Cercul vicios al parcărilor neregulamentare
Vina este împărțită, iar situația scapă din ce în ce mai mult de sub control
Lipsa de bun simț, dar și cea a locurilor de parcare îi determină pe tot mai mulți șoferi să parcheze în locuri interzise. Acest obicei care vine cu o serie de riscuri enervează și încurcă covăsnenii în egală măsură: pe pietonii care adesea rămân fără trotuare, pe polițiștii care de cele mai multe ori nu fac față volumului de lucru, dar și pe șoferii care primesc amenzi fără să li se asigure suficiente locuri de parcare. Devine din ce în ce mai greu să ieșim din acest cerc vicios, mai ales dacă ne gândim că în fiecare zi apar noi mașini în reședința de județ.
O analiză a primăriei arată că numărul autovehiculelor înmatriculate în Sfântu Gheorghe a ajuns la peste 20.000, însă autoritățile locale spun totodată că acest număr este mult mai mare în realitate.
Deși nu există un număr oficial al locurilor de parcare existente în municipiu sau al celor realizate în ultimii ani, este limpede că, în loc ca ele să fie mai multe, pe zi ce trece sunt din ce în ce mai puține.
Acest lucru îl resimt covăsnenii pe pielea lor, zilnic, când ajung să se învârtă cu mașina minute în șir ca să găsească un loc de parcare, mai ales în zona centrală a orașului. În cartiere este la fel de dificil să parchezi mașina, iar acest lucru îi împinge pe unii să parcheze pe unde apucă.
„Nu este doar vina șoferilor, a poliției sau a primăriei”
Șoferii apelează din ce în ce mai frecvent la parcări neregulamentare, pe colțuri de intersecții sau pe treceri de pietoni, iar acestea afectează vizibilitatea șoferilor sau pietonilor aflați în trafic. Mai mulți cititori ne-au semnalat faptul că îi deranjează nu doar că se parchează din ce în ce mai haotic, ci și faptul că măsurile pe care le iau autoritățile locale și poliția sunt insuficiente.
„Aceste parcări neregulamentare pot fi chiar periculoase pentru că de exemplu eu dacă vreau să ies din curte, nu am vizibilitate din cauza unora parcați fix pe colț și nu pot să mă asigur că nu vine nicio mașină. Problema nu e doar aici, ci peste tot în oraș sunt locuri din astea strâmte unde nu vezi dacă vine cineva. Nu este doar vina șoferilor, a poliției sau a primăriei, ci a tuturor în egală măsură. Partea de vină a șoferilor constă în faptul că vor să parcheze mereu cât mai aproape de locul unde au de rezolvat anumite chestiuni. La rândul său, primăria ar trebui să se gândească cum să facă mai multe locuri de parcare pentru că sunt suficiente spații unde s-ar putea construi. Pe cele pe care le asigură și acelea sunt cu plată, din păcate. Nu mai există doar o mașină pe familie, ar trebui să ia în calcul acest lucru și să se apuce de treabă. De planuri suntem sătui. E parțial și vina poliției pentru că dau amenzi mai mult pentru cei care nu și-au plătit locul de parcare, decât pentru cei care au lăsat mașina unde nu trebuia”, ne-a spus un cetățean din Sfântu Gheorghe.
2,5 mașini pe un loc de parcare
Situația este binecunoscută celor din primărie. Anul acesta au mai apărut câteva locuri de parcare noi, însă acestea sunt prea puține ca să facă față numărului mare de mașini. Planurile autorităților locale care includ construirea unor parcări spațioase rămân deocamdată pe hârtie.
„Șoferii ar trebui să se gândească înainte să cumpere mașina dacă o să aibă unde să o parcheze. Cercul vicios deja este la stadiul la care e destul de greu de rezolvat fiindcă în momentul în care am spus că s-a făcut o recomandare de politică de parcare odată cu planul de mobilitate, în locațiile în care s-au făcut parcările rezidențiale, ei au luat în calcul câte mașini sunt în zonă și câte locuri de parcare sunt și la momentul respectiv în 2017, începutul lui 2018, erau 2,5 mașini pe un loc de parcare. Asta înseamnă că nu sunt destule. Deja era depășit și de atunci s-au mai adus mașini. Noi solicităm acțiuni de la poliția locală, dar au și alte atribuții și probabil că sunt prea puțini ca să facă față”, ne-a spus viceprimarul Tóth-Birtan Csaba.
Procedurile birocratice adesea împiedică cetățenii să sune la poliție
Problema vehiculelor parcate neregulamentar a ridicat de-a lungul timpului numeroase discuții cauzate de confuziile referitoare la organele competente în acest domeniu. În prezent, în situația în care se constată o astfel de situație, orice cetățean poate apela fie la Poliția Rutieră, fie la Poliția Locală, deoarece ambele organe au competența de a aplica sancțiuni pentru încălcarea normelor legale privind oprirea, staționarea și parcarea autovehiculelor, având inclusiv dreptul de a dispune măsuri de ridicare a autovehiculelor staționate neregulamentar. Acest lucru însă nu se întâmplă în reședința de județ, conform informațiilor furnizate de Poliția Locală. Cu toate acestea, puțini vor să își aloce timp pentru a face „ordine” pe străzi.
„Eu ca cetățean nu recurg la poliție dacă văd o mașină parcată greșit. Trebuie să aștepți să vină polițistul, trebuie să faci o plângere oficială, să se completeze tot felul de fișe, să treci prin tot filtrul acela birocratic până ei ajung să îl amendeze pe respectivul. E complicat. Și pe de altă parte, nici nu vrei să îi faci un rău vecinului sau altei persoane ca să fie amendată pentru că niște sute de lei sunt bani mulți pentru oricine”, ne-a mai spus un șofer din Sfântu Gheorghe.
Legea alambicată, personal insuficient
Șeful Poliției Locale, Hadnagy István spune pe de altă parte că mecanismul prin care se dau amenzi și se stabilește făptașul e foarte greoi, astfel că unii dintre polițiștii locali sunt adesea opriți de imposibilitatea de a aplica legea simplu. După constatarea unei parcări neregulamentare, Poliția Locală înștiințează proprietarul mașinii în parbriz că trebuie să prezinte datele de identificare ale șoferului pentru completarea procesului verbal.
După o hotărâre a Înaltei Curți de casație și Justiție, a pierdut până și acest drept. Singurul mod prin care un agent al poliției locale poate amenda pe cineva pentru parcarea neregulamentară, este să-l prindă în mașină în momentul parcării. Și asta în condițiile în care sunt numai doi sau trei polițiști locali pe schimb la Biroul Circulație din Sfântu Gheorghe, spune șeful Poliției Locale.
„Pentru noi, cei de la poliția locală, este mai greu să ajungem la conducătorul auto, să obținem datele lui, din cauza acestei decizii a Înaltei Curți. Nu avem posibilitatea de a solicita proprietarului să ne indice cine a condus la data și ora respectivă acea mașină. Pentru Poliția Națională e mai ușor pentru că dânșii au această posibilitate legală de a solicita proprietarului datele. Dacă ar fi și la Poliția Națională și la noi mai mult personal, probabil am putea să acoperim mai bine municipiul ca și teritoriu. Pe de altă parte, niciodată n-o să fie parcări pentru toate mașinile din Sfântu Gheorghe. Ar conta și asta, dar eu cred că o disciplină mai bună din partea conducătorilor auto, la fel ar îmbunătăți mult lucrurile”, ne-a spus Hadnagy István.
Nu doar polițiștii cred că o disciplină mai bună a șoferilor ar fi cheia, ci și unii locuitori din oraș.
„Șoferii ar trebui să se gândească în felul următor - eu am treabă în centru, locuiesc la zece minute de destinație, să zicem. Mă duc pe jos și îmi rezolv treaba și sunt 20 de minute de mers pe jos care e și sănătos, am avut grijă și de mediu. Oricum e mai rapid decât să mă urc în mașină, să caut un loc de parcare. Toată lumea e bine intenționată, și poliția, și cetățeanul și primăria. Toată lumea vrea să fie bine. Doar că trebuie să se depună un pic mai mult efort din partea tuturor. Poate sună a clișeu, dar schimbarea chiar începe de la fiecare dintre noi”, ne-a spus un șofer din municipiu.
Câte amenzi s-au dat pentru parcare neregulamentară
Șeful Poliției Locale a adăugat că anul trecut au fost constatate un număr de 717 fapte pe baza Ordonanței de Urgență nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice. Acestea se referă la oprirea interzisă, oprirea pe treceri de pietoni, oprire în intersecție, oprire pe piste de biciclete, oprire în dreptul marcajului continuu, sau pe trotuar.
La acestea se adaugă alte 305 contravenții aplicate pe baza Hotărârii Consiliului Local privind instituirea normelor de bună gospodărire pe teritoriul municipiului Sfântu Gheorghe. Aici se încadrează staționarea pe spații verzi, pe terenuri de joacă sau pe locurile de staționare destinate taximetriștilor. În ceea ce privește datele recente, statisticile vor fi efectuate la sfârșitul anului.
În același timp, în 2018, polițiștii de la Serviciul Rutier din cadrul IPJ Covasna au aplicat pe teritoriul județului un număr de 425 de sancțiuni contravenționale pentru opriri, staționări sau parcări neregulamentare, iar de la începutul anului până în prezent, 364 astfel de sancțiuni.
Nimic din realitatea omului modern nu pare să vrea să conspire înspre liniștea lui, iar traficul devine o problemă tot mai aprigă. Așa că, cine știe?, poate soluția cea mai bună, să nu vorbim de sănătoasă, rămâne tradiționalul mers pe jos, acolo unde, desigur, e posibil. Dar întotdeauna și în orice situație, respectul față de ceilalți trebuie să fie regula de aur a unei societăți care se vrea civilizată.