ACTUALITATE 1 aprilie 2014

Gara modernizată din Sfântu Gheorghe a fost dată în folosință [FOTO]

de Monica Vrânceanu | 348 vizualizări

Lucrările au fost întârziate cu aproape un an

Lucrările de reabilitare și modernizare a Gării din Sfântu Gheorghe au fost finalizate, astfel că toți cei care vor călători cu trenul de acum încolo vor avea la dispoziție spații noi de așteptare, atât în interior cât și în exterior. Proiectul, finanțat în mare parte cu fonduri europene, a fost inițiat de Compania Națională de Căi Ferate în mai 2010, fiind finalizat abia acum din cauza mai multor întârzieri. Astfel, în vreme ce termenul de predare a Gării a fost prevăzut pentru luna mai a anului 2013, acesta a fost devansat, devenind martie 2014.

Clădire modernizată, cu spații comerciale

Șeful Gării din Sfântu Gheorghe, Vasile Mesaroș, ne-a declarat că rezultatul reabilitării este unul cu adevărat deosebit, oferind un aspect mult mai îngrijit locației, care schimbă toată imaginea de intrare în oraș. În plus, călătorii au observat acest lucru și unii dintre ei se poartă mai atent în incinta Gării, chiar dacă mai există probleme cu anumite categorii sociale care au văzut în schimbare oportunitatea de a mai fura câte un cablu, un șurub sau chiar… capace de întrerupătoare. Tocmai pentru a proteja noua clădire, administrația Gării a dat spre utilizare doar câte una dintre cele trei uși de intrare de-o parte și de alta, în vreme ce accesul la etaj a fost blocat. Noua clădire cuprinde la parter trei ghișee pentru case de bilete și unul de Informații, spații comerciale, un spațiu pentru casă de schimb valutar, altul pentru Casa de bilete Multitrans și unul pentru „mama și copilul”, plus un punct de acces către un spațiu unde va fi amenajat un bar. La primul etaj, unde pe vremuri era Sala de aşteptare – și unde în ultimii ani se aciuaseră peste zece persoane fără adăpost, au fost amenajate trei spații comerciale, iar la cel de-al doilea etaj vor fi birourile personalului CFR Călători.

„Câteva spaţii – cum ar fi cel pentru bar, casă de schimb valutar și unul pentru activități comerciale, au fost deja adjudecate prin licitație. Pentru spațiile comerciale de la etaj nu s-a prezentat încă nimeni la licitație, astfel că deocamdată vom bloca accesul acolo, pentru a evita problemele”, a explicat Mesaroș, dezvăluind că au fost montate și opt camere video, pentru a supraveghea tot ceea ce se întâmplă în jurul Gării și incinta acesteia, în vederea evitării distrugerilor.

Potrivit lui Mesaroș, inițial unul dintre ghișee fusese gândit ca punct de informare turistică – pentru cei care ajung în Sfântu Gheorghe pentru prima oară; se pare însă că deși au fost trimise informări și solicitări către Biroul de Informare turistică din cadrul Primăriei Sfântu Gheorghe, nimeni de acolo nu a răspuns, astfel că ideea a fost abandonată.

Trei linii de tren cu acces subteran

În ceea ce privește exteriorul, au fost amenajate trei linii și peroane cu intrare subterană, astfel că spațiul a căpătat o imagine modernă, asemănătoare gărilor din orașe precum Predealul, deși nu la aceeași dimensiune. Numărul liniilor a fost limitat la trei din cauza lărgirii peroanelor și noilor amenajări, care au făcut ca unele dintre linii să devină nefuncționale. Odată finalizate lucrările, acum se lucrează la detaliile care vor completa imaginea de ansamblu. Din informațiile deținute până acum de administrația Gării, se pare că nu va exista o inaugurare oficială.

„Îmi place foarte mult cum arată acum Gara. Îmi amintește de anii tinereții, când era curat și frumos. Bine, acum e și mai frumos, e marmură lucioasă pe jos în clădire, totul e nou, sper să și țină și oamenii să înțeleagă că nu trebuie să distrugem ce avem. Eu merg cu trenul des la Brașov, așa că de acum va fi o plăcere să vin pe aici”, ne-a declarat Maria Bulat, printre puținii călători aflați în Gară.

Și locuitorii din zona Gării cred că modernizarea acesteia este un lucru bun; oamenii spun că imaginea întregului cartier s-a schimbat acum, când nu mai există clădirea scorojită și murdară de dinainte.

Investiție necesară pentru viitorul căilor ferate

Valoarea totală a modernizării Gării Sfântu Gheorghe a fost de 118 milioane de lei, din care Uniunea Europeană a contribuit cu 70,5 milioane de lei iar contribuția Bugetului de Stat a fost de 47,5 milioane de lei. Vasile Mesaroș a arătat că zilnic prin Gara Sfântu Gheorghe trec 38 de trenuri de călători, din care jumătate sunt InterRegio.

Cred că investiția se justifica și ar fi bine ca în toată țara să se reabiliteze gările, căci acest lucru ar da beneficii inclusiv Companiei, cred că ar ridica oarecum aprecierea transportului pe calea ferată din partea oamenilor”, a spus Mesaroș.

Din datele oferite de acesta, numărul celor care aleg să călătorească cu trenul a scăzut drastic în ultimii ani, în vreme ce cele mai pline trenuri sunt cele sezoniere – adică cele de vară, care duc la mare și cele de iarnă, care duc spre stațiunile montante. Astfel, se pare că față de 1989, numărul călătoriilor cu trenul a scăzut cu mai bine de 50%. În Sfântu Gheorghe, numărul angajaților la CFR Călători a scăzut și acesta drastic, în prezent funcționarea acestui serviciu fiind asigurată de 13 persoane.

Distribuie articolul:  
|

ACTUALITATE

De acelasi autor

Comentarii: 1

Adaugă comentariu
io, 2 aprilie 2014
Si cand te gandesti ca mai erau unele marimi ale zilei care au bagat bete in roate acestui proiect, asa mai arata a gara de oras.
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.