Criza de personal de la Spitalul Județean nu are soluție
10% din personalul medical angajat la Spitalul Județean de Urgență din Sfântu Gheorghe se schimbă în fiecare an
Spitalul Județean de Urgență „Dr. Fogolyán Kristóf” din Sfântu Gheorghe se confruntă de mult timp cu o fluctuație de personal care pare să nu se mai oprească. Cazul spitalului din municipiul nostru nu este singular, astfel de probleme regăsindu-se pe întreg teritoriul țării.
Din păcate, deși persistă de vreme îndelungată, problema personalului calificat din sistemul de sănătate nu are încă o soluție, cu atât mai mult cu cât o serie de factori contribuie la formarea unei realități care afectează întreaga populație.
„Dacă mă gândesc în timp, nu știu un moment sau o lună în care să nu fi avut probleme de personal. Mă refer acum în principal la partea de medici, respectiv asistente. Fiind personal calificat este mai greu de suplinit decât celelalte categorii de personal. Este migrație și o fluctuație continuă și permanentă”, a precizat managerul Spitalului Județean de Urgență, András-Nagy Róbert.
Conform informațiilor transmise de managerul spitalului, 10% din personalul medical se schimbă anual, ceea ce poate conduce uneori la închiderea anumitor secții până la următoarea angajare. „Anual pleacă și vin 100 de persoane. Din totalul de 900 de persoane, cu tot cu colaboratori, aceste 100 de persoane reprezintă peste 10%, deci vă dați seama de nivelul de fluctuație. În permanență facem concursuri pentru toate nivelurile de personal”, a mai spus András-Nagy Róbert, care a adăugat că în luna noiembrie, la Spitalul Județean lucrau 346 de asistenți și 124 de medici, din care 28 de medici rezidenți.
Motivele pentru care medicii aleg să plece sunt multiple. De la salariile prea mici, la lipsa condițiilor optime pentru practicarea meseriei sau la o birocrație prea stufoasă, toate reprezintă cauze care determină cadrele medicale calificate să migreze. „Sunt mai multe situații. Pleacă în străinătate, pleacă la un alt spital. E posibil să fie și banii un motiv, dar sunt și motive familiale. Unii aleg sectorul privat”, a explicat directorul medical al Spitalului, dr. Antal Álmos.
Creșterea salarială de 25% nu rezolvă problemele
El a adăugat că, deși Spitalul Judeţean din Sfântu Gheorghe oferă anumite facilități, între care și locuințe de serviciu pentru medicii care vor să se stabilească la noi în oraş, problemele acestora nu se rezolvă decât într-o mică măsură. „Acesta este un gest. Să zic că din zece probleme pe care le are un specialist, una este rezolvată, însă mai sunt încă alte probleme. Dar totuși este un ajutor, care însă nu poate să rezolve problemele sistemului. Au plecat 14 mii de specialiști din România în străinătate – medici specialiști, nu personal sanitar. Presiunea pentru creșterea salarială de acolo a pornit”, a mai spus dr. Antal Álmos, care a spus că prin creșterea salarială de 25% a medicilor se oferă o sumă binevenită, dar tot nu se tratează cauza plecării în afară a specialiștilor în medicină.
Birocrația prea stufoasă nu este o problemă doar pentru medicii care, ocupați cu documentele solicitate de sistem, găsesc cu greu timp să se mai ocupe de pacienți, ci și o problemă în angajarea de cadre medicale, procesul fiind lung și anevoios.
„Dacă un medic dorește să vină la spital de mâine nu poate din cauza birocrației. Birocrația de angajare a unui medic este atât de mare, că noi am avut o situație anul trecut încât, de la decizia luată în Comitetul Director de a scoate la concurs un post, a durat șase luni de zile până când am anunţat și am putut să organizăm concursul respectiv”, a spus managerul spitalului, András-Nagy Róbert, care a adăugat că, pentru scoaterea postului la concurs, este nevoie de o multitudine de aprobări. În linii mari, procesul de angajare a unui medic presupune obținerea de aprobare de la Consiliul Județean pentru scoaterea postului la concurs, aviz de la DSP, aviz de la Colegiul Medicilor etc. După obținerea acestor avize, se ajunge la Ministerul Sănătății, care trebuie să publice anunțul de angajare în „Viața medicală”. După apariția anunțului în publicația de concurs, se așteaptă 30 de zile, timp în care cei interesați se pot înscrie la concurs, însă, de cele mai multe ori, problemele nu se opresc în acest punct. Dacă pentru postul vacant optează un singur medic, procesul de angajare devine simplu în sensul în care candidatul poate fi examinat de o comisie locală. În schimb, dacă sunt mai mulți candidați pe un post, trebuie organizată o comisie cu specialiști și din alte zone, ceea ce presupune un alt timp de așteptare până când programul acestora le permite să se reunească în aceeași zi.
La toate acestea, se adaugă și instabilitatea la nivel ministerial și legislativ care pune piedici în calea strategiilor pe termen lung. „Este foarte greu să te gândești și să planifici în timp, într-o situație în care totul este haos. Degeaba planifici, te gândești în perspectivă unde vrei să ajungi, dacă de la o săptămână la alta se schimbă totul – se schimbă normele, se schimbă toată situația”, a concluzionat András-Nagy Róbert.