești trei ofertanți, chiar fără să îi întrebăm, a treia zi au trimis câte un fax prin care au spus că s-au referit la toată taxa pentru locul întreg și nu pentru metrul pătrat. Vă dați seama că să ofertezi 35.000 de lei pentru 156 de metri pătrați e ieșit din scală, e ireal. Atunci i-am declarat eligibili, iar apoi am încheiat contracte cu acești ofertanți. Să zicem că puteau să trișeze, că și așa au avut oferte destul de mari, de trei ori cât am cerut noi, și astfel să nu încheie contract, iar dacă încheie să nu plătească. Dar până la urmă, până astăzi la prânz, la ora 12:00, două dintre firme au plătit aceste sume imense, iar data limită e până la 14:00, ceea ce înseamnă că nu s-au jucat cu cifrele”, a declarat, pentru Observatorul de Covasna, reprezentantul Comisiei de Licitații, administratorul public al orașului Sfântu Gheorghe, Czimbalmos Csaba.

Sesizare la Primărie din partea întreprinzătorilor

Reprezentanții firmelor Producție Măcelăria Kovács, din spatele restaurntelor Regele Ciolanului, Dio Panprod, Old Man's Pub și Modart din Sfântu Gheorghe, Kovács Mihály, Molnár István, Diószegi Tibor și Nagy Ildikó s-au declarat foarte dezamăgiți de felul cum autoritățile locale s-au raportat la întreprinzătorii locali și la această situație, acceptând rectificări după deschiderea plicurilor și au trimis joia trecută, pe 29 martie, către Primăria Sfântu Gheorghe o sesizare pentru care încă așteaptă un răspuns oficial.

Credem că ar fi fost normal fie să se refacă licitația, fie să plătească atât cât a scris. Și noi puteam să scriem câte un miliard pe metrul pătrat și apoi să spunem că am greșit. (...) Vrem să ne explice cineva de unde a apărut această greșeală și de ce a fost scrisă suma asta atât de mare, pentru că a scris o sumă triplă decât toți ceilalți”, a declarat, pentru Observatorul de Covasna, patronul firmei Dio Panprod, Diószegi Tibor.

Pe de altă parte, reprezentantul primăriei a declarat că e puțin probabil să se reia licitația.

„Noi am continuat procedura, am încheiat contractul și astăzi am încasat banii. Din acest moment se pot eventual pune asemenea întrebări (n.red de reluare a licitației) dacă cei care au pierdut și au observații și reclamații formulează aceste contestări și acele contestări vor urma calea legală, atunci se va decide, dar în niciun caz eu, ci juriștii care se pricep dacă trebuie oprit, reluat, relicitat, amânat”, a explicat Czimbalmos Csaba.

Gastronomia locală iese din peisajul Zilelor Sfântu Gheorghe

Dar dintre toate nemulțumirile întreprinzătorilor locali, cea mai mare este aceea că cetățenii și turiștii care vor vizita Sfântu Gheorghe de Zilele orașului nu vor putea gusta renumitele preparate secuiești.

Adevărul este că din întâmplare și din păcate și următorii, fără să fie vorba despre o asemenea interpretare greșită a ofertei, nu sunt din localitate și atunci întreprinzătorii locali sunt supărați că au rămas afară. Din păcate, dacă taxa ofertată contează, atunci trebuia să ofere o taxă mult mai mare și înseamnă că pentru unii merită și la această taxă enormă să închirieze și își pot permite”, a spus administratorul public al orașului.

I-am spus primarului să ne dea o curte, stadionul sau ceva, să fim noi, producătorii locali care vrem să ieșim, să ne ceară o taxă și acolo să fie doar gastronomia locală din Sfântu Gheorghe. (...) Poate ar trebui să vină alte instituții să vadă despre ce e vorba. Așa oricine poate să spună că e o eroare de matematică și să schimbe. Normal ar fi să se reia licitația. Dacă nu, atunci să ne dea un spațiu, unde vor și unde se poate, unde putem să mergem și noi să promovăm gastronomia locală. (...) Noi nu vrem să ne războim cu nimeni, dar vrem să ne asculte cineva, să avem un cuvânt de spus, pentru că sunt de părere că am făcut multe pentru Sfântu Gheorghe. Aici ne plătim taxele și am fost corecți. (...) Dacă nu aveam dreptate cu licitația asta, acceptam că am pierdut licitația, dar așa nu e corect”, a subliniat Diószegi Tibor.

De asemena, producătorii locali acuză autoritățile locale și de o lipsă de onoare în favoarea avatajelor financiare.

De 20 de ani particip la Zilele Sfântu Gheorghe. Altă dată noi aveam câte trei locuri, pentru că era licitația și nu cumpăra altcineva. Atunci le luam noi să nu rămână locurile libere și am plătit să rămână banii la autoritățile locale. Acum ei nu consideră că am fost alături de ei? (...) Pe ei nu îi interesează decât că au mai mulți bani, sunt bucuroși că au câștigat cu 50% în plus”, ne-a declarat patronul restaurantelor Regele Ciolanului, Kovács Mihály.

Se știa că întreprinzătorii locali ar putea fi dezavantajați

În cealaltă tabără, reprezentanții autorităților locale susțin că în mod clar Consiliul Local știa, la data adoptării hotărârii de a da mână liberă tuturor comercianților, că cei care vor avea de suferit vor fi întreprinzătorii locali.  

„În ultimii ani am încheiat un parteneriat cu asociația lor profesională, le-am dat toate spațiile lor și ei le-au împărțit între ei. Anul acesta Consiliul Local a hotărât ca și pentru locurile de restaurant să se facă această licitație fără asociere, parteneriat sau alte asemenea soluții. În mod evident, din momentul adoptării acestei hotărâri, însemna că s-ar putea ca nu toți sau nu cei locali să poată să câștige aceste locuri. În cunoștință de cauză s-a adoptat această hotărâre, că nu toți întreprinzătorii locali au cum să câștige. (...) Alții se pare că scot mult mai mulți bani din aceste manifestări și pot să oferteze și să și plătească”, a fost explicația oferită de Czimbalmos Csaba.

Ca om mă doare, la cei 58 de ani ai mei, că aici local, nu poți să te înțelegi cu oamenii ăștia. Sunt sânge din sângele meu. Dar dacă mă duc în alt oraș, unde mă invită, ne primesc cu brațele deschise, bucuroși că venim cu produse bune. Aici, de unde provenim, nu suntem nimeni? Atunci nicăieri nu mai suntem nimic. Cu românii ne-am înțeles mai bine decât cu nemul nostru. Asta mă doare! Pur și simplu, mă doare! (...) De ce să mai stau aici, să plătesc taxele și impozitele, când alții mă așteaptă cu drag și mă invită să vin la ei?”, ne-a mai spus, cu o voce tremurată, Kovács Mihály.

Cele mai mari prețuri din țară

Mai mult decât atât, antreprenorii locali subliniază faptul că prețurile stabilite anul acesta pentru unitățile de alimentație publică nu sunt doar deosebit de mari, ci chiar depășesc media națională, ba uneori chiar și pe cea europeană.

„Suma plătită în Sfântu Gheorghe e cea mai mare din România și pot să spun că e printre cele mai mari și din Europa. Am fost prin Budapesta, Viena, dar n-am auzit să se plătească 20.000 de euro pentru trei zile, cum a plătit acum firma din Satu-Mare. Eu de 10 ani sunt săptămânal  în Romexpo cu firma mea și plătesc 7 euro pe metru pătrat pe eveniment. Înseamnă undeva la 1.400 de euro plus TVA pentru eveniment de cinci zile și este Romexpo, unde intră pe zi 30.000- 40.000 de oameni. Aici, licitația pornește de la 20 de euro și a ajuns la 50 de euro”, a spus Diószegi Tibor, iar Kovács Mihály a confirmat:  „Este la Brașov Festivalul Berii, Oktoberfest. Eu am fost în fiecare an și am două standuri. Plătesc 11.000 de euro pentru două standuri pentru 11 zile. 500 de euro pe zi! Și Brașovul nu se compară cu Sfântu Gheorghe niciodată”.

Costuri mai mari pentru cetățeni

În definitiv, s-ar părea că toată tevatura se va răsfrânge tot asupra cetățenilor care vor lua parte la Zilele orașului și care vor fi nevoiți să cumpere micii și berea, dar și alte produse alimentare, la prețuri poate umflate, justificate astfel de prețul triplat al chiriei.

Însă, potrivit administratorului public al orașului și reprezentantul comisiei de licitație, Czimbalmos Csaba, această problematică nu este una reală, dat fiind faptul că piața liberă se reglează de la sine.

„Este piața, oferta și cererea. Când vor încerca să vândă cu 50 de lei berea, nu o să poată să o vândă și atunci se va reduce prețul. Aceste lucruri se reglează pe marginea trotuarului. Exista și ideea de a prevedea la aceste contracte niște prețuri maximale pentru mici, pentru bere, dar astăzi, în 2018, cum poți să faci chestia asta? Nu te duci, nu cumperi mici. Asta nu e societate de binefacere și nu este acțiune caritabilă”, a mai spus Czimbalmos Csaba.

Până atunci, întreprinzătorii locali din Sfântu Gherorghe nemulțumiți mai au o șansă de a avea câștig de cauză prin depunerea unor contestații vizavi de această desfășurare a licitației publie. Contestațiile se pot depune până marți, la ora 14:00.

Distribuie articolul:  
|

ACTUALITATE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.