Evaluarea națională nu este o piedică în calea admiterii la liceu și școli profesionale
Absolvenții claselor a VIII-a din județul Covasna, ca și din întreaga țară, au participat în ultimele zile la probele primului mare și important examen din viața lor, Evaluarea Națională. Din cei 2.144 de elevi covăsneni înscriși în clasa a VIII-a la începutul anului școlar (atât din învățământul normal, cât și din cel special și de frecvență redusă), numai 1.584 s-au înscris la evaluarea națională. Dintre aceștia, doar 1.549 s-au prezentat în sălile de concurs atât în prima zi, cât și miercuri, la proba de matematică, ultima din concurs.
Cei 560 de elevi lipsă, respectiv 26% din înscrișii la începutul anului școlar, sunt copii proveniți de la școlile speciale, care nici nu sunt obligați de lege să participe la aceste examene, dar și copii care au studiat la frecvență redusă din care foarte puțini au dorit să fie evaluați. În cifre, la acest punct situația se prezintă astfel: 55 de elevi au abandonat clasa a VIII-a pe parcursul anului; 49 de elevi au rămas repetenți; 42 au situația neîncheiată; 282 sunt corigenți la una sau mai multe discipline. Diferența de 132 de elevi este reprezentată de absolvenți de clasa a VIII-a care au refuzat să se înscrie la examen.
Cel mai probabil, acești 132 de elevi s-au înscris direct în școlile profesionale, exonerându-se de supliciul unui examen care poate fi evitat din punct de vedere legal. Începând din 2014 media de admitere se calculează ca medie ponderată între media generală la evaluarea naţională susţinută de absolvenţii clasei a VIII-a, care are o pondere de 75%, şi media generală de absolvire a claselor V–VIII, care are o pondere de 25% în calculul mediei de admitere. Neparticiparea la examenul de evaluare națională se punctează din oficiu cu nota 1. „În urma acestui calcul, se poate obține o medie de 2,50, de exemplu. Și sunt astfel de medii. Dacă e loc, chiar la o clasă liceală, toamna de exemplu, un elev cu media aceasta poate să intre. Dacă nu e loc, vine la școala profesională, dar nu influențează cu nimic. Acea statistică referitoare la câți au media peste 5 nu are nicio relevanță”, a precizat inspectorul general interimar al IȘJ Covasna, Kiss Imre, care consideră că trecerea în clasa a IX-a ar trebui să se facă mai degrabă în baza unui examen de admitere.
Probele s-au desfășurat fără incidente deosebite, având în vedere faptul că în majoritatea centrelor din județ au beneficiat de supraveghere video și audio, însă au existat și câteva mici probleme.
Un elev a venit la examen cu două telefoane mobile, dar nu a predat decât unul, iar când a terminat de scris, a început să se joace pe telefonul pe care îl păstrase în buzunar, în felul acesta fiind descoperit de profesorii supraveghetori și sancționat în consecință. În ciuda abaterii de la regulament, elevul în cauză s-a putut prezenta totuși și la celelalte probe datorită permisivității cuprinse în metodologie. „Metodologia la evaluarea națională permite o minune: eliminat cu notă și eliminat fără notă. Eliminat cu nota 1 înseamnă fraudă – că a fost prins cu copiuțe, cu telefon etc. Dacă este prins, este eliminat cu nota 1 la disciplina respectivă. Mâine poate să vină la concurs, poate să obțină 9, de exemplu. La sfârșit i se calculează media. Eliminat fără notă înseamnă că elevul refuză să predea lucrarea și atunci nu are voie să participe mai departe și nu va avea medie la evaluarea națională”, a explicat inspectorul școlar general Kiss Imre.
De asemenea, la probele de luni, în zona Covasna a fost o cădere de curent electric, dar s-a anunţat Ministerul Educației, s-au întocmit procese verbale și totul a decurs fără probleme.
În Bățani, o fetiță de clasa a VIII-a nu a mai putut susține proba scrisă pentru limba şi literatura română deoarece i s-a făcut rău în timpul examenului și a fost dusă la spital. Pentru ea s-au cerut subiecte suplimentare și la spital a putut scrie lucrarea, astfel încât să poată merge mai departe.
La data de 15 iunie a fost de altfel finalizată prima etapă de înscriere a absolvenților de clasa a VIII-a în unitățile de învățământ profesional, unde au fost alocate 672 locuri, la care se adaugă 24 de locuri la învățământul profesional special. Pentru aceste locuri au fost depuse deja 378 de cereri de înscriere. Între preferințele elevilor la acest capitol se numără mecanica auto și profiluri precum ospătari, chelneri, bucătari, cofetari. Mult mai evitate sunt clasele de dulgheri, zidari, pietrari, parchetari, tâmplari și sudori, cu toate că sunt foarte căutate de agenții economici. „Sunt acele meserii în care într-adevăr ești solicitat și trebuie să depui efort, trebuie să lucrezi și să ai perseverență”, a concluzionat Kiss Imre.
Următoarea etapă de înscriere la liceu se va face după evaluarea națională ale cărei prime rezultate vor fi comunicate vineri, până în ora 16:00. Tot vineri se vor putea depune și contestațiile. Marţi, 30 iunie, este ziua în care elevii vor primi rezultatele finale ale evaluării naționale, în urma căreia se va face înscrierea la licee și școli profesionale.