EXCLUSIV. Un viitor mai bun pentru copiii din județ
La Araci se va construi prima grădiniţă modulară finanţată de Asociaţia Ovidiu Rom după un concept lansat de Leslie Hawke (mama celebrului actor american Ethan Hawke).
Fiecare copil are dreptul la o educație, la șansa unei vieți decente, pe care să o dobândească încă de mic prin accesul la minimul de carte și programe dedicate vârstei sale. Aceste aspecte, aprobate în teorie, sunt însă mult mai greu de pus în practică, iar țara noastră se confruntă cu analfabetismul din ce în ce mai des. Lipsa banilor, a infrastructurii, a informațiilor și nu în ultimul rând a educației duc la crearea unor noi și noi generații needucate, care peste ani pot deveni o problemă tot mai mare. Una peste alta, vrem sau nu să recunoaștem, aceste probleme sunt specifice în general comunităților sărace de romi, iar județul nostru nu face excepție în acest sens: există zone întregi unde accesul la educație este aproape inexistent și asta nu din vina faptului că grădinița și școala nu ar fi accesibile, ci mai ales pentru că romii găsesc orice altceva de făcut decât să-i trimită pe cei mici spre educație. În mod cert, aici intervin lipsa de posibilități – haine, cărți, rechizite, precum și faptul că în cele mai multe familii rome săracii forța de muncă este folosită la maxim, iar un copil, fie acesta și de numai 3-4 anișori, poate foarte bine să ajute în gospodărie.
Tichete valorice şi hăinuţe, contra prezenţei la grădiniţă
În cele din urmă, autoritățile locale – primării și reprezentanți ai învățământului, îi mai conving pe romi să vină la grădiniță sau la școală, atrăgându-i cu alocația pe care statul o acordă fiecărui copil; nu de puține ori însă, odată încasate aceste cecuri, romii uită drumul spre școală, astfel că mare lucru în acest sens nu se rezolvă.
Așa se face că, acolo unde Statul nu a reușit să intervină, au avut grijă să intervină cei de la Asociația Ovidiu România (Ovidiu Rom), convinși fiind că acei copii care încep școala mai devreme au rezultate mai bune și urmează mai mulți ani de școală decât colegii lor care intră în sistem mai târziu. Dar pentru că majoritatea părinților săraci nu sunt conștienți de importanța critică a educației timpurii, Ovidiu Rom a conceput un sistem ce propune un parteneriat autorităților locale, astfel încât părinții să fie motivați în a-și trimite copiii la grădiniță.
Programul Fiecare Copil în Grădiniță a fost lansat în 2010, când Asociația Ovidiu Rom a lansat un concurs de proiecte la care au fost invitate să participe autoritățile locale, cu scopul de a integra fiecare copil sărac din comunitățile lor în grădiniță.
Ovidiu Rom a alocat aproximativ 150 de euro pentru fiecare copil cu vârsta cuprinsă între 3 și 6 ani a cărui familie trăia sub pragul sărăciei. Pe lângă oferirea de tichete sociale familiilor ai căror copii au avut prezență perfectă, aceste fonduri au acoperit formarea educatorilor și materialele școlare, iar Programul sprijină în prezent 1.289 de copii săraci din 11 județe.
Județul Covasna este unul dintre județele fruntașe ale Programului, astfel că sute de copii proveniți din familii foarte sărace au fost incluși în acesta. Principiul este simplu: fiecare copil care înțelege să respecte Programul primește câte un tichet valoric de 50 de lei lunar, hăinuțe și încălțăminte în valoare de 150 de lei și rechizite. Pentru a beneficia de acestea, copilul nu trebuie să aibă mai mult de trei absențe (motivate), venitul lunar pe membru de familie să nu depăşească 150 de lei şi foarte importantă este, de asemenea, implicarea activă a părinţilor. În Covasna, Programul se derulează în prezent la Hetea, Araci şi Floroaia Mică, în 2010 acestor locaţii aflându-li-se alături şi Iarăşi-Hăghig.
Romii din Hetea au învăţat disciplina
Comunitatea romă din Hetea este cunoscută ca fiind una dintre cele mai sărace din judeţ, un alt dezavantaj al acesteia fiind izolarea de restul comunei Vâlcele. Problemele cu care se confruntă oamenii de aici sunt sărăcia lucie, lipsa unora dintre minimele condiţii ale unui trai decent şi analfabetismul extins în rândul adulţilor – nu este deci, de mirare, faptul că numai la educaţia copiilor nu prea le stă capul oamenilor de aici. Cu toate acestea, Ovidiu Rom, alături de Primăria Vâlcele şi o fundaţie olandeză care a investit într-o clădire transformată în grădiniţă, a reuşit să formeze un total de 60 de copii care vin zilnic la grădiniţă.
Coordonatorul Programului în comuna Vâlcele, Dullo Szilard, a explicat că din întreaga comună există 209 copii participanţi în Program – 60 din Hetea şi restul din Araci, căci localităţile Vâlcele şi Ariuşd nu sunt incluse. Din cei 209, doar 169 au primit în luna octombrie tichetele valorice şi asta tocmai ca urmare a faptului că unii dintre părinţi nu au luat în serios prevederea referitoare la absenţe.
„Când a fost lansat Programul, au venit copii de ne-am speriat, nu aveau unde să încapă... Cu timpul însă s-au triat, ca să spun aşa. Ideea este însă că există copii şi părinţi care au înţeles importanţa prezenţei şi care vin negreşit la fiecare activitate. Colaborarea Ovidiu Rom cu fundaţia olandeză şi cu autorităţile locale este una foarte bună, iar schimbările aduse de Program se văd deja după primul an: frecvenţa la clasa I a crescut la 85% faţă de 40% cât era înainte, iar acest lucru este foarte important. Vorbim de copii incluşi anul trecut în Program, care au ajuns în clasa I şi au păstrat obişnuinţa prezenţei zilnice. În plus, copiii care ajung acum în clasa I au o bază a inteligenţei sociale şi una a igienei, cu care părinţii lor s-au obişnuit de pe vremea grădiniţei”, a explicat Dullo, arătând că înainte de acest Program, începerea clasei I era extrem de dificilă la Araci, deoarece implica elevi complet needucaţi şi analfabeţi.
Comunitatea romă din Floroaia Mică, la grădiniţă zi de zi
La Floroaia Mică – Întorsura Buzăului, Ovidiu Rom a inclus în Program câte 65 de copii în 2010 şi respectiv 2011. Coordonatoarea proiectului de aici, Silvia Bumbac, spune că Programul a avut un impact deosebit asupra comunităţii în care romii (deşi nu se declară romi) locuiesc în construcţii improvizate din lemn şi lut, la limita sărăciei, veniturile lor provenind în principal din împletirea nuielelor în coşuri şi mături. Potrivit Silviei Bumbac, numărul familiilor rome de aici este de 160, ceea ce înseamnă în jur de 400 de persoane.
“La început au venit vreo 40 de copii, apoi numărul a crescut, deoarece au văzut că primesc tichete de câte 50 de lei lunar, hăinuţe, rechizite. Iniţial nu prea au înţeles stricteţea Programului în ceea ce priveşte prezenţa, apoi s-au obişnuit. Este foarte important ceea ce s-a reuşit, pentru că acei copii care ajungeau direct în clasa I erau mai sălbatici, complet nepregătiţi... Acum au ajuns şi părinţii să fie implicaţi, asta contează enorm pentru cei mici, căci le dă o şansă pe viitor”, a explicat Silvia Bumbac.
Potrivit acesteia, Programul a prins atât de bine în 2010 încât în acest nou an şcolar Inspectoratul Şcolar Judeţean (IŞJ), la rândul său partener, a aprobat încă un post de educator pentru înfiinţarea unei noi grupe de copii, iar Ovidiu Rom suportă costurile pentru angajarea unui ajutor pentru educatoare.
“Această comunitate avea nevoie de astfel de implicare, iar alături de Ovidiu Rom s-a implicat şi Primăria Întorsura Buzăului, care supraveghează implementarea. Tocmai în această idee, la Floroaia Mică se va construi o nouă grădiniţă, în valoare de 330.000 de euro, autorităţile locale urmând să contribuie în acest sens cu peste 70.000 de euro. Este importantă şi această comunitate, deoarece copiii pot fi formaţi dacă îi luăm de mici, astfel încât să nu ajungă în clasa a V-a analfabeţi”, a declarat la rândul său primarul Întorsurii Buzăului, Leca Băncilă, adăugând că administraţia locală a respectat parteneriatul cu Ovidiu Rom, asigurându-le celor mici îmbrăcăminte şi încălţăminte în valoare de 150 de lei pentru fiecare copil.
Grădiniţă modulară susţinută de Leslie Hawke
La Araci, 80% dintre copiii cu vârste între 4 şi 6 ani sunt incluşi în Program acum, majoritatea lor fiind romi dar printre aceştia se regăsesc şi câte doi copii proveniţi din familii sărace de români şi maghiari. În prezent, aici funcţionează, în cadrul Programului, trei grupe de grădiniţă, dar pentru că actuala Şcoală a devenit neîncăpătoare, Asociaţia Ovidiu Rom intenţionează să construiască aici o grădiniţă nouă.
Ideea a venit din partea preşedintei și fondatoarei The Alex Fund, o organizație non-profit nord americană, și co-fondatoare a Asociației Ovidiu Rom din România – Leslie Hawke (mama celebrului actor american Ethan Hawke) şi a directorului executiv al Ovidiu Rom, Maria Gheorghiu. Judeţul Covasna va fi primul în care Ovidiu Rom va finanţa construcţia unei grădiniţe, care de fapt va fi un centru de educaţie timpurie – nu doar va primi copiii la grădiniţă, ci va derula şi cursuri de educaţie pentru părinţi, va forma educatorii şi va derula cercetare aplicată în comunitate, pentru a avea un model educaţional coerent.
„Ceea ce ne-a impresionat la judeţul Covasna a fost implicarea autorităţilor şi seriozitatea oamenilor cu care am lucrat. Clădirea modulară pe care o vom finanţa se va construi pe un teren pus la dispoziţie de către Primăria Vâlcele, chiar în spatele Poliţiei din comună. Încă nu ştim exact care vor fi costurile, dar ele vor fi cuprinse între 300 şi 900 de euro pe mp, în funcţie de complexitatea designului şi urmând să lucrăm cu o firmă din Zărneşti. În mod normal, inaugurarea ar trebui să aibă loc la finele acestei luni sau la începutul lui decembrie cel târziu, lucrarea putând fi ridicată în cel mult trei săptămâni. Credem că este foarte important pentru aceşti copii din comunităţile sărace să aibă acces la educaţie, deoarece ei sunt parte a viitorului, în cele din urmă”, a declarat Maria Gheorghiu.
Parteneriat între Ovidiu Rom, IŞJ şi primării
IŞJ Covasna a constituit, la rândul său, un partener important şi de nădejde al Ovidiu Rom în implementarea Programului Fiecare Copil în Grădiniță, colaborarea începând exact de când şcolile din judeţul nostru au aplicat pentru proiectele derulate de către Asociaţie. Inspectorul şcolar adjunct, Maria Băilă, a declarat că ceea ce leagă cele două instituţii – IŞJ şi Asociaţia Ovidiu Rom, este faptul că fiecare urmăreşte şcolarizarea şi educarea unui număr cât mai mare de copii, astfel încât să se asigure drepturi egale de acces la toate nivelurile de învăţământ, fără nicio formă de discriminare etnică sau religioasă şi indiferent de mediul social din care provin aceşti copii. Pornind de la prevederile Legii Educaţiei Naţionale şi politicile educaţionale stabilite la nivel naţional de către Ministerul Educaţiei, IŞJ Covasna şi-a stabilit o serie de obiective strategice, printre care un rol important îl au sprijinirea educaţiei timpurii, reducerea ratei de părăsire timpurii a şcolii, reducerea absenteismului şcolar, a abandonului şi nu în ultimul rând limitarea/reducerea analfabetismului.
„Pornind de la ideea că noua Lege a Educaţiei prevede generalizarea treptată a învăţământului preşcolar, IŞJ Covasna sprijină, în parteneriat cu Asociaţia Ovidiu Rom, integrarea în grădiniţe a unui număr cât mai mare de copii ce provin din categorii sociale dezavantajate. În acest sens au fost normate posturi de educatori la Araci, Hetea, Floroaia Mică şi Hăghig, în limita posturilor alocate la nivelul judeţului Covasna, în condiţiile în care numărul copiilor cuprinşi în proiectele cu Asociaţia Ovidiu Rom a crescut foarte mult. Ceea ce este foarte important în derularea acestor proiecte este tocmai faptul că la nivel judeţean este nevoie de conlucrarea şi implicarea activă a tuturor factorilor decizionali pe linia educaţiei: inspectorat, administraţia locală – primăria şi nu în ultimul rând comunitatea locală”, a explicat Maria Băilă.
Potrivit acesteia, IŞJ Covasna sprijină şi se implică în proiectele Asociaţiei Ovidiu Rom, deoarece educaţia timpurie este singura intervenţie care a demonstrat că produce o diferenţă semnificativă în creşterea ratelor de rămânere în şcoală a copiilor defavorizaţi şi în acelaşi timp reduce rata abandonului şcolar. În plus, IŞJ speră la o lărgire a sferei de colaborare pe viitor, prin derularea şi a altor proiecte care să se extindă la nivelul mai multor comunităţi ale judeţului Covasna.