ACTUALITATE 19 mai 2021

De ce nu se circulă încă pe podul de titan de la Întorsura Buzăului

de Covasna Media | 4248 vizualizări

Podul cu inserții de titan construit în zona Camping din Întorsura Buzăului este închis circulației publice, cu toate că o perioadă a fost deschis, iar mașinile au putut trece în voie. Motivul pentru care în prezent este blocat, mai puțin pentru pietoni, este acela că nu s-au finalizat în totalitate lucrările și nu s-a făcut recepția finală, spun autoritățile și constructorul, chiar dacă din 2019 se tot vorbește de inaugurare. În plus, s-a mai ivit o problemă, cauzată de birocrație, spun cei implicați, situație care vizează o sumă suplimentară de peste 225.000 de lei, bani pe care autoritățile locale trebuie să îi achite constructorului. 

Podul din zona Camping, de peste Râul Buzău este în continuare închis circulației publice pentru că nu s-a făcut recepția finală a lucrărilor. Atât constructorul, cât și reprezentanții autorităților locale spun că trebuie să se mai lucreze la ultimele detalii: turnarea rosturilor de dilatare. 

Podul e închis pentru că mai e încă de lucru. Facem rosturile de dilatare cu o firmă de la București. Au început o parte, dar fiind rece în zonă, nu s-a putut lucra. Materialul pe care îl punem acolo trebuie să fie la 180 de grade”, ne-a declarat reprezentantul firmei RICIIAS IMPEX SRL, constructorul lucrării, Vasile Bocârnea. Tot acesta ne-a precizat că nu ar mai fi multe de făcut, că dacă ține vremea e vorba de câteva zile, dar și că circulația va fi redată publicului abia după recepția lucrării. 

Acces interzis până la recepția finală 

Faptul că până acum au fost momente în care s-a circulat pe acest pod a fost independent de decizia constructorului, spune acesta, care ne-a precizat și că a fost posibil pentru că cineva a dat, ilegal, la o parte indicatoarele care opreau accesul.  

Același lucru, că nu putea să fie permis accesul pe pod până la recepția lucrării, l-a spus și fostul primar al orașului Întorsura Buzăului, Leca Băncilă. 

„Legal nu putea fi deschis, pentru simplul motiv că nu s-au recepționat toate lucrările la acest obiectiv de investiții. (...) O recepție se face în momentul în care s-a terminat. Nu există acest document că s-au terminat lucrările. Să nu confundăm cu recepție la finalizarea lucrărilor”, ne-a declarat fostul edil. 

Toți cei cu care am discutat pe subiect, inclusiv actualul primar Raul Urdă, spun că s-a făcut până acum doar o recepție parțială a lucrărilor. 

Firma constructoare spune că podul este în custodia sa până se face recepția podului. Recepția parțială a podului s-a făcut, dar nu și a rampelor de acces către acest pod”, spune primarul din Întorsura Buzăului. 

Birocrația și încurcăturile sale 

Și de aici, de la rampele de acces către pod, care au fost cuprinse într-o lucrare suplimentară, neprevăzută în proiectul inițial, a pornit o situație ceva mai „spinoasă” birocratic. Se pare că autoritățile au de plătit o sumă de 225.000 de lei plus TVA constructorului, dar din cauză că nu s-au făcut toate actele la început cum cere legea, acum se caută o variantă să facă acest lucru legal. 

A fost făcut un proiect inițial, a fost o dispoziție de șantier în care proiectantul a indicat cum să se construiască aceste rampe, s-a făcut un proiect pentru aceste rampe, a fost o achiziție făcută pe SEAP, conform legii, dar nu s-a făcut în primărie un act adițional pentru suma respectivă. Efectiv s-a făcut lucrarea fără contract. Acum sunt discuții juridice. Se pare că achiziția pe SEAP poate ține loc și de contract. Am avut discuții cu cei de la Curtea de Conturi, cu cei de la Prefectură, am cerut opinia juriștilor de acolo, am fost și la Consiliul Județean, ISC, toți sunt de acord că lucrarea este bine făcută și că trebuie să dăm bani firmei. Dar nimeni nu îmi spune o variantă oficială. O să îmi asum eu și voi face această plată”, ne-a spus primarul Raul Urdă. 

Actualul primar spune că hârtia care lipsește și nu permite să se plătească banii care i se cuvin constructorului nu a fost făcută și pentru că proiectul cu lucrările suplimentare nu ar fi fost aprobat în Consiliul Local pentru că a fost retras de pe ordinea de zi. „Consiliul Local nu a mai aprobat realizarea acestor lucrări suplimentare, care trebuiau plătite din bugetul local. Dimineața s-a retras de pe ordinea de zi în ziua respectivă. Nemaiavând hotărâre de Consiliu Local, juridicul spune că nu poate face contract pentru acea sumă. De aici a plecat toată discuția”, explică acesta. 

De ce a fost nevoie de lucrări suplimentare 

Totul a pornit de la faptul că proiectul inițial al podului, întocmit cu ani în urmă, a avut nevoie de o serie de modificări, de completări, astfel încât să corespundă cu legislația actuală, după cum ne-a explicat și fostul primar din Întorsura Buzăului, actual consilier local, Leca Băncilă. 

În 2017, când s-a făcut proiectul, era un cadrul legislativ care spunea extrem de clar că de la luciul de apă până la înălțimea grindei de rezistență trebuie să fie 5 metri. Or, în proiectul pe care l-am făcut noi, pe baza banilor avuți înainte de 2017, că a fost făcut proiectul în 2008 și reevaluat în 2015-2017, nu lua în calcul această intervenție, adică de finanțare. Ca atare, în 2017 proiectul presupunea ca podul să meargă de la 4 metri de la luciul apei la 5 metri. Consecințele acestui fapt au fost următoarele: a. podul s-a lungit cu trei metri; b. podul s-a înălțat cu un metru; c. costurile care au fost? Cei care veneau din lateralul drumului, pe lateralul Buzăului, nu mai puteau urca pe pod, nu mai aveau acces. În sensul că dacă la înălțimea obișnuită era ok, acum nu mai puteau urca pe pod și aveau posibilitatea de la Campingului să se întoarcă la Brădet, să facă stânga și să vină să urce pe pod. O anomalie, o eroare, determinată de ridicarea cu un metru a podului. Ridicare care n-a fost cerută din punct de vedere administrativ, a fost din punct de vedere tehnic. Astea sunt condițiile legii: «aveți obligația să asigurați o scurgere a apei de 5 metri de la luciul apei încolo»”, ne-a spus Leca Băncilă. 

Tot acesta spune că fără îndoială constructorul trebuie să își primească banii, pentru că lucrarea  a fost executată așa cum a fost cerută de autorități. 

„Podul s-a făcut în condiții perfect legale: 1. S-a finanțat în regim de urgență și decizia în regim de urgență este o decizie de urgență, asumată la ordonatorul de credit care a fost Băncilă atunci. S-a făcut de la a la z. 2. Toată condiția de proiectare, adică proiectantul cu avize, autorizații, respectiv dispoziții de șantier s-a respectat în condiții de strictețe. 3. Orice condiție, dincolo de asta, nu poate să iasă din cadrul legal. (...) E un pod făcut la o tehnologie de vârf și noi nu îl putem plăti pe om la nivelul anului 2021 în condițiile în care prețurile cu care a făcut lucrarea au fost din 2009! Numai inflația spune că era vreo 30% suplimentare de prețuri. E o aberație, o prostie din asta de funcționari publici care nu înțeleg cu ce se fac lucrările. Să nu își închipuie cineva că nu s-a făcut”, a spus Leca Băncilă. 

O expertiză tehnică 

Între timp, primarul Raul Urdă a convocat un expert din Sfântu Gheorghe care va face o expertiză tehnică a lucrării, pe cheltuiala primăriei. Costă cam 4.000 de lei acest demers suplimentar și va dura o săptămână realizarea. 

Va fi o expertiză care trebuie să ne confirme că acele cantități în situația de lucrări predată de către constructor corespund cu ceea ce este pe teren. (...) În urma acestei expertize, vom convoca o recepție a podului, în care voi chema reprezentanți de la Prefectură, de la Consiliul Județean, de la Inspectoratul de Stat în Construcții, proiectantul și noi ca beneficiar. Acum ne gândim să găsim o variantă juridică de a intra și în Consiliul Local, de a avea o aprobare și de acolo pentru a cheltui acești bani”, ne-a spus Raul Urdă. 

În bugetul local a fost deja aprobată o sumă de peste 370.000 de lei care să acopere necesarul pentru încheierea, odată pentru totdeauna, a lucrărilor la marele pod de peste Buzău, din care 225.000 de lei plus TVA i-ar reveni constructorului. 

Investiția inițială, potrivit datelor publicate în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP), a fost de peste 1,5 milioane de lei  (mai exact: 1.524.701,81 de lei fără TVA), conform licitației lansate de primărie în 2018, fonduri asigurare de Guvern. În același timp, în bugetul adoptat pe 2021, la capitolul cheltuieli efectuate până la data de 31.12.2020, în dreptul investiției „Refacere pod peste râul Buzău - zona Camping” figurează suma de 2.138.123 de lei.

În decembrie 2019, autoritățile de atunci ne spuneau că planul era ca lucrările la podul cu inserții de titan construit peste Râul Buzău să fie încheiate până în 20 decembrie. 

Podul de la Camping, care era din lemn pe vremuri, a fost distrus în martie 2018, când s-a prăbușit sub greutatea unui autocamion care a încercat să îl traverseze, cu toate că depășea greutatea limită admisă. Ulterior, odată cu inundațiile din iunie-iulie din același an, podul și așa fragil, a fost luat aproape în întregime de ape.

Iulia Drăghici – Taraș 

David Leonard Bularca

Distribuie articolul:  
|

ACTUALITATE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.