Cum este să călătorești cu trenul în vremuri pandemice
Sunt respectate măsurile de protecție în mijloacele de transport feroviare pe rute locale?
Cândva o minune a transporturilor, trenul, în România, și implicit în județul Covasna, este acum o tristă amintire. Cel puțin pe rutele locale, pentru că există și transport rutier mai rapid și la ore mai convenabile, problema aglomerației a cam dispărut. Pe vremuri de pandemie, acesta nu este un lucru tocmai rău. Dar rămân alte aspecte greu de ignorat, cum ar fi cel al mizeriei și al portului sporadic al măștii.
O călătorie până la Brașov, din Sfântu Gheorghe, la început de septembrie, ne-a arătat că deși obligatoriu prin lege, portul măștii de protecție, într-un tren Regio Călători este văzut, până și de angajați, ca o recomandare ce poate fi ignorată. Perdelele stau murdare atârnate la geamul la fel de murdar. Pe jos, podeaua arată de parcă nu ar fi văzut mătură mai mult de o dată pe săptămână. De mop și dezinfectat nici nu mai e vorba. Dezolante sunt și imaginile din gări, unde nu doar portul măștii în spațiu închis este ignorat de mulți dintre cei care ajung aici, ci și tomberoanele pline de gunoaie și mucuri de țigară stau înnegrite de jeg în colțuri. Sigura diferență față de ce era înainte de luna martie, adică înainte să vină oficial peste noi COVID-19, stă, la o vedere de ansamblu, în afișele cu reguli pentru prevenirea răspândirii noului coronavirus, parcă și ele cam șterse de la soare, și autocolantele lipite pe jos, cu direcții de dus și întors, pe care prea puțini arată că le și văd.
Constatările sunt rezultatul propriei experiențe, un experiment născut dintr-o curiozitate, la finalul căruia voiam să aflu dacă trenul este un mijloc sigur de a circula, în vremuri de pandemie, între Sfântu Gheorghe și Brașov, de exemplu.
S-au dat 12 amenzi, în valoare totală de 2.000 de lei
Autoritățile spun că da. „Având în vedere cele constatate până în prezent, poliţiştii din cadrul Biroului Judeţean de Poliţie Transporturi Covasna apreciază că trenul este un mijloc de transport sigur”. Acesta este răspunsul primit la o solicitare transmisă Prefecturii Covasna, cu întrebări legate de controalele în trenuri privind respectarea regulilor în context COVID-19.
Aceeași sursă transmite și că „pentru respectarea măsurilor de prevenire a răspândirii noului coronavirus poliţiștii Biroului Județean de Poliție Transporturi Covasna au aplicat până în prezent (n.red. 25 septembrie 2020) un nr.de 12 sancţiuni contravenţionale, cuantumul sancţiunilor aplicate fiind de 2.000 de lei”.
Toate acestea, în condițiile în care se precizează că zilnic sunt controale în mijloacele de transport feroviare.
„În context COVID-19, poliţiştii din cadrul Biroului Judeţean de Poliţie Transporturi, în desfăşurarea atribuţiilor de serviciu, zilnic au efectuat şi efectuează controale în mijloacele de transport feroviare, fiind efectuate patrulări atât pe trenurile de călători, cât şi în staţiile de cale ferată la sosirea/plecarea trenurilor, fiind avute în vedere respectarea de către călători a obligativităţii măsurii preventive de purtare a măştilor de protecţie. De asemenea, poliţiştii din cadrul Secţiei Regionale de Poliţie Transporturi Braşov împreună cu poliţiştii Biroului Judeţean de Poliţie Transporturi Covasna au efectuat patrulări interjudeţene pe trenurile de călători de lung parcurs, fiind avute în vedere respectarea prevederilor legale în vigoare şi menţinerea unui climat de ordine şi siguranţă publică”, mai arată răspunsul primit din partea Prefecturii Covasna.
Doar că, dacă m-aș fi bazat doar pe experiența personală aș fi putut să jur că nu se face niciun control, pentru că nu am văzut nici picior de om al legii. Sigur că ce am constatat eu ar putea fi excepția și picioarele legiuitorilor să fi umblat, în acea zi de duminică în care am făcut experimentul, zi în care virușii nu iau pauză, sau în alte zile în care am fost în „vizită” în gara Sfântu Gheorghe, prin alte locuri decât cele în care eram eu. Și notez asta fără urmă de ironie. Se poate și așa.
Nașul de tren, fără mască
Rămâne în picioare și problema în care nici măcar angajații nu țin cont de regulile în vigoare. Un naș de tren, care ia contact cu mulți dintre călători pentru că le și vinde bilete, este fără îndoială, obligat să poarte masca de protecție. Dar nu întotdeauna se întâmplă așa. Ca să nu mai vorbim în acest caz de importanța exemplului personal. Cu ce autoritate poate nașul care refuză portul măștii să le recomande călătorilor să se protejeze?
Cum au reacționat reprezentanții companiei private de transport în comun la o situație concretă pe care am constatat-o și pe care le-am sesizat-o? Iată:
„În ceea ce privește cele constatate în data de 06.09.2020 la tren 16362, am analizat şi cercetat cu atenție cele sesizate de dumneavoastră, astfel că am dispus luarea de măsuri administrative atât în privința personalului care a deservit trenul 16362 la data menționată de dumneavoastră cât şi în privința prelucrării personalului, referitor la o comunicare mai eficientă a acestor obligații către călători.
Regretăm cele sesizate de dumneavoastră şi vă asigurăm de faptul că depunem toate eforturile în vederea preîntâmpinării unor astfel de situații, cu mențiunea că, împreună cu pasagerii/călătorii care înţeleg a respecta aceste obligații, vom putea eficientiza acțiunile de prevenție împotriva infectării cu virusul COVID-19”, se arată într-un răspuns primit de la Regio Călători, la solicitarea ziarului Observatorul de Covasna.
În același răspuns, Regio Călători informează și că obligativitatea purtării măștilor este o responsabilitate a cetățenilor și că deși angajații sunt obligați la rândul lor să poarte măști, nu au pârghii legale să îi determine pe oameni să respecte regulile.
„Potrivit reglementărilor legale în vigoare, în sarcina cetăţenilor a fost instituită obligativitatea purtării măştii de protecţie, în scopul prevenirii infectării cu virusul COVID-19. Această obligativitate se regăseşte în sarcina fiecărui cetăţean al ţării, responsabilitatea purtării acesteia, pe lângă faptul că reprezintă o obligaţie legală este şi o obligaţie personală a fiecărui cetăţean în parte. În ceea ce priveşte obligaţiile ce le revin operatorilor de transport, în scopul prevenirii infectării cu virusul COVID-19, atât prin legislaţia existentă, cât şi prin dispoziţiile interne emise la nivelul Regio Călători SRL, au fost dispuse următoarele măsuri, astfel:
- Salariaţii sunt obligaţi să poarte, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, măştile de protecţie cu care au fost dotaţi (n.red. nu am primit răspuns cu privire la numărul de măști pe care le primește un angajat într-o zi de muncă).
- Personalul de tren, odată cu verificarea legalităţii efectuării călătoriei, verifică şi respectarea de către călători a măsurii obligatorii de purtare a măştii de protecţie, precum şi a respectării distanţării fizice recomandate.
Verificarea legitimaţiilor de călătorie se efectuează vizual, fără atingerea fizică a acestora de către personalul de tren.
- În trenurile aparţinând Regio Călători S.R.L., uşile de urcare/coborâre a călătorilor sunt marcate corespunzător, scopul acestora fiind de a orienta călătorii atât la urcare, cât şi la coborâre, astfel încât să se asigure distanţa minimă de siguranţă. De asemenea, călătorii sunt informaţi în privinţa obligaţiilor ce le revin prin anunţuri afişate pe uşile trenurilor, pe site-ul societăţii, pe legitimaţiile de călătorie emise (aşa cum aţi observat şi dumneavoastră). De asemenea în staţii/gări, informarea călătorilor este asigurată prin afişaj al materialului informativ, iar delimitările de distanţare fizică sunt verificate şi actualizate în permanenţă. La cumpărarea legitimaţiilor de călătorie, personalul de la casa de bilete informează călătorii cu privire la obligativitatea purtării măştii de protecţie în trenurile Regio Călători (n.red. ceea ce eu nu am întâlnit pe rutele mai scurte, unde biletul este cumpărat direct de la naș).
După cum uşor puteţi constata, călătorii sunt informaţi cu privire la obligaţiile pe care le au în vederea prevenirii infectării cu virusul COVID-19, prin toate mijloacele de comunicare existente, aceştia doar trebuie să se conformeze acestora, în vederea asigurării propriei protecţii precum şi a celorlalți călători.
- De asemenea, garniturile de tren sunt salubrizate şi igienizate zilnic conform dispoziţiilor interne ale societăţii şi prevederilor legale în vigoare.
După cum bine cunoaştem, operatorii de transport feroviar de călători (şi nu numai) nu deţin nici o pârghie legală în vederea sancţionării călătorilor care nu respectă aceste obligaţii, astfel că informarea precum şi recomandarea respectării acestora, sunt singurele instrumente în vederea asigurării prevenţiei împotriva infectării cu virusul COVID-19”, ne-a mai informat operatorul de transport.
Recomandări peste recomandări
Pentru cei care au ochi să vadă și urechi să audă și care înțeleg că regulile minime de protecție și prevenire sunt importante atât la nivel personal, cât și pentru cei din jur, oamenii legii au și ei o serie de recomandări:
„Poliţiștii Biroului Județean de Poliție Transporturi Covasna recomandă cetăţenilor care aleg să călătorească cu trenul următoarele:
- să respecte prevederile Legii nr. 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, respectiv să poarte masca de protecţie în tren, în incinta staţiilor CF şi pe peroane;
- să respecte setul de reguli emis de Ministerul Sănătăţii şi deciziile organelor abilitate;
- să respecte măsurile de distanţare fizică şi să evite contactul cu alţi călători, să îşi dezinfecteze mâinile după ce ating diverse suprafeţe atât în tren cât şi în staţiile CF sau pe peroane;
- să evite aglomeraţia şi să menţină distanţa de cel puţin 1 metru faţă de celelalte persoane din punctele de vânzare ale biletelor”.
O ultimă remarcă ar trebui să mai fac, și anume că pe rutele mai lungi, prin țară, controalele există și portul măștii este o regulă care se respectă în cea mai mare parte. De asemenea, și călătoria cu microbuzul Brașov – Sfântu Gheorghe s-a dovedit a fi mai sigură din perspectiva respectării regulilor.
Dar, având în vedere situația epidemiologică și trendul crescător al cazurilor de COVID-19, atât la nivel național, cât și județean, poate mai sănătos rămâne să evităm, dacă se poate, orice fel de călătorii cu trenul.