ACTUALITATE 16 mai 2017

„Este foarte important să fim alături unii de alții”

de Iulia Drăghici | 2695 vizualizări

De vorbă cu noul comandant al ISU Covasna, lt.col. Adrian Năstuţă

Inspectoratul pentru Situații de Urgență al Județului Covasna are, începând din această lună, un nou comandant, numit prin împuternicire timp de șase luni, după ce fostul comandant, colonelul György Alfons, a trecut în rezervă, cu drept de pensie.

Deși are doar 41 de ani, noul inspector șef, locotenent colonelul Adrian Năstuță, are în spate o carieră de pompier în județul Covasna de peste 20 de ani. Liceul l-a făcut la Colegiul Național „Mihai Viteazul” din Sfântu Gheorghe și a urmat mai apoi cursurile Şcolii militare de subofițeri pompieri „Pavel Zăgănescu” din Boldești. În ceea ce privește studiile superioare, acesta a absolvit Facultatea de Drept din cadrul Universității „George Barițiu” Brașov și un masterat la Academia de Poliție „Alexandru Ioan Cuza” din București. Din ianuarie 1996 lucrează în cadrul Inspectoratului pentru Situații de Urgență Covasna, iar din 2002 a trecut în corpul ofițerilor.

Pentru că ne-am dorit să aflăm mai multe despre acesta decât date din Curriculum Vitae, am solicitat un interviu exclusiv, pentru care am primit răspuns în scurt timp, astfel că în materialul care urmează veți afla mai multe informații despre viziunea noii conduceri a ISU Covasna și nu numai.

Schimb de generații la ISU Covasna

Actualul inspector șef este de părere că deși Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Mihai Viteazul” al județului Covasna are o nouă comandă, nu se poate vorbi despre un nou început pentru instituție, ci mai degrabă de un schimb de generații.

„Este un nou capitol, dar nu putem vorbi despre un nou început. Este o continuitate. Despre un început puteam să vorbim în urmă cu câțiva ani, din momentul în care am început să ne profesionalizăm. În acest moment, inspectoratul are o anumită experiență și nu e cazul să vorbim despre un nou început. Putem, în schimb, să vorbim despre un schimb de generații. Toți cei numiți în prezent pe funcțiile de conducere au cel puțin 15 – 20 de ani de experiență în această unitate și au trecut prin diverse funcții. Așadar, nu putem să privim această schimbare ca un nou început. În momentul de față suntem o echipă care poate îndeplini cu succes toate misiunile care apar”, ne-a spus lt. col. Adrian Năstuță.

Prioritățile noii conduceri

O astfel de funcție, ca cea de comandant, vine cu o serie de responsabilități și cere, desigur, stabilirea de priorități. Din acest punct de vedere, noul comandant își dorește să continue munca predecesorilor săi, prin asigurarea încrederii comunității în instituția pe care o conduce, dar și să mențină coeziunea personalului. În plus, acesta ne-a mai spus că face demersuri pentru a aduce îmbunătățiri în ceea ce privește dotarea cu echipamente de protecție și cu tehnică de intervenție din ce în ce mai modernă.

„Comanda care a fost până acum cred că și-a făcut foarte bine treaba și ne-a lăsat o unitate la un nivel ridicat. Noi trebuie să menținem ceea ce s-a făcut bine, începând de la nivelul de trai al personalului și până la tehnica de intervenție care există astăzi. În plus, o să încercăm achiziționarea unor echipamente de protecție pentru personalul nostru și îmbunătățirea, în continuare, a tehnicii de intervenție, lucru care trebuie avut în vedere în permanență. În ceea ce privește pregătirea personalului, nu am ce îmbunătățiri să aduc. Aceasta este foarte bine reglementată și se desfășoară zi de zi”, ne-a mai spus inspectorul șef.

Orice sistem de lucru este perfectibil, iar Inspectoratele pentru Situații de Urgență nu sunt excepțiile de la regulă. Potrivit noului comandant, personalul redus, permanenta nevoie de îmbunătățire a echipamentelor și a tehnicilor de lucru, dar și absența unei subunități în zona Baraoltului sunt câteva dintre problemele cele mai importante pe care această instituție le are de înfruntat și pentru care se caută soluții.

„Ne confruntăm cu probleme, dar nu putem să spunem că avem probleme mari. La nivelul județului nostru avem dificultăți în asigurarea unei anumite categorii de personal, în principal de ceea ce înseamnă ofițeri. Există soluții, există promisiuni ca să promovăm din rândul subofițerilor și să încadrăm aceste funcții, dar până atunci există acest deficit, pentru care ceilalți colegi trebuie să lucreze mai mult pentru că în prezent avem undeva la 40-50% din personalul de ofițeri necesar. Probleme mai mici mai avem și în asigurarea de echipament în anumite condiții, pentru că tot timpul trebuie să ne îmbunătățim tehnicile de intervenție, autospecialele, dar aici suntem într-o continuă mișcare. În altă ordine de idei, ca și competență în zona în care intervenim noi, avem un minus pe partea de Baraolt, unde nu avem o subunitate în momentul de față și ajungem într-un timp relativ mare pentru că sunt peste 50 de kilometri până acolo. Avem noroc cu serviciile voluntare din zona respectivă, care intervin foarte bine. Este în studiu această problematică și sper că vom găsi și soluții”, ne-a mai declarat lt.col. Adrian Năstuță.

„Meseria m-a ales pe mine”

În ceea ce privește latura mai personală a discuțiilor despre meseria de pompier, Adrian Năstuță ne-a împărtășit că alegerea carierei de pompier a fost una naturală.

„Nu cred că eu am ales această meserie de pompier, ci ea m-a ales pe mine. Încă de la început mi-am dorit să îmbrățișez o carieră de militar, prin prisma influenței familiei mele, pentru că tatăl meu a fost și el militar. Știam ce înseamnă milităria, dar din momentul în care am ajuns la arma de pompieri, din întâmplare aș spune, am început să iubesc foarte mult această meserie, să o înțeleg și cred că mi se potrivește”, ne-a declarat lt. col. Adrian Năstuță.

Dincolo de durere

Cu toate că este pompier de o viață întreagă, lt.col. Adrian Năstuță spune că nu și-ar alege altă meserie dacă ar fi din nou la început, ba mai mult, îmbrățișează cu tot mai multă convingere această meserie.

„Meseria aceasta este una deosebită. Nu cred că ai timp să te plictisești sau să te plafonezi pentru că tot timpul lucrurile sunt în mișcare. Este o meserie activă și nu prea reușești să iei pauze prea mari, niciodată. Lucrurile sunt în permanentă dinamică, atât din punct de vedere al legislației, dar și al misiunilor pe care trebuie să le îndeplinim. (...) Eu întotdeauna am privit-o ca pe o meserie frumoasă, care te solicită la maxim, pentru că trebuie să fii întotdeauna atent la ceea ce se întâmplă în jurul tău. Este o meserie grea, dar cel care o face cu plăcere și se implică nu mai poate spune că își face meseria cu greutate. (...) Până la urmă menirea noastră este să ajungem acolo unde oamenii au nevoie de noi. Durerea oamenilor te marchează, dar personal, întotdeauna am privit dincolo de durere, în sensul că am văzut rezultatul acțiunilor noastre. La momentul în care ai îndeplinit misiunea, un simplu „mulțumesc” te face să treci mai departe. (....) Asigur comunitatea că se poate baza pe noi în continuare, ca și până acum și că și noi ne bazăm pe sprijinul lor în orice situații. Este foarte important să fim alături unii de alții”, a încheiat comandantul Năstuță, care ne-a dezvăluit că deși împuternicirea sa ca inspector șef este pentru o perioadă de șase luni, acesta se va pregăti să participe la procedura de selecție permanentă atunci când postul va fi scos la concurs, pentru a avea în continuare grijă de comunitatea covăsneană.

Distribuie articolul:  
|

ACTUALITATE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.